De eerste inzet van de nieuwe I4- en I5-rijtuigen van LS Models itjdens Euromodelbouw 2019 in Genk op de modelbaan van MSKK uit Oostende.
Zij kregen de primeur. Op deze foto zien we een blauwe reeks 16 uit tijdperk IV zonder gele band.
Zoek de zeven verschillen
Eind november 2019 bracht LS Models de vernieuwde I4- en I5-rijtuigen uit. Wij zijn benieuwd naar de verschillen tussen het oude model uit 2002 en de nieuwe uitvoering. We zetten onze vaststellingen voor u op een rij of beter gezegd in twee kolommen zodat je zelf het verschil kunt zien.
Nieuwe I4- en I5-rijtuigen! Duur of goedkoop? Het is maar hoe je het bekijkt.
Wanneer je op uw modelbaan treinen naar Belgisch voorbeeld in tijdperk IV (1971 - 1990) laat rijden, dan zouden hierop de internationale I4 en I5 rijtuigen niet mogen ontbreken. Momenteel kan je hiervoor kiezen uit modellen die in 2002 zijn uitgebracht of uit de nieuwe uitvoering die sinds eind 2019 in de winkel ligt. Dit is ongetwijfeld een moeilijke keuze. Velen onder ons hebben vroeger reeds de oudere modellen gekocht en zijn hiermee best tevreden.
Nu moet je voor een nieuw model bijna het dubbele betalen. Loont het dan wel echt de moeite om voor de nieuwe I4- en I5-rijtuigen van LS Models te kiezen of kan je het houden bij de oude uitvoering. Een moeilijke beslissing, zeker wanneer je indertijd verschillende varianten hebt gekocht. Wij hebben onze keuze alvast gemaakt en kiezen resoluut voor de nieuwe uitvoering. Uit onderstaande tabel (verder in dit artikel) kan je afleiden dat de nieuwe rijtuigen echt een meerwaarde betekenen. Zeker wanneer je alle details gaat vergelijken en de verschillen begint op te sommen.
Je zou kunnen beslissen om de oude rijtuigen van de hand te doen, en met de opbrengst de nieuwe rijtuigen te financieren. Echter met dit budget kan je onmogelijk alle rijtuigen vervangen, want de prijzen zijn intussen flink gestegen. In 2002 betaalde je nog gemiddeld 47,00 euro voor een I4- of een I5-rijtuig. Enkele jaren daarna was de prijs voor een I4-rijtuig in de oranje C1 schildering zelfs gezakt naar 27,50 euro. Nu moet je minimum 72,50 euro neertellen. Er zit dan ook 18 jaar tussen de ontwikkeling van de eerste uitvoering in 2002 en de huidige versie. Wanneer je weet dat de inflatie van de consumentenprijzen (stijging van de index) in België met meer dan 35 % is gestegen (evolutie 2004 - 2020), dan is de prijsstijging van 47,00 naar 72,50 (+ 55%) nog net aanvaardbaar. Als je dan ook bekijkt wat je voor deze prijs in de plaats krijgt in vergelijking met 18 jaar geleden, dan kan je concluderen dat nieuwe rijtuigen eigenlijk nauwelijks in prijs zijn gestegen. Het is maar hoe je het bekijkt.
De eerste twee sets die LS Models eind 2019 heeft uitgebracht zijn beide in het groen zoals ze hebben gereden in tijdperk III en in de beginperiode in tijdperk IV. Op deze foto tonen we twee I4-rijtuigen waaronder een A4B6 en A9 . Zij dragen in het midden nog het oude rijtuignummer onder het B-logo. De prijs van deze set was € 154,90 (refnr. 42160).
De tweede set die begin december 2019 werd aangeboden bestaat uit twee I5 Bc10-rijtuigen in tijdperk III en begin IV. Deze ligrijtuigen hebben 10 compartimenten en werden uitsluitend als tweede klasse ingezet op internationale verbindingen. De prijs van deze set was eveneens € 154.90 (refnr. 40084).
LS Models en Heris, een stukje geschiedenis
LS Models werd bij het brede publiek bekend nadat zij in 2002 de eerste I4 en I5-rijtuigen hebben uitgebracht. Dit gebeurde indertijd in samenwerking met Heris. Maar LS Models bestond al langer dan 2002. Op precies te zijn, werd LS Models opgericht door Daniël Piron in 1992. In de beginperiode waren ze verdeler voor Lima en zorgden ze in samenwerking met Lima voor een verbeterde uitvoering van verschillende Belgische modellen.
In 1998 startte LS Models voor het eerst met een Belgisch programma in samenwerking met Sachsenmodelle. Enkele modellen naar NMBS voorbeeld werden toen uitgebracht, maar door het faillissement van Sachsenmodelle is dit project niet verder gezet.
In 2002 gaat LS Models samenwerken met Heris, dat opgericht werd door Richthammer, de voormalige baas van Sachsenmodelle. Deze samenwerking resulteert in een Belgische model van het NMBS I10-rijtuig dat geproduceerd werd door Modern Gala in China.
In 2004 wordt de samenwerking met Heris plots stopgezet. LS Models gaat verder met Modern Gala (zonder Heris) samen met ACME en RailTop. Daarna volgen nog Railtronic en Tog Modelle. Later zal ACME en LS Models ieder zijn eigen weg gaan. De andere drie zijn geleidelijk van de markt verdwenen. Na de scheiding blijven zowel Heris als LS Models de I4- en I5-rijtuigen afzonderlijk aanbieden maar het aanbod van Heris droogt geleidelijk op. In 2011 stapt Traintechnology in de boot met Heris en de I4-rijtuigen worden in een licht verbeterde uitvoering opnieuw uitgebracht. Kort na deze heruitgave laat LS Models weten dat zij de I4- en I5 rijtuigen eveneens opnieuw zullen aanbieden, maar dan in een supergedetailleerde uitvoering die beantwoord aan de hedendaagse normen.
Op deze nieuwe versie hebben we zeven jaar moeten wachten. Eén van de redenen voor deze late realisatie was het faillissement van Modern Gala in 2015 dat toen nagenoeg de volledige productie voor LS Models in handen had. Een aantal matrijzen werden teruggekocht maar een deel was definitief verloren of onherroepelijk beschadigd. In 2016 werd de productie opnieuw opgestart en gespreid over verschillende bedrijven in China. Kort daarna wordt gewerkt aan een vernieuwd programma waaronder de realisatie van de aangekondigde I4- en I5-rijtuigen.
De eerste versie van het I4 A9-rijtuig uit 2002 dat ontwikkeld werd door Heris en LS Models en geproduceerd werd door Modern Gala in China. Deze foto toont het model met UIC-nummer en werd uitgebracht door Jocadis met refnr. 42302)en door LS Models met refnr. 12111. Het model was te koop voor 47,66 euro.
Vergelijking nieuw model (2019) met oude uitvoering (2002)
Wanneer we de nieuwe rijtuigen vergelijken met de oude uitvoering, dan zien we dat de rijtuigen uit 2002 een volledige metamorfose hebben ondergaan. Een opsomming hiervan vind je in onderstaande tabel. Onder de tabel vind je een foto-reeks met telkens een korte een toelichting (klik hiervoor op de foto). Tot slot krijg je een overzicht met de afmetingen voor de verschillende rijtuigen.
Nieuwe I4- en I5 rijtuigen (2019) |
Oude I4- en I5 rijtuigen (2002) |
De lengte van alle rijtuigen zijn perfect op schaal. De kleine verschillen die je in de tabellen terugvindt (zie helemaal onderaan deze pagina) kunnen het gevolg zijn van de gebruikte meetmethode. |
Het I4A9 rijtuig is ongeveer 5 mm te lang. |
Het prototype van het I4 A9 rijtuig is gemaakt op basis van het eerste klasse rijtuig A9 uit de serieproductie waardoor sommige afmetingen (zoals de lengte) niet 100% correct zijn. |
Het prototype van het I4 A9 rijtuig is gemaakt op basis van het A9 uit de serieproductie waardoor sommige afmetingen niet 100% correct zijn. |
De breedte van de ramen komt niet overeen met de afmetingen die vermeld staan de tekeningen uit het boek '50 jaar reizigersvervoer - deel 2 - GTF'. Telkens komen we enkele tienden te kort. De hoogte is wel correct. Volgens LS Models hebben we niet de juiste tekeningen gebruikt. Zij hebben zich gebaseerd op de originele tekeningen |
De breedte en hoogte van de ramen wijkt te sterk af van het origineel. De ramen zijn telkens 1 mm te hoog. In de breedte zijn de afwijkingen minder groot. |
De deuren hebben losse handgrepen in metaal. Onder de deur zit een trapje in nikkelzilver. Zelfs de gaatjes in de traanplaat van de treden zijn zichtbaar. De deurklink staat in de schuin opstaande positie in plaats van horizontaal |
De handgrepen aan de deuren zijn meegegoten in de kunststof. Het trapje onder de deur is eveneens in kunststof. De deurklink staat (foutief) in een horizontale positie. |
Het dak heeft fijne banden in de dwarsrichting en is uitgerust met zeer fijn uitgevoerde ventilatoren en met dakplaten op de kop. |
Het dak is plat met enkele dakplaten op beide uitersten. De ventilatoren zijn mooi gedetailleerd. |
Het groen komt overeen met het groen zoals wij dit kennen van de rijtuigen uit tijdperk III en IV. Het is hetzelfde groen dat we ook terugvinden op de oude modellen uit 2002. |
|
De tampondruk is uiterst verzorgd. Alle opschriften worden in een goed dekkend geel weergegeven. De technisch details tegen de onderkant zijn bij de groene rijtuigen uit tijdperk III en IV gedrukt in het geel en niet in het wit. |
De opschriften op de kast zijn in een minder goed dekken geel getamponneerd. De technische informatie staat op een plaatjes onderaan de kast zijn wit. |
Het geel dat gebruikt wordt voor de gele band onder de dakrand voor de eerste klasse aanduiding is donkerder dan het geel dat gebruikt werd voor het B-logo, de klasse aanduiding, het rijtuignummer en voor de andere opschriften. Normaal zou dezelfde tint geel moeten gebruikt worden. |
|
Bij het I4A9-rijtuig staan de buffers niet haaks op de bufferbalk. Ze hellen naar beneden. Blijkbaar zijn de gaatjes waarin de buffers moeten komen, verkeerd geplaatst. Gelukkig is dit niet het geval bij de andere rijtuigen. |
|
Het interieur is tot in de kleinste details uitgevoerd. Jammer dat je hiervoor eerst de kap moet verwijderen om het te kunnen bewonderen. |
Het interieur bestaat uit één gietstuk in witgrijze kunststof zonder veel details. |
De zetels in de compartimenten van het I4 A4B6-rijtuig zijn geschilderd in het rood en groen voor de eerste klasse en donkerblauw en groen voor de tweede klasse afdeling. Alle zetels hebben hoofd- en armsteunen met daarboven dubbele bagagerekken. |
De zetels zijn elementair gemaakt zonder hoofdsteunen. De zetels zijn niet in een aangepaste kleur. Er zijn geen bagagerekken aanwezig. |
De tweede klasse in het I5 ligrijtuig hebben groene en donkerblauwe zitbanken en geen individuele zitplaatsen. De rugleuning en de hoofdsteun worden gevormd door twee ligplanken die in de slaapstand gebruikt worden. De kleur van de zitbanken hebben vermoedelijk te maken met het onderscheid tussen compartimenten voor rokers en niet-rokers. |
De zetels zijn niet geschilderd in een aangepaste kleur. |
De zetels zijn op een donkergrijze vloer gemonteerd. Achter de zetels is een grijze wand aanwezig. De deuren met deurhendels en de ramen zijn op beide zijden van een transparante laag in kunststof gedrukt met zilver gekleurde verf. |
De deuren en ramen zijn basic uitgevoerd en hebben geen ruiten. |
In de zijgang is een tussendeur aanwezig. De kleur van de zetels heeft te maken hebben met het onderscheid tussen compartimenten voor rokers en niet-rokers. |
Er is geen tussendeur in de zijgang aanwezig. |
Onder elk raam zijn aan de binnenkant van de kast telkens twee tabletten gemonteerd in een lichtgrijze kleur. |
Er zijn geen tabletten aanwezig. |
De ramen aan de gangzijde hebben in het midden een horizontale bar (of handgreep) die bestaat uit een draad in nikkelzilver. |
Er is geen horizontale bar aanwezig. |
Voor het verwijderen van de bodem heb je zes kaasprikjes en een schroevendraaier nodig. Eerst plaats je aan het uiterste van het chassis drie prikkers aan beide zijden tussen kast en chassis. Met een schroevendraaier til je voorzichtig het chassis naar boven. Daarna schuif je de prikkers geleidelijk op waardoor het hele chassis loskomt |
De bodem zit vast aan de kast. |
LS Models - I4 en I5 (2019) (1)
_MG_8565b.JPG
De nieuwe (boven) en de eerste generatie (onder) van de I5 rijtuigen lijken sterk op elkaar. Pas wanneer je de details van nabij gaat bekijken, zie je de verschillen. De lengte van alle nieuwe rijtuigen zijn perfect op schaal. De te verwaarlozen verschillen die je terugvindt in de tabel zijn waarschijnlijk het gevolg zijn van de gebruikte meetmethode.
_MG_8645.JPG
Bij de nieuwe uitvoering I4A9 is de tampondruk uiterst verzorgd. De gele band voor de aanduiding van de eerste klasse is donkerder dan het geel voor de andere opschriften. Bekijk ook de zonnewering bij het raam. Bij het ligrijtuig is de zonnewering in het blauw zoals de kleur van de zitbanken.
_MG_8644b.JPG
Bij de breedte van de ramen komen we telkens komen we enkele tienden te kort. De hoogte is wel correct. Volgens LS Models hebben zij zich gebaseerd op de tekeningen die in de werkplaatsen van de NMBS worden gebruikt. Dit zou een verklaring kunnen zijn voor het verschil.
_MG_8489.JPG
Het dak heeft fijne banden in de dwarsrichting. Tevens zien we een extra uitlaat naast de fijn uitgevoerde ventilatoren. Bij de versie uit 2002 was het dak nog plat en was er geen bijkomende uitlaat aanwezig.
_MG_8483-84s.jpg
Het trapje onder de toegangsdeur is geëtst in nikkelzilver. Zelfs de gaatjes in de traanplaat zijn duidelijk zichtbaar. In de eerste uitvoering zijn de trapjes mee in de kunststof gegoten. Let ook op de trekhaak.
_MG_8475b.JPG
Bekijk het verschil in afwerking tussen de kopwand van een nieuw I4-rijtuig A9 (links) en een oude uitvoering van een A4B6 uit 2002. De buffers van het A9-rijtuig hellen licht naar voor. Blijkbaar het gevolg van een fout tijdens de productie. Gelukkig is dit niet het geval bij de andere rijtuigen.
_MG_8479.JPG
De sluitlichten zijn in transparante rode kunststof. In 2002 waren deze lichten op de kast gedrukt. Op de bufferbalk zitten een imitatie schroefkoppeling en twee ingekorte leidingen. Op de overgang tussen twee rijtuigen zit een voetplaat die kan neergeklapt worden.
_MG_8425.JPG
Het interieur wordt tot in de kleinste details weergegeven. Niets werd aan het toeval overgelaten. Jammer dat je hiervoor eerst de kap moet verwijderen om het volledig te kunnen bewonderen.
_MG_8470.JPG
Voor het verwijderen van de bodem heb je enkele kaasprikjes nodig. Eerst plaats je zes prikkers aan het uiterste van het chassis tussen de kast en het chassis. Daarna til je met een schroevendraaier het chassis uit de kast. Vervolgens schuif je de prikkers geleidelijk op waardoor het hele chassis loskomt.
_MG_8414-16.JPG
De zetels in de compartimenten van het I4 A4B6-rijtuig zijn in de eerste klasse geschilderd in het rood en groen en donkerblauw en groen in de tweede klasse afdeling. Alle zetels hebben hoofd- en armsteunen met daarboven dubbele bagagerekken.
_MG_8406-07.JPG
In het I5 ligrijtuig zien we groene en donkerblauwe zitbanken en geen individuele zitplaatsen. De rugleuning en de hoofdsteun worden gevormd door twee delen die in de slaapstand als slaapbodem worden gebruikt.
_MG_8420-21.JPG
De zetels zijn op een donkergrijze vloer gemonteerd. De deuren en de ramen zijn aan beide zijden gedrukt op een transparante laag in kunststof. Naast de deur is de eerste en tweede klasse aanduiding van het A4B6-rijtuig nog net leesbaar.
_MG_8493.JPG
Het interieur van de oude versie uit 2002 is uit één geheel en gemaakt in witte kunststof. Er zijn nauwelijks details aanwezig. De Bc10 ligrijtuig heeft hetzelfde interieur in het wit zonder slaapbanken.
_MG_8399-01.JPG
In het I5 Bc10 rijtuig is één compartiment voorzien voor de begeleider dat ook gebruikt wordt als stapelruimte. Verder zijn er twee toiletten en drie extra wasruimtes aanwezig. Let ook op de brandblusser die op de wand is gedrukt.
_MG_8457.JPG
Onder elk raam zijn aan de binnenkant van de kast telkens twee tabletten gemonteerd in een lichtgrijze kleur. Deze tabletten had je niet in de oude versie van het rijtuig.
_MG_8456.JPG
De ramen aan de zijde van de gang heb je in het midden van het raam een horizontale bar die bestaat uit een draad in nikkelzilver. In de uitvoering van 2002 was er geen bar aanwezig.
Kortkoppelingen en plaatsen van binnenverlichting
Nieuwe I4- en I5 rijtuigen (2019) |
Oude I4- en I5 rijtuigen (2002) |
De rijtuigen zijn niet uitgerust met verende buffers. Ze zijn kort met een lengte van 1,9 mm. In werkelijkheid waren ze 1,8 mm. |
De buffers zijn niet verend. De bufferhals is langer dan normaal. Het gedeelte dat over de bufferbalk uitsteekt is beperkt tot 1,9 mm. |
In de plaats hiervan krijg je vouwbalgen die licht meeveren. |
De vouwbalgen zijn vast op de kast gemonteerd. |
De koppelingen kan je in twee standen plaatsen zodat de rijtuigen ongeveer 5 mm van elkaar staan. Je hebt dan wel ruime bogen nodig op je modelbaan. Er worden twee beugelkoppelingen meegeleverd. |
(Kort) koppelingen kunnen maar in één stand geplaatst worden. |
Het gebruik van Märklin-kortkoppelingen leveren geen problemen op met de buffers. Bij deze koppelingen zien we een afstand van 5 tot 8 mm tussen de rijtuigen. |
Er zijn geen problemen vastgesteld bij het gebruik van Märklin kortkoppelingen. |
De sluitlichten zijn in transparante rode kunststof. Deze imitatie-verlichting moet je verwijderen wanneer je binnenverlichting met sluitverlichting plaatst. Op de overgang tussen twee rijtuigen zit een traanplaat die kan neergeklapt worden. |
De sluitlichten zijn op de kopwand getamponneerd. In 2011 hebben de gereviseerde modellen van Heris wel ingewerkte transparante sluitlichten. De traanplaat kan niet bewegen en staat in een opgeklapte positie. |
Op de bufferbalk zitten een imitatie schroefkoppeling en twee ingekorte leidingen. Niet ingekorte exemplaren zitten in een afzonderlijk zakje voor het geval je een vitrinemodel wenst. |
Er zijn geen schroefkoppeling of leidingen voorzien. De bufferbalk zit dieper onder het chassis. Dit was noodzakelijk voor het functioneren van het kortkoppelmechanisme. |
De draaistellen zijn van het type Schlieren 24 en hebben de juiste afmetingen. Let op de vermelding van de nummering van de aslagers en de afmeting tussen de assen. De wielen draaien in messing aslagers en hebben de perfecte diameter. |
De draaistellen zijn correct uitgevoerd. De wielen zijn te 0,3 mm te groot. De assen zijn opgehangen in de kunststof en niet in messing aslagers. |
Het ophangpunt van de draaistellen staat niet exact in het midden maar ongeveer 1 mm naar de binnenkant. Dit is nauwelijks te zien en valt bijgevolg niet op. Een reden hiervoor is niet bekend. |
|
Het draaistel is gemaakt in zwarte kunststof. Op één draaistel zit aan beide zijden een alternator in dezelfde kleur als het draaistel. De remblokken zijn eveneens in het zwart. |
De draaistellen zijn donkergrijs. Op elk draaistel zit een alternator aan de linkerzijde in andere grijze kleur. De remblokken zijn opvallend bruin en moeten zwart zijn. |
Afzonderlijk worden vier contactslepers meegeleverd die je nodig hebt wanneer je binnenverlichting wilt plaatsen. |
Er zijn geen contactslepers meegeleverd. |
Aan de detaillering van het chassis is veel aandacht besteed. Het chassis is per rijtuig verschillend. en voorzien van losstaande leidingen. Alle onderdelen zijn apart gemonteerd. |
Het chassis van elk rijtuig is identiek. De leidingen en alle onderdelen zijn meegegoten in de kunststof en bestaan uit één geheel. |
Op het chassis zien we aan één zijde de vermelding 'DIPAN Made in China' en LS Models exclusieve. |
Op het chassis staat de vermelding 'Modern Gala Made in China' en LS Models. |
Het rijtuig is voorbereid voor het plaatsen van binnenverlichting van ESU. Daarvoor vind je aan de binnenkant een lichtgeleider. De ledstrip komt onder het dak. Om het dak te verwijderen gebruik je een hobbymes met een rond snijvlak zonder scherpe punt. Het snijvlak plaats op de kopwand op de rand tussen het dak en de kast. Daarna ga je met dit mes langs de rand van het dak tot het dak helemaal los komt. |
Het rijtuig is niet voorbereid voor het plaatsen van binnenverlichting. Het dak kan losgemaakt worden. Hiervoor gebruik je een hobbymes met een rond snijvlak zonder scherpe punt. Daarna ga je met dit mes langs de rand van het dak tot het dak loskomt. |
LS Models - I4 en I5 (2019) (2) _MG_8668.JPG De rijtuigen kun je mooi kortkoppelen. De koppelingen kan je in twee standen plaatsen zodat de rijtuigen ongeveer 5 mm van elkaar staan. Je hebt dan wel ruimere bogen nodig op je modelbaan. Er worden twee beugelkoppelingen meegeleverd. _MG_8667.JPG Het gebruik van Märklin kortkoppelingen leveren geen problemen op met de buffers. Ook bij deze koppelingen zien we een afstand van 5 mm tussen de rijtuigen. _MG_8564.JPG De draaistellen zijn van het type Schlieren 25. De wielen draaien in messing aslagers en hebben de juiste diameter. Bij de vroegere modellen was de diameter 1 mm te groot. _MG_8473b.JPG Het nieuwe draaistel (boven) is gemaakt in zwarte kunststof. Op één draaistel zit aan beide zijden een dynamo in dezelfde zwarte kleur. De remblokken zijn eveneens in het zwart. Op het model uit 2002 (onder) krijgen we een kleurenpalet met donkergrijze draaistellen, een lichtgrijze dynamo en bruine remblokken. _MG_8434.JPG Aan de detaillering van het chassis is veel aandacht besteed. Het chassis is per rijtuig verschillend. en voorzien van losstaande leidingen. Alle onderdelen zijn apart gemonteerd. _MG_8497.JPG Als vergelijking tonen we de oude uitvoering van het chassis. Dit chassis is grijs en voorzien van onderdelen die in de kunststof zijn meegegoten. Het chassis van alle rijtuigen is identiek wat niet overeenkomt met de werkelijkheid. _MG_8430.JPG Op het chassis zien we aan één zijde de vermelding 'DIPAN Made in China' en 'LS Models Exclusieve'. Het kortkoppelmechanisme met koppelinghouder is stevig gemaakt. Let ook op de afvoer van het toilet en de afwerking van de opstaptrede. _MG_8455.JPG De rijtuigen zijn voorbereid voor het plaatsen van een ledstrip van ESU. Daarvoor vind je aan de binnenkant een lichtgeleider die zorgt voor het verspreiden van het licht. _MG_8468.JPG De ledstrip komt tussen het dak en het plafond van het rijtuig. Om het dak te verwijderen gebruik je een hobbymes met een rond snijvlak zonder punt. Het snijvlak plaats je op de kopwand op de rand tussen het dak en de kast. _MG_8465.JPG Daarna ga je met dit mes langs de rand van het dak tot je voelt dat het dak loskomt. Gebruik eventueel een kaasprikje. Ga voorzichtig te werk en let erop dat je het dak niet beschadigd. _MG_8451.JPG In het plafond van elk compartiment zijn openingen voorzien die exact overeenkomen met de plaats van de leds op de ledstrip van ESU. Alleen de twee buitenste leds worden niet gebruikt. _MG_8453.JPG Om de ledstrip te plaatsen moet je enkele steunpunten onder het dak verwijderen. Gebruik hier voor een kniptang. Ook de brede steun op de kop waar langs de draden lopen, moet weggeknipt worden. _MG_8460.JPG Het licht van de leds schijnt door de openingen en wordt verspreid door de lichtgeleider. Let bij het opnieuw plaatsen van het dak goed op de juiste richting. De extra afvoer in het midden van het dak staat aan de kant van de zijgang. _MG_8443.JPG Afzonderlijk worden vier contactslepers meegeleverd die je nodig hebt wanneer je binnenverlichting wilt plaatsen. Hoe je contactslepers moet plaatsen is niet duidelijk uitgelegd in de handleiding. _MG_8441.JPG Het draaistel kan je verwijderen door voorzichtig te trekken. Daarna moet de wielen en een deel van het remsysteem verwijderen. Dit doe je met een schroevendraaier die je als hefboom gebruikt. _MG_8447.JPG Vervolgens plaats je de slepers. Let op de juiste positie van de slepers. Daarna kan je de draadjes solderen en kan je alles opnieuw monteren. Wanneer je met het drierail systeem van Märklin rijdt, moet je in het midden een extra sleper plaatsen. Dit wordt goed uitgelegd in de handleiding.
Besluit
Onze indrukken over de nieuwe I4- en I5-rijtuigen zijn lovend. Waarschijnlijk had je ook niet anders verwacht. De rijtuigen zijn niet alleen goed op schaal, maar ze zijn vooral veel fijner afgewerkt in vergelijking met de versie uit 2002. Telkens wanneer je de rijtuigen vastneemt, ontdek je nieuwe dingen die je verstomd doen staan. Vaak gaat het om kleine details die op de oude versie niet aanwezig waren of die nu loepzuiver en verzorgd worden weergegeven. Niet dat het noodzakelijk is dat een rijtuig perfect moet zijn, maar eens je oud en nieuw met elkaar gaat vergelijken, ben je verkocht en wil je niets anders dan de nieuwe versie in huis halen. Dat was alvast bij ons het geval. Het verdere oordeel en beslissing laten we aan jou over.
Afmetingen I4-rijtuigen
I4 A4B5 (rijtuig met vier compartimenten 1ste klasse en vijf in 2de klasse geleverd in 1966-67)
I4 A4B5 |
1:1 |
1:87 |
LS Models |
LS Models |
Lengte over de buffers |
25.775 |
296,3 |
296,3 |
296,3 |
Lengte van de kast |
25.475 |
292,8 |
292,7 |
292,8 |
Afstand tussen de assen |
2.600 |
29,9 |
29,8 |
29,8 |
Radafstand |
18.375 |
211,2 |
211,9 |
211,0 |
Afstand draaistel tot kop |
3.700 |
42,5 |
41,0 |
39,00 |
Hoogte |
4050 |
46,6 |
47,0 |
46,4 |
Breedte dakrand |
2.835 |
32,6 |
32,6 |
32,6 |
Breedte tussen trapjes |
2.968 |
34,1 |
33,0 |
33,6 |
Breedte kop |
2.680 |
30,8 |
31,5 |
31,3 |
Bufferhoogte |
1.065 |
12,2 |
12,0 |
--- |
Breedte tussen de buffers |
1.750 |
20,1 |
20,1 |
20,1 |
Lengte buffers |
150 |
1,7 |
1,9 |
1,8 |
Breedte overgang |
960 |
11,0 |
10,6 |
9,9 |
Diameter wielen |
920 |
10,6 |
10,9 |
10,6 |
Binnenkant aluminiumramen |
1092 x 928 1.346 x 928 |
12,8 x 10,7 15,5 x 10,7 |
13,0 x 11,7 |
12,3 x 10,7 |
Breedte compartiment |
2.225 x 1.900 1.920 x 1.903 |
25,6 x 21,8 22,1 x 21,8 |
25,6 x --- |
25,6 x --- |
Breedte deur |
740 |
8,5 |
--- |
--- |
I4 A9 (Rijtuig met 9 compartimenten in 1ste klasse geleverd in 1966-67)
I4 A9 |
1:1 |
1:87 |
LS Models |
LS Models |
Lengte over de buffers |
25.380 |
291,7 |
296,3 |
291,7 |
Lengte van de kast |
25.080 |
288,3 |
292,8 |
288,5 |
Afstand tussen de assen |
2.600 |
29,9 |
29,8 |
29,8 |
Radafstand |
17.980 |
206,6 |
211,9 |
206,5 |
Afstand draaistel tot kop |
3.700 |
42,5 |
41,0 |
39,00 |
Hoogte |
4050 |
46,6 |
47,0 |
46,4 |
Breedte dakrand |
2.835 |
32,6 |
32,6 |
32,6 |
Breedte tussen trapjes |
2.968 |
34,1 |
33,0 |
34,1 |
Breedte kop |
2.680 |
30,8 |
31,5 |
31,5 |
Bufferhoogte |
1.065 |
12,2 |
12,0 |
--- |
Breedte tussen de buffers |
1.750 |
20,1 |
20,1 |
20,1 |
Lengte buffers |
150 |
1,7 |
1,9 |
1,8 |
Breedte overgang |
960 |
11,0 |
10,6 |
9,9 |
Diameter wielen |
920 |
10,6 |
10,9 |
10,6 |
Binnenkant aluminiumramen |
1.346 x 928 |
15,5 x 10,7 |
16,0 x 11,5 |
15,2 x 10,7 |
Breedte compartiment |
2.225 x 1.900 |
25,6 x 21,8 |
25,6 x --- |
25,5 x --- |
Breedte deur |
740 |
8?5 |
--- |
--- |
* Alle afmetingen in mm.
I4 A9 Prototype (Rijtuig met 9 compartimenten in 1ste klasse geleverd in 1961)
Opmerking: LS Models gebruikt het model van I4 A9 aan de NMBS geleverd in 1966-67 als basis voor het prototype van I4 A9 dat in 1961 werd gebouwd. Tussen beide uitvoeringen zijn er enkele opvallende verschillen zoals de lengte van de kast en vooral de radafstand tussen de draaistellen. Ook zijn er verschillen in de uitvoering van het dak, maar dat kan je op basis van afmetingen en foto's moeilijk vaststellen.
A9 (proto) |
1:1 |
1:87 |
LS Models |
LS Models 2019 |
Lengte over de buffers |
25.490 |
293,0 |
296,3 |
296,3 |
Lengte van de kast |
25.190 |
289,5 |
292,8 |
292,8 |
Afstand tussen de assen |
2.700 |
31,0 |
29,8 |
29,8 |
Radafstand |
17.662 |
203,0 |
211,9 |
211,0 |
Afstand draaistel tot kop |
3.764 |
43,3 |
41,0 |
39,00 |
Hoogte |
3.945 |
45,3 |
47,0 |
46,4 |
Breedte dakrand |
2.854 |
32,8 |
32,6 |
32,6 |
Breedte tussen trapjes |
2.981 |
34,3 |
33,0 |
33,6 |
Breedte kop |
2.800 |
32,2 |
31,5 |
31,3 |
Bufferhoogte |
1.065 |
12,2 |
12,0 |
--- |
Breedte tussen de buffers |
1.750 |
20,1 |
20,1 |
20,1 |
Lengte buffers |
150 |
1,7 |
1,9 |
1,8 |
Breedte overgang |
960 |
11,0 |
12,5 |
9,9 |
Diameter wielen |
920 |
10,6 |
10,9 |
10,6 |
Binnenkant aluminiumramen |
1.348 x 945 |
15,5 x 10,9 |
16,0 x 11,5 |
12,3 x 10,7 |
Breedte compartiment |
2.225 x 1.930 |
25,6 x 22,2 |
25,6 x --- |
25,6 x --- |
* Alle afmetingen in mm
Afmetingen I5-Rijtuig
I5 Bc10 (Ligrijtuig tweede klasse met 10 compartimenten geleverd in 1966-67)
I5 Bc10 |
1:1 |
1:87 |
LS Models |
LS Models |
Lengte over de buffers |
26.400 |
303,5 |
303,5 |
303,5 |
Lengte van de kast |
26.000 |
300 |
298,5 |
229,8 |
Afstand tussen de assen |
2.600 |
29,9 |
28,6 |
29,8 |
Radafstand |
19.000 |
218,4 |
218,4 |
218,5 |
Afstand draaistel tot kop |
3.700 |
42,5 |
41,0 |
39,4 |
Hoogte |
4.050 |
46,55 |
45,1 |
46,4 |
Breedte dakrand |
2.836 |
32,6 |
32,2 |
32,8 |
Breedte tussen trapjes |
2.968 |
34,1 |
33,4 |
33,4 |
Breedte kop |
2.680 |
30,8 |
31,0 |
31,2 |
Bufferhoogte |
1.065 |
12,2 |
12,0 |
--- |
Breedte tussen de buffers |
1.750 |
20,1 |
20,1 |
20,1 |
Lengte buffers |
150 |
1,7 |
2,5 |
2,5 |
Breedte overgang |
960 |
11,0 |
10,6 |
9,9 |
Diameter wielen |
920 |
10,6 |
10,9 |
10?6 |
Binnenkant aluminiumramen |
1092 x 928 |
12,8 x 10,7 |
12,7 x --- |
12,3 X 10,7 |
Breedte compartiment |
1.918 x 1.921 |
22,1 x 22,1 |
22,5 x --- |
22,1 X --- |
Breedte deur |
740 |
8,5 |
--- |
--- |
* Alle afmetingen in mm