Marklin 5907 met spaakwielen (nr. 37271-1) 2009 (groen-gele schildering) tijdperk IV
Vergelijking tussen Märklin en Roco
Eind 2004 bracht Märklin/Trix haar versie van de diesellocomotief reeks 59. Maar Märklin was niet de eerste met dit initiatief. Reeds in 1976 bracht Roco hetzelfde model uit tegen een zeer aantrekkelijke prijs. Wij maken een vergelijking tussen oud en nieuw en laten aan u de keuze.
In 1976 bracht Roco voor het eerst een model uit van de Belgisch diesellocomotief reeks 59. Dit gebeurde indertijd op initiatief van de Belgische invoerder Luc Dirken uit Antwerpen. Lang heeft deze invoerder niet kunnen genieten van zijn realisatie, want de invoer werd kort daarna overgenomen door een ander bedrijf. Intussen zit de verdeling van Roco België bij de Franse invoerder T2M.
Roco 5924 (nr. 04152S) 1976 (groen-gele schildering) tijdperk IV
Roco heeft in de loop van de jaren talrijke nummervarianten van haar versie van de reeks 59 uitgebracht. Het model is zelfs twee maal zonder nummer aangeboden. Een keer samen met een setje afwrijfcijders, zodat je zelf uw nummer kon samenstellen. Na deze invasie was het een tijd lang stil rond. Tot in 2004, toen kwam Roco met een aangepaste versie die uiterlijk op enkele kleine details verschilde van het eerste model. Het model was te koop voor minder dan 60 euro. Uiterlijk bleef de vormgeving onveranderd. Onderaan dit artikel geven we een vergelijking tussen het oude en het nieuw model van roco. Het model wordt momenteel niet meer door Roco geproduceerd. Bij enkele handelaars zal je ongetwijfeld nog een goedkoop exemplaar vinden. Ook op de vele occasiemarkten of via internet (bvb ebay) zul je nog modellen tegenkomen.
In december 2004 bracht Märklin zijn versie van de reeks 59. Zij kozen voor een uitvoering in tijdperk III als type 201 in twee kleurengroen en met enkele koplampen. De uitgave van het nieuwe model van Märklin was toen voor ons een gelegenheid om Roco en Märklin met elkaar te vergelijken. Hieronder vind je het resultaat. Het model van Märklin wordt nog geregeld opnieuw aangeboden. Vaak als nummer en/of kleurvariant en met kleine aanpassingen aan het model. Oudere versies zijn nog steeds in sommige winkels te koop, maar ook hier kan je via internet gemakkelijk een koopje doen. Het zelfde model wordt geregeld tegelijk ook via Trix aangeboden. Meestal in dezelfde kleur, maar soms met een ander nummer dan het model van Märklin.
Afmetingen
Gewapend met een schuifpasser, het boek over de reeks 59 van Märklin en van het TSP en het artikel dat in Modelspoormagazine nr xxx is verschenen, hebben we het model nog eens opnieuw opgemeten.
Wij geven de resultaten in deze tabel weer. Zo te zien is er wel een verschil tussen beide.
Voorbeeld |
Schaal |
Roco |
Märklin |
|
Lengte kast |
15 030 mm |
172,8 mm |
176,7 mm |
173,0 mm |
Breedte |
2 875 mm |
33 mm |
36,2 mm |
33,5 mm |
Hoogte |
4 120 mm |
47,4 mm |
49,2 mm |
47,4 mm |
Radafstand |
10 520 mm |
120,9 mm |
98,5 mm |
122,7 mm |
Radafstand draaistel |
2 680 mm |
30,8 mm |
32,4 mm |
32,2 mm |
Lengte over de buffers |
16 180 mm |
186,0 mm |
192,0 mm |
186,0 mm |
Een rijtest met Märklin
Marklin 201011 (nr. 37273) 2008 (Exposchildering) tijdperk III
Bij de rijtest bleek het model van Märklin aanvankelijk problemen op te leveren. De decoder in het model was stuk en moest vervangen worden onder garantie. Iets wat zonder problemen door Märklin is uitgevoerd. We kregen een nieuw exemplaar. Deze loc deed het wel. De decoder ondersteunt de klassieke functies (optrekken, afremmen, traag rijden, en frontichten bedienen) met daarnaast nog één bijkomende geluidsfuncties zoals de tyfoon (claxon) met dubbele toon. Van enig ander digitaal geluid en bijhorende functies is geen sprake, alhoewel de loc wel is uitgerust met een luidsprekertje. Onze conclusie is dan ook dat het nieuwste model van Märklin onvoldoende gebruik maakt van de mogelijkheden van de hedendaagse mfx-decoder. (Toestand 2004).
Het ontbreken van digitaal geluid wordt duidelijk gecompenseerd door de rijgeluiden van het model. Märklin heeft immers gekozen voor een klassieke bogie rondmotor met permanente magneet en een 5-polig anker met metalen tandwieloverbrenging. Dit maakt het gekende knarsende geluid over de sporen. Dit lawaai wordt nog eens versterkt door de sleper onder loc.
Zowel analoog als digitaal is het rijgedrag bemoedigend. Het spoor moet wel zuiver liggen, want bij de minste storing reageert de loc met een korte uitval van de decoder. We hebben de indruk dat de loc met de nieuwe mfx-decoder veel gevoeliger is dan zijn voorgangers. De loc reageert verder goed op de impulsen van de digitale rijregelaar. Vooral in de rangeerstand is dit een belangrijke meerwaarde.
Het model van Märklin wordt eveneens aangeboden bij Trix voor tweerail gelijkstroom. Het gaat om een analoog model zonder decoder en zonder luidspreker, maar wel met een decoderinterface. Je kunt dus zelf uw decoder kiezen en indien gewenst een ESU geluidsdecoder plaatsen. Dit is voorlopig nog steeds de eneige fabrikant die een geluidsdecoder met het geluid van de reeks 59 aanbiedt. Deze ESU geluidsdecoder kan je eveneens gebruiken voor uw Märklinlocomotief omdat de decoder het moterolaprotocol ondersteunt. In dit geval moet je de locomotief wel ombouwen en de mfx-decoder vervangen.
Rijden met Roco
De rijtest met Roco gebeurde met een nieuwe versie in xxx werd uitgebracht. Dit model is uitgerust met een andere motor zonder vliegwiel. De loc rijdt vlot zonder te waggelen. Het bibberen van het oude model is blijkbaar verdwenen. Dit was vroeger bijna steeds het geval. Dus een echte zichtbare verbetering. Er zitten nog steeds slipbandjes op, maar nu op één draaistel en op één as. De loc rijdt zacht zonder schokken. Kwaliteit zoals we bij Roco gewoon zijn. We hebben niet de indruk dat Roco heeft willen besparen op de motor. Het is gewoon een andere motor in vergelijking met vroeger. Waarschijnlijk omdat de oude motor niet meer leverbaar is.
Roco 5916 (nr. 43452) 1986 (geel-groene schildering) tijdperk IV
De vergelijking tussen Roco 5950 en Märklin 201.001
Model Roco 5939 |
Model Märklin 201.001 |
|
1. |
De buffers van de nieuwe versie van de oude Roco maken integraal deel uit van de bufferplaat. Ze komen niet meer los zoals vroeger. Buffers zijn te breed. |
Buffers zitten stevig op het chassis. Er zitten geen gaatjes in de buffers |
2. |
De koppeling zit vast op het draaistel en is voorzien van een standaard Roco koppeling. Een Nem-schacht is op het draaistel gemonteerd (dit was vroeger niet het geval). Er is geen kortkoppelmechanisme aanwezig. |
De koppeling zit vast op het draaistel en is voorzien van een standaard Märklin koppeling. Een Nem-schacht zit niet in een kortkoppelmechanisme op het chassis gemonteerd, wat beter was beter geweest. |
3. |
De bufferbalk kan net als vroeger in zijn geheel van de kap verwijderd worden. De voorziening om leidingen aan te brengen is niet aanwezig. |
Leidingen kunnen geplaatst worden. Afzonderlijk opzetstukje is aanwezig om het rijden met complete voorbouw en zonder koppeling mogelijk te maken. |
4. |
De nieuwe kap is identiek aan de oude kap van Roco. Het blijft m.a.w. een kunststof kap uit de jaren 80, wat voor die tijd een hoogwaardige kwaliteit blijkt te zijn. |
Kap van Märklin is opvallend verschillend (slanker) in vergelijking met het ontwerp van Roco. De kap is van metaal. De kap is met de modernste technieken ontwikeld. |
5. |
Het kliksysteem voor de ophanging van de kap op het chassis is onzichtbaar. Dit is een positieve verbetering in vergelijking met vroeger. |
De kap wordt traditioneel met één vijsje onderaan op het chassis vastgezet. |
6. |
Het groen komt goed tot zijn recht. Het is donkergroen zoals het volgens ons zou moeten zijn. Het lijkt op het groen van het werkelijke voorbeeld. We hebben de indruk dat het geel iets te donker is. Maar dit is zeer subjectief. Vergelijking met het werkelijke voorbeeld is moeilijk omdat veel afhangt van de lichtinval, de kwaliteit van de kleurfoto’s enz. Het geel dekt goed en is goed aangebracht. Het is een strakke belijning met enkele kleine overlappingen met het groen. Bij de gele versie zijn enkele ernstige fouten in de schildering. Het geel heeft een plasticachtige kleur. Dit komt omdat de kap in gele kunststof is gegoten. Deze kleur schijnt nog door de dunne gele laag die werd aangebracht. Dit wordt extra beklemtoond omdat geel op zich reeds een transparante kleur is. Het geel overlapt met het groen. Dit is vooral zichtbaar op de kop. De groene dunne band staat te laag en moet tot tegen de zijramen en onder de handgreep op de kopwand komen. |
De kleuren (tweekleurengroen) zijn mooi weergegeven. De kleuren komen natuurlijk over en voor zover wij kunnen oordelen lijkt het op het origineel. De opdruk is voortreffelijk fijn en degelijk aangebracht. Er is geen enkele fout in het schilderwerk te bespeuren. De ster is in vergelijking met de foto’s niet correct weergegeven. Zij is te smal. Zij moet over de twee koplampen heen lopen. Nu bereiken de punten van de ster nauwelijks het midden van de koplampen. De gele banden zijn haarfijn uitgevoerd. De opschriften zijn loepzuiver. Idem voor de fabrieksplaten. De gele band onder de ronde ramen moet tegen de rand van het raam komen. Dit is niet het geval op het model. Over de kleur van het geel kan gediscussieerd worden, maar wij houden wel van een warmer geel. Het geel geet een goede indruk. |
7. |
Roco gebruikt een andere motor in vergelijking met de vroegere uitgave van het model. |
Klassieke 5-polige Märklinmotor op het draaistel gemonteerd met permanente magneet. Zogenoemde Märklin hoogvermogenaandrijving |
8. |
De motor heeft geen vliegwiel. (vroeger wel) De cardan overbrenging is aangepast, maar niet wezenlijk veranderd. |
Geen vliegwiel. |
9. |
Het chassis is aangepast in vergelijking met vroeger, omdat het chassis van een bestaand Duits model van Roco is gebruikt. Op de tandwielkast op de draaistellen is een veer gemonteerd zodat het draaistel steeds in de middenpositie terugkeert. De loc rijdt zacht en het oude bibberen is verdwenen. |
Het chassis is volledig in metaal. |
10 |
De slipbanden staan op één draaistel op één as. |
Vier slipbanden op het draaistel met motor. |
11. |
De wielen zijn zwart. |
De wielen zijn gezwart. |
12. |
Bij deze versie in tijdperk IV zijn geen lampjes meer aanwezig op de zijkanten ter hoogte ven de deuren en de opstaptreden. |
Witte gedrukte imitatie lampjes ter hoogte van de deuren in plaats van echte lampjes in reliëf. Deze opdruk had beter gekund. |
13. |
Geen interieur |
Beperkt interieur |
14. |
De batterijkast in het midden onder het chassis is onveranderd en fout. Je kan het onderdeel verwijderen. Hier kun je een luidspreker en decoder onderbrengen. |
De batterijkasten zijn op basis van foto's aan beide zijden correct weergegeven. Vermoedelijk zijn bij latere versies de vormgeving van deze kasten gewijzigd. |
15. |
Wisselende verlichting niet duidelijk zichtbaar. Rood en witte koplampen zijn met elkaar verwisseld. |
Wisselende verlichting zoals het hoort. |
16. |
De elementen op het dak en op de kopwanden zijn duidelijk weinig gedetailleerd weergegeven. De roosters op de zijwand zijn degelijk, maar allicht overeenkomstig één bepaald model uit het grootbedrijf. De handgrepen zijn meegegoten in de kunststof. De draaistellen zijn aan beide zijden identiek, wat niet juist is. De ruitenwissers zijn correct Het raampje van de deuren is te smal. |
De kap is supergedetailleerd. De roosters zijn gegraveerd overeenkomstig de werkelijkheid. Het dak is voorzien van alle attributen. De handgrepen staan los van het model. Op de 201.001 was vooraan geen handgreep aanwezig in tegenstelling met sommige andere nummers met sterschildering. De draaistellen zijn aan beide zijden verschillend. Ze zijn super gedetailleerd. Zelf de remkabels zijn zichtbaar. Alleen de ruitenwissers worden niet correct weergegeven. |
17. |
De voetsteunen op de kop zijn meegegoten in het chassis. Handgrepen meegegoten in de kast |
De voetsteunen op de kop ontbreken. Dit is correct bij een versie zonder handgreep vooraan. Wanneer een handgreep aanwezig is, dan moeten er ook voetsteunen (roosters) boven de buffers aanwezig zijn. Handgrepen staan los |
18. |
De loc is voorbereid voor het inpluggen van een decoder voor digitaal rijden. |
Een standaard mfx decoder is aanwezig en geplaatst in een standaardvoetje of normstekker. Loc bevat luidspreker voor digitaal geluid waarmee alleen de typhoon kan gehoord worden. |
19. |
Kostprijs 58 € (89 € voor wisselstroomuitvoering) |
Kostprijs tussen 205 en 250 € afhankelijk van het kooppunt. |
20. |
Verkrijgbaar in wisselstroom en met decoder |
Verkrijgbaar als gelijkstroomversie onder Trix (verdere detailgegevens onbekend) |
21. | De vorm van de neus gezien langs de zijkant (profiel) wijkt compleet af van de werkelijk vorm. | De vorm van de neus is een correcte weergave van het reële voorbeeld. |
Besluit
Märklin zal met zijn model van de reeks 59 veel modelliefhebbers kunnen bekoren. De eerste versie in oorspronkelijke schildering oogt prachtig. De versis die darop volgens zijn eveneens geslaagd. Op de kwaliteit van de schildering en de opschriften valt absoluut niets aan te merken. De weergave van de ster is niet correct, maar aanvaardbaar.
Een verantwoorde vergelijking met het Roco-model is moeilijk te maken. Het gaat om twee producten van een totaal verschillende generatie. Wie een degelijk knap en correct model wil, raden wij zonder twijfel de Märklin/Trix versie aan. Voor Märklin/Trix moet je wel zo’n 150 euro meer op tafel leggen in vergelijking met Roco. Wie tevreden is met een goedkoop en redelijk aanvaarbaar model kan beter zijn keuze laten vallen op Roco.
Märklin 201001 (nr. 37270) 2004 (sterschildering) tijdperk III
Roco reeks 5939 (nr. 53430) 2004 (geel-groene schildering met smalle groene band) tijdperk IV
Märklin/Trix uitgaven van de verschillende varianten sinds 2004
Jaar |
Märklin / Trix | Type / Reeks |
Loc-nummer |
Refnr. |
Opmerkingen |
2004 |
Märklin | Type 201 |
201001 |
37270 |
Sterschildering. digitaal-decoder |
2004 | Trix | Type 201 | 201001 | 22320 | Sterschildering. DCC-decoder |
2005 | Märklin | Type 201 | 201054 | 37272 | Groen, snor op front, enkele koplampen (1000 expl voor België en Luxemburg) mfx-decoder. |
2006 |
Märklin | Reeks 59 |
5907 |
37271 |
Groen, enkele koplampen, volle wielen. mfx-decoder. |
2006 | Trix | Reeks 59 | 5907 | 22337 | Groen, enkele koplampen, volle wielen. DCC-decoder (Trix). |
2008 | Märklin | Type 201 | 201011 | 37273 | Expo '58 schildering. mfx-decoder. |
2009 |
Märklin | Reeks 59 |
5907 |
37271.1 |
Groen, enkele koplampen, spaakwielen. mfx-decoder. Opm: Met chassis en verpakking van 37273 (201.011) en met kap van 37271 (5907). |
2009 | Trix | Type 201 | 201011 | 22337.1 (Trix) | Expo '58 schildering. DCC-decoder. 270 stuks. Opm: Met chassis van Trix 22337 (5901) en met kast van Märklin (37273) |
2009 |
Märklin | Reeks 59 |
5933 |
37274 |
Geelgroen dubbel koplampen, eenmalige serie Märklin export (1000 stuks). Met mfx-decoder. |
2011 |
Märklin | Reeks 59 |
5917+5929 |
37275 |
Geel + Groene versie Dubbele koplampen, eenmalige serie Märklin export (700 stuks). Met mfx-decoder. |
2011 |
Märklin | Reeks 59 |
5917+5929 |
37276 |
Geweatherd, Geel + Groene versie Dubbele koplampen, eenmalige serie Märklin export (350stuks). Met mfx-decoder. |
2018 | Märklin | Reeks 59 | 5947 | 37277 | Geel met dubbele koplampen en vijfde koplamp. Met spaakwielen in plaats van volle wielen. |
Informatie uit: eigen bron, Traintamarre en hooyberghs-coolsaet (pdf)
Opmerking: speciale versies gemaakt op basis van bestaande modellen zijn niet in deze lijst opgenomen, zoals herschilderingen, ombouw, en uitvoeringen waarbij het chassis werd gewisseld door bvb Jocadis, Rocky Rail, ... enz.
Marklin 5933 (nr. 37274) 2009 (geel-groene schildering) tijdperk IV
Roco uitgave van de verschillende varianten sinds 1976 (geen privé initiatieven)
Schaal | Product omschrijving | Tijdperk | Cat | Prijs € |
1976 | Reeks 59 - 5909, groen/geel. Dubbele koplampen | IV | 4152 | 27.50 |
1976 | Reeks 59 - 5924. Groen 1970 | IV | 04152S | 27.50 |
1976 | Reeks 59 - 59xx. Groen 1970 | IV | 04152S | 27.50 |
1980 | Reeks 59 - 5916. Reeks 59 - 5925. Geel (proefschildering), dubbel koplampen. Stelplaats: Antwerpen-Dam | IV | 04152B | 33.75 |
1981 | Reeks 59 - 5910. Geel/groen. Stelplaats: overschilderd | IV | 04152B | 33.75 |
1981 | Reeks 59 - 5904. Groen/geel. Stelplaats: Antwerpen-Dam | IV | 04152B | 33.75 |
1982 | Reeks 59 - 5924. Groen/geel. Loc identiek aan nr 04152 S, maakt deel uit van juniorset met drie goederenwagens | IV | 4047B | ? |
1984 | Reeks 59 - 5916. Groen/geel. Stelplaats: Antwerpen-Dam | IV | 43452 | ? |
1984 | Reeks 59 - 5945. | IV | 43452 | |
1984 | Reeks 59 - 5924. Groen/geel | IV | 43454 | ? |
1986 | Reeks 59 - 5933. Geel (proefschildering), dubbel koplampen. | IV | 04152.2 | ? |
1986 | Reeks 59 - 5925. met wrijfdecals zijn volgende nummers mogelijk: 5901, 5912, 5916, 5919, 5920, 5925, 5939, 5945 & 5955. Geel/groen. Stelplaats: Antwerpen-Dam | IV | 04152C | ? |
1986 | Reeks 59 - 5904. Groen/geel 1970. Stelplaats: Antwerpen Dam. | IV | 43454.1 | ? |
1987 | Reeks 59 - 5941. Geel, dubbel koplampen. | IV | 04152.3 | ? |
1988 | Reeks 59 - 5927. Reeks 59 - 5925. Groen/geel 1970. Stelplaats: | IV | 43454.2 | ? |
1988 | Reeks 59 - 5936. Groen/geel, zwart dak, dubbel koplampen, Derde koplamp. Fijne gele bies onder het dak, die doorloopt boven de voorruiten. Stelplaats: Antwerpen dam | IV | 43454.3 | ? |
1996 | Reeks 59 - 5925. Geel. | IV | 04152.1 | ? |
2004 | Reeks 59 - 5950. Groen 1970, dubbel koplampen. Stelplaats: Antwerpen-Dam (69998 - AC digitaal) | IV | 63998 | 58.00 |
2005 | Reeks 59 - 5939. Geel/groen, dubbel koplampen. Stelplaats: Merelbeke. Is onderdeel van digitale startset met Lokmaus II, trafo, railovaal en 2 goederenwagens : 1 platte met goene livirei en één gesloten wagen in bruine kleurstelling | IV | 41239 | 149.00 |
2005 | Reeks 59 - 5939. Geel/groen, dubbel koplampen. Stelplaats: Merelbeke (59430 AC digitaal) | IV | 53430 | 58.00 |
2007 | Reeks 59 - 5903. Dieselloc reeks 59 (speciale serie) 5903 geel/groen. Stelplaats: Merelbeke. De loc kan ook met led's geleverd worden in plaats van lampjes. Aangepast dak en vervuild. | IV | 20.003 | ? |
2007 | Reeks 59 - 5952. geel/groen. Stelplaats: Antwerpen (aangepaste schildering). De loc kan ook met led's geleverd worden in plaats van lampjes. Aangepast dak en vervuild. | IV | 20.052 | ? |
Uit: Eigen verzameling, De Belgische spoorwegen in model Deel I, Philippe Callaert (2000) en http://traintamarre.tassignon.be
Opmerking: speciale uitgaven gemaakt op basis van bestaande modellen zijn niet in deze lijst opgenomen, zoals herschilderingen, ombouw, wisselen van chassis door bvb Jocadis, Rocky Rail, ...
ROCO 201001 (nr. 04152) (ombouw exposchildering) tijdperk III
Meer Info
Meer informatie over het model en het grootbedrijf type 201 / reek 59 vind je in het tijdschrift Modelspoormagazine.
Roco: nrs.: 6, 7, 28, 34, 45
Märklin: nrs.: 33, 46, 52, 86, 110
Märklin 201054 (nr. 37272) 2005 (groene schildering met snor) tijdperk III
Vergelijking tussen de oude en nieuwe uitvoering van Roco reeks 59
Oud model (5924) van 1976 |
Nieuw model (5950) van 2004 |
De bufferplaten zitten los op de bufferhouder. Waardoor ze gemakkelijk loskomen en/of afbreken. Je moet ze vastlijmen |
De buffers maken integraal deel uit van de bufferplaat. Ze komen niet los. |
De koppeling is voorzien van een nem-schacht waardoor gemakkelijk een kortkoppeling kunt aanbrengen. |
|
In de bufferbalk zijn gaatjes voorgeboord voor het aanbrengen van de leidingen (koppelslangen of hoe noem je die dingen) |
De bufferbalk kan net als vroeger verwijderd worden. Hij in vergelijking met vroeger aangepast. De voorziening om leidingen aan te brengen is verdwenen. |
De vorm van de nieuwe kap is identiek aan de oude kap. |
|
De kap vertoont vier openingen op de zijkant waarin het kliksysteem past. Dit is niet mooi. De kap kan gemakkelijk los gemaakt worden van het chassis door de zijwanden naar buiten open te trekken. |
Het kliksysteem voor de ophanging van de kap op het chassis is aangepast en onzichtbaar. Dit is een positieve verbetering |
Het groen is wat flets en te licht in vergelijking met het echte voorbeeld |
Het groen komt beter uit. Het is donderder. Het lijkt op het groen van het werkelijke voorbeeld. |
De gele banden vertonen drukfouten. Het geel is niet egaal aangebracht. Op somige plaatsn zie je duidelijk het groen onder het geel doorjkomen. Ik weet niet hoe de gele banden zijn aangebracht, maar ik heb de indruk dat het geen tamponeer druk is. De banden zijn niet strak aangebracht. Hier en daar zie je dat de lijnen golfjes vertonen. |
Ik heb de indruk dat het geel iets te donker is. Maar dit is zeer subjectief. Vergelijking met het werkelijke vorbeeld is moeilijk omdat veel afhangt van de lichtinval, de kwaliteit van de kleurfoto’s enz. Het geel dekt goed en is goed aangebracht. Het is een strakke belijning. |
Een andere motor |
|
Later versies van Roco reeks 59 zijn voorzien van een vliegwiel. De eerste modellen hadden geen vliegwiel. |
De motor heeft geen vliegwiel. De cardan overbrenging is aangepast, maar niet wezenlijk veranderd. |
Op de tandwielkast op de draaistellen is een veer gemonteerd zodat het draaistel steeds in de middenpositie terugkeert. |
|
Het chassis is nieuw en aangepast. Omdat een nieuwe of andere en kleinere motor is gebruikt !! |
|
De lok bbbert tijdens het rijden. Dit ligt waarschijnlijk aan de slipbandjes. Alle modellen van dezee oude reeks vertonen dit bibbergedrag. |
Het bibberen is verdwenen. De loc rijdt zacht. Ik heb niet de indruk dat bespaart is op de motor. Het is gewoon een andere motor. Waarschijnlijk omdat de oude motor niet meer leverbaar is. |
De twee slipbanden staan diagonaal op een verschillend draaistel. |
De slipbanden staan op één draaistel op één as. |
De wielen zijn blank |
De wielen zijn zwart |
Uiteraard alleen geschikt voor analoog rijden. |
Digitale voorzieningen zijn aanwezig. Een decoder kan ingeplugd worden. |
Batterijkast in het midden onder het chassis is niet correct. Komt niet overeen met de werkelijkheid. |
De batterijkast in het midden onder het chassis is onveranderd. Je kan het onderdeel verwijderen. Waarschijnlijk kun je hier een luidspreker in onderbrengen wanneer je een geluidsdecoder wenst in te bouwen |
Wisselende verlichting niet duidelijk zichtbaar |
Wisselende verlichting nog identiek als vroeger. Niet aangepast, onduidelijk zichtbaar. |
De handgrepen zijn in de kast mee gegoten |
De handgrepen zijn nog steeds mee gegoten |
Kostprijs in 1981 = 34 € |
Kostprijs 58 € |
Verkrijgbaar in wisselstroomversie met decoder |
Roco 201.003 (sterschildering eigen ombouw) tijdperk III
ROCO Chassis met centrale motor (201001 eigen ombouw basis 04152)