Artikelindex


M2 B8Dx TDE 49237+ 2507 FWA 'L27'25.3  19.08.89 09h36 (avF145.014SNNr)   (Foto Axel Vermeulen)

M2 BDx - Trekduw met elektrische tractie (TDE)

1979

De invoering van de elektrische tractie op de lijnen vanuit Antwerpen was aanleiding om ook binnenlandse TDE stellen met elektrisch tractie in dienst te nemen. 
De CW te Mechelen werd daarom in 1979 belast met de ombouw van acht M2 BD-rijtuigen naar een TDE M2 BDx. Ditmaal kregen de stuurstandrijtuigen een esthetisch mooiere kop in vergelijking met de TDD stuurstand. De vlakke achterwand van het pakwagengedeelte werd vervangen door twee naar het midden toe hellende vlakken waarvan het bovenste met twee ramen en een derde koplamp werd uitgerust.

Naast de acht rijtuigen BDx met stuurpost werden eveneens 11 AB rijtuigen, en 35 B-rijtuigen aangepast en voorzien van de nodige leidingen. Tevens werden alle 14 locomotieven van de reeks 25 aangepast voor trekduwtreinen. De overige locomotieven van de reeks 25 waren reeds omgebouwd naar de reeks 25.5 voor de trekduw Benelux.

1981 - Inzet

De TDE werden ingezet op de lijnen:  

  • Antwerpen- Aarschot- Leuven (11 januari 1981),
  • Antwerpen- Gent- Kortrijk (31 mei 1981),
  • Antwerpen- Aarschot - Hasselt (27 september 1981)
  • Antwerpen -Turnhout (03 juni 1984).

Samenstelling TDE

Een TDE-stel bestaat uit: een stuurstandrijtuig BDx en maximum tien tussenrijtuigen B of AB. Een speciaal koprijtuig zoals bij diesel TDD aan de kant van de locomotief is niet meer nodig. Stuurstandrijtuigen kunnen ook als tussenrijtuig worden gebruikt zodat twee of meer TDE-stellen kunnen gekoppeld worden. De rijtuigen zijn herkenbaar aan de verticale blauwe band op de vier hoeken. 

1984

Op 3 juni 1984 vinden we zes stellen terug op de lijnen Antwerpen - Aarschot - Leuven en Hasselt, Antwerpen - Turnhout, en Antwerpen - Lokeren in piekuurtreinen. Of deze laatste doorreed als TDE naar Kortrijk wordt niet vermeld.

1985

Op 26 juni 1985 vinden we vijf TDE stellen op de verbinding Antwerpen - Lokeren, Antwerpen - Aarschot en Antwerpen Turnhout. Dit gebeurde met 7 TDE BDx, 6 A- en 15 B-rijtuigen.

1997

In 1997 werden er vijf rijtuigen verkocht aan de privé-maatschappij Lovers Rail die actief is in Nederland. Er bleven dus nog slechts drie stuurstandrijtuigen in dienst, de 49211 , 49232 en 49241.

2000 - Het einde van de TDE

Op 28 mei 2000 werden de laatste drie trekduwtreinen, samengesteld uit M2 rijtuigen en een locomotief van reeks 25 afgeschaft. Hiermee kwam een einde aan de inzet van de stuurstandrijtuigen BDx voor elektrische tractie. Het betreft de rijtuigen met de nummers 49211, 49232 en 49241. Twee BDx-rijtuigen waren nodig in piekuurtreinen. Eén voor de P-trein 7292 Lokeren - Antwerpen -Schijnpoort en de P-trein 8292 Antwerpen-Schijnpoort - Lokeren. Een ander rijtuig werd ingezet in de P-trein Antwerpen -Schijnpoort - Turnhout (leeg terug). Het derde rijtuig stond klaar als reserve. Deze rijtuigen werden echter niet geschrapt. Ze werden daarna opnieuw gebruikt als gewoon BD-rijtuig in de P-treinen vanuit Antwerpen en Châtelet.