Een test van een merkwaardige rollentestbank

KPF Zeller 01

KPF-Zeller is één van de vele merken die een rollentestbank voor locomotieven aanbieden. Vooral de eenvoudige constructie, de eenvoudige bediening, en de relatief lage prijs vallen op. Reden genoeg om de rollenbank aan kleine test te onderwerpen. Bovendien is deze rollenbank voor de meeste schaalgroottes te koop. Van schaal Z (1:220) tot G (1:22,5) en dus ook voor HOm waarvan de spoorbreedte overeenkomt met TT en voor HOe met dezelfde spoorbreedte als N.

Met een rollentestbank kun je een locomotief laten rijden zonder dat je hiervoor één meter spoor nodig hebt. De loc rijdt namelijk op rollen. Hij blijft als het ware ter plaatse rijden. Het voordeel is dat je de rijeigenschappen van een loc kunt controleren zonder hem uit het oog te verliezen. Dit is vooral belangrijk wanneer je aanpassingen hebt aangebracht aan de motor of aan de overbrenging. Ook wanneer je de decoder-eigenschappen hebt bewerkt, is het handig wanneer je snel de nieuwe instellingen wilt controleren. Zeker wanneer de aanpassingen niet rechtstreeks op een modelbaan kunnen gebeuren, maar in je knutselruimte of elders worden uitgevoerd. Ook voor het inrijden van een nieuwe loc is een testbank ideaal. De loc kan zo uren draaien zonder belasting en zonder risico dat hij tijdens een onbewaakt moment kan ontsporen of ergens tegenaan rijden.

De rollenbank van KPF-Zeller is onmiddellijk geschikt voor het tweerail- en drierailsysteem. Centraal ligt een middengeleider van 3 mm dik. Deze geleider houdt tevens de rolblokken op hun plaats. Een basispakket bestaat uit tien rolblokken. Dit is voldoende voor de meeste locomotieven.

Rolblokken

De rolblokken rusten op twee lange baren in roestvrij staal van 10 mm. Een complete testbank is 50 cm lang en 72 mm breed. Er bestaan ook andre modellen. Zij is gemonteerd op een doorschijnende acrylplaat in kunststof en kan met vijsjes op een harde ondergrond gemonteerd worden. Onder de plaat kun je de meegeleverde zachte voetjes plaatsen zodat geen krassen op een harde ondergrond kunnen gemaakt worden. Elke blok bestaat uit vier glijlagers in messing met een diameter van 5,5 mm die op een as van 2 mm zijn gemonteerd. Er worden bewust geen rollagers gebruikt. Volgens de constructeur zouden glijlagers voor een testbank betere roleigenschappen hebben. Tevens bieden ze meer garantie om de elektrische stroom door te laten en tot slot heb je nooit problemen met smeermiddelen en vuil. Elke as zit rotsvast op een gefreesd blokje in harde kunststof. De bodemplaat en de onderdelen zijn bestand tegen oplosmiddelen zoals plasticlijm, maar ook tegen rookvloeistof en andere benzinederivaten.
De kleinst toegelaten afstand tussen twee assen in HO is 13,5 mm. Dit is voldoende voor elke bestaande loc in HO voor normaalspoor. Bij de rolblokken in andere schalen is de speling aangepast aan de schaalgrootte.

Het aansluiten van de testbank aan een voeding is eenvoudig en gebeurt met de gekende klassieke Märklin stekkerverbindingen. Het maken van een verbinding met de draden van een analoge of digitale besturing is bijgevolg geen probleem. De stroomgeleiding loopt over de twee dwarse baren en over de assen van de rolwieltjes. 

Het plaatsen van een loc op de testbank is niet moeilijk. Vooraf moeten de rolblokken niet gepositioneerd worden. Omdat de blokken met de glijlagers op twee baren rusten zijn ze zeer bewegelijk en kan je de rolblokken in de juiste positie duwen terwijl je de loc in de hand houdt. Door de druk van de wielen en het gewicht van de loc glijden de rolblokken automatisch in de juiste positie. Bijstellen is nadien niet meer nodig.

In een vroegere versies in schaal HO was het mogelijk om de wielen die niet worden aangedreven op meegeleverde losse hulpstukjes te plaatsen. Deze hulpstukken worden niet meer gemaakt en zijn bijgevolg ook niet meer verkrijgbaar. In de plaats hiervan is het aantal rolblokken opgetrokken naar 10 stuks. Vroeger kreeg je standaard slechts 6 stuks meegeleverd. Ook de staaf voor bovenleiding is verdwenen. Deze staaf was vooraf geplooid in een U en kon op beide uiteinden van de terstbank ingeplugd worden. Deze staaf wordt niet meer geproduceerd omdat er nauwelijks vraag naar was.

Besluit

De testbank is degelijk gebouwd en zeer praktisch. Er bestaan betere testbanken, maar voor een minder aantrekkelijke prijs. Bovendien is de testbank van Zeller steeds leverbaar. Ander merken zijn vaak moeilijk te vinden. Toch heeft de testbank van KPF Zeller wel enkele nadelen. Wanneer je zo weinig moet betalen voor een testbank dan moet er wel iets op te merken zijn. De kunststofplaat waarop de rails gemonteerd moet op een platte ondergrond rusten. Dat lijkt ook logisch. Het materiaal is wel stevig en sterk, maar door zijn lengte buigt het ook gemakkelijk door. Wie hiervan hinder ondervindt, moet de testbank op een harde ondergrond monteren. Een tweede nadeel zijn de glijlagers op de rolblokken. Dit zijn lagers met een beperkte diameter. Een grotere diameter was beter geweest voor de stabiliteit van de wielen die er op rusten.  Deze nadelen wegen echter niet op tegen de prijs van 69,00 euro voor de complete basisset met 10 glijlagers. Wie op zoek is naar een degelijke, gebruiksvriendelijke en tegelijk goedkope rollentestbank voor al zijn modellen kunnen wij het model van KPF-Zeller van harte aanbevelen.