Voor de eerste keer brengt Van Biervliet onder eigen naam een goederenwagen uit. Geen typisch Belgische wagen, maar een tankwagen die veelal in één van onze buurlanden ingeschreven is. Van Biervliet noemt deze wagen een Eurotankwagen. Met dit model probeert Van Biervliet de Europese markt te verkennen.

VBV Eurotankwagen 3

Volgens Van Biervliet is het model dat zij hebben gekozen, nog nooit eerder door een andere fabrikant op de markt gebracht. Waaom zij gekozen hebben om deze wagen uit te brengen is ons een raadsel. De enige uitleg die we krijgen, is dat zij met dit product de Europese toer op willen gaan. Dus verder kijken dan het kleine Belgen landje en je neus laten zien bij de concurrentie. Hierop is wel iets te zeggen. België is immers klein en heeft daardoor ook een beperkte afzet. Zeker wanneer je ons land vergelijkt met Duitsland, Frankrijk en Italië. Maar we zijn ook klein als we in verhouding het aantal treinliefhebbers tellen die we tegenkomen in Oostenrijk, Zwitserland en niet te vergeten ook Luxemburg. Nederland daarentegen is vergelijkbaar met onze situatie, alleen tellen zo'n 50% meer inwoners.

VBV Eurotankwagen 2

Waarom wordt het model dan niet uitgebracht onder het label van B-Models waarmee Van Biervliet nauw verwant is? B-Models is via Rocky-Rail eveneens op de Europese markt aanwezig. Rocky Rail kent de handel en wandel in Nederland, Duitsland, Frankrijk en Luxemburg en kan moeiteloos ook andere landen bedienen zoals Italïe, Slovenië...
Van Biervliet beweert dat de tankwagen een totaal nieuw product is dat afwijkt van de bestaande modellen die onder B-Models zijn uitgebracht. Naar het schijnt een andere fabrikant, andere tekeningen en andere materialen. Wij hebben hierover onze twijfels. Eén detail veraadt immers dat de wagen gebruik maakt van onderdelen die ook voor de B-Models goederenwagens zijn gebruikt. Kijk maar naar de draaistellen. Deze hebben dezelfde afwijkende vorm die we vaak terug zien bij Franse goederenwagens en niet terugvinden bij ketelwagen die vooral in Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk en Italië actief zijn. Ongetwijfeld zal Rocky-Rail niet gelukkig zijn met deze ontwikkeling.

Of Van Biervliet met dit model de wereld gaat veroveren is nog af te wachten. Wij zijn alvast benieuwd. Voorlopig zijn ze nog niet gekend in het buitenland, maar daarin kan snel verandering komen. Met de nieuwe contaten in Nurenberg 2013 kan je bergen verzetten. Je moet maar één steunpunt in elk land hebben om het model bij het grote publiek ingang te doen vinden. Denken we maar aan de manier waarop LS Models zijn producten in Frankrijk en Duitsland aan de man brengt.

Wat weten we over deze wagens?

Niet zo veel. Voor zover wij op afbeeldingen kunnen nagaan zijn alle wagen eigendom van privé verhuurbedrijven zoals Ermewa en Wascosa, KVG .... Zij hebben de wagens laten bouwen en verhuren ze aan bedrijven voor het vervoer van chemische en petrochemische producten zoals xyleen, styrene, acetone, ethanol, methanol, gasolie, ..... Hoeveel van deze wagens zijn gebouwd is niet geweten. 
De wagens zijn dagelijks in België te zien in lange bloktreinen van en naar de haven van Antwerpen en Gent. De meeste treinen hebben Duitsland en Zwitserland als bestemming waarbij ontvanger en verzender van de vracht een eigen spooraansluiting heeft. Hierdoor is er vaak geen extra 'voor' of 'na' transport nodig. Deze bloktreinen vervoeren doorgaans hetzelfde product. Rangeerwerk is nauwelijks nodig en waar dit wel het geval is, gebeurt dit dikwijls met eigen locotractoren op de bedrijfstereinen. In de praktijk kunnen we treinen tegenkomen met identieke wagens, maar ook combinaties zijn mogelijk. Meestal zijn de producten die in één bloktrein vervuurd worden indentiek, maar het is niet uitgesloten dat we in één trein wagens met verschillende producten vinden. 

Het model

In HO vinden we verschillende fabrikanten die modellen van tankwagens aanbieden. De wagens die door Van Biervliet wordt aangeboden, zouden nog nooit door een andere fabrikant zijn ontwikkeld. We hebben dit nog niet in detail kunnen nagaan.


VBV Eurotankwagen 1

Wagens voor het vervoer van lichte petrochemische producten vertonen bij de moderne ketelwagens vaak een knik in het midden. Dit is ook het geval met de wagen van Van Biervliet. Het platform op het dak is bereikbaar via een ladder vanaf één zijde van de wagen. De wagens zijn voorzien van veel details. Niet alleen het looprroster en het trapje, maar ook alle leidingen onder de wagen worden goed weerggegeven. Details zijn niet in de kunststof meegegoten, maar afzonderlijk opgezet in degelijke flexibele kunststof die tegen een stootje kunnen. 
De wagens rijden goed. Hiervoor gebruikt Van Biervliet dezelfde draaistellen Y25 die ook door B-Models worden gebruikt. Deze draaistellen zijn gemaakt in POM. Dit is een slijtvaste kunststof met zeer goede glijeigenschappen. De assen moeten daarom nooit gesmeerd worden.

De wagens hebben een goed werkende kortkoppelingsmechanisme en een NEM kortkoppelingsschacht. Ze worden standaard geleverd met een beugelkoppeling die kan vervangen worden door elke andere koppeling. De wagens zijn volgens Van Biervliet uitvoerig getest voor gebruik met verschillende soorten kortkoppelingen. Ook met de veel gebruikte Märklin kortkoppeling. Deze koppeling is zeer degelijk, maar geeft vaak problemen in korte bogen door de zogenoemde overbuffering. Dit wil zeggen dat de buffers in elkaar kunnen haken bij het uitkomen van een bocht. Van Biervliet lost dit probleem op door de buffers nergens de koppleling te laten raken. Hierdoor kan het zijn dat de buffers iets hoger staan dan gebruikelijk. Bovendien zijn de wagens uitgerust met verende buffers waardoor mooi kan kortgekopped worden en ook in ruime bogen een effect wordt bereikt wanneer buffers tegen elkaar staan.

VBV Eurotankwagen 4De wagens zijn stevig gebouwd. Ze zijn extra verzwaard. De kwaliteit van de kunststof is uitstekend. Hievoor heeft Van Biervliet gebruik kunnen maken van zijn ervaringen met B-Models. De ontwikkeling, productie en montage worden uitgevoerd in China. De tekeningen die gebruikt worden als basis vor de ontwikkeling van de matrijzen zijn hoogst waarschijnlijk in Europa tot stand gekomen.

Belgische varianten

De NMBS of NMBS Logistics (B-Cargo) heeft geen ketelwagens in bezit. De meeste tankwagens zijn eigendom van privébedrijven Ze behoren tot het Z-type en zijn ontwikkeld voor het vervoer van chemische producten. In de meeste gevallen zijn dit verhuurbedrijven. De privéwagens of particuliere wagens worden ook P-wagens genoemd. Deze bedrijven kunnen beslissen om de wagens in België te laten inschrijven (registratie of immatriculatie). Deze wagens krijgen in dit geval bij hun kenmerken en UIC-nummer een B-logo of, zoals in tijdperk VI het geval is, een onderstreepte B gevolgd door de afkorting van de wageneigenaar. In België zijn weinig tankwagens ingeschreven. Wij hebben in ons fotoarchief enkele zeldzame foto's gevonden van het type wagen dat door Van Bievliet wordt gebouwd die ingeschreven zijn in België. We hebben deze foto's aan Van Biervliet doorgespeeld en de kans is groot dat deze wagens ook in model zullen uitgebracht worden.

Momenteel is één set met twee wagens in één doos verkrijgbaar (toestand 31-01-2013). Deze wagens zijn eigendom van het verhuurbedrijf KVG dat intussen in 2002 is opgeslorpt door GATX Rail Europe. De wagens worden relatief goedkoop aangeboden voor 49,90 euro per set. Ze zijn alleen bij Van Bervliet te koop. Welke varianten er allemaal zullen volgen is momenteel nog niet bekend (31-01-2013). Waarschijnlijk zullen we in de folder 2013 van Van Biervliet meer te weten komen.

Of Van Biervliet zal slagen in zijn poging om met deze wagens de Europese markt te veroveren is af te wachten. De wagen heeft in ieder geval alles in huis om deze ambitie waar te maken. 

VBV Eurotankwagen 5

 

KVG

KVG of KVG Kesselwagen Vermietgesellschaft mbH met zetel in Wenen en Hamburg is opgericht in 1991. Eind 2002 is KVG overgenomen door GATX. GATX Rail Europe omvat GATX Rail Austria, GATX Rail Germany en GATX Rail Poland (ex DEC). Hun vloot bestaat uit mee dan 20.000 wagens van verschillende types. De tankwagens omvatten een reeks voor het vervoer van benzine, vliegtuigbrandstof, diesel en stookolie. Andere tankwagens zijn geschikt voor het transport van 
van vloeibare organische en anorganische chemicaliën, zoals vloeibare meststof (UAN), zuren (zoutzuur, zwavelzuur, fosforzuur), bases ... enz. De gasdrukketelwagens zijn geschikt voor Propaan, butaan, propyleen, butadieen en andere gasmengsels. Tot slot is een andere reeks beschikbaar voor het vervoer van poedervormige producten zoals kalk, cement, kolen en ....

Wascosa

Wascosa is een Zwitsers bedrijf met hoofdkantoor in Luzern en richt zich  op de verhuur en het beheer van goederenwagons. Het wagenpark varieert van tankwagens voor de chemische en petrochemische industrie, gecombineerd vervoer (containers en trailers), en het vervoer van bulkgoederen.

VTG

VTG is gespecialiseerd in het verhuur van goederenwagens voor diverse producten. Hiervoor heeft zij werkplaatsen in Duitsland en Frankrijk. Haar park bstaat uit meer dan 54.000 wagens waarvan 10.000 voor het vervoer van lichte en zware olieproducten en chemische producten. Daarnaast beschikken zij over gastankwagens voor het vervoer van LPG, chlorine, vinyl chloride, ammonia or also ethylene oxide, ... 

Ermewa

Ermewa verhuurt goederenwagens voor diverse producten. Zij zijn gespecialiseerd in containervervoer en vervoer van chemische, petrochemische en gasproducten. Hiervoor hebben meer dan 26.000 tankwagens in gebruik. De hoofzetel is gevestigs in Genève (Zwitserland) en hebben vestigingen in een 20-tal landen. Naast het vervoer zorgen zij ook voor het onderhoud van haar wagens.