ACE en Cobelfret autotransportwagens

 In september 1993 werden de eerste wagens type Laaers 3000D6 aan de NMBS geleverd. Deze wagens voor het vervoer van auto’s zijn gebouwd door de Vagonka Poprad in vroegere Tsjecho-Slowakije. In het totaal werden 300 stuks besteld door de NMBS is overleg met Cobelfret en British Rail. 

LS Models brengt sinds oktober 2010 haar versie van deze autotransportwagen in schaal 1:87. Zoals steeds is het een prachtig model voorzien van talrijke details.

IMG 4022a

De wagens type Laaers bestaan uit twee delen die elk rusten op twee assen. Ze zijn 31 meter lang en wegen leeg 21,5 ton. Ze werden aangekocht door de NMBS en onmiddellijk doorverhuurd aan de Antwerpse firma AutoCare Europ NV. AutoCare Europ of ACE werd in 1993 opgericht als een joint venture van de NMBS, Cobelfret en British Rail. Aanvankelijk was het de bedoeling van ACE om via de kanaaltunnel autotransporttreinen in te leggen tussen Ford Genk in Belgisch Limburg en Coventry in Engeland. Door de concurrentie met de goedkopere veerboten werd dit initiatief vroegtijdig stopgezet. In 2003 werden de wagens overgenomen door het redersbedrijf Cobelfret (Compagnie Belge d'Affrètements) met eveneens haar hoofdzetel in Antwerpen.

Oorspronkelijk werden de wagens geleverd in appelgroen met het logo van B-Cargo en het opschrift ACE van AutoCare Europ NV. Cobelfret heeft na overname in 2003 haar eigen logo aangebracht. In de loop van de voorbije jaren hebben de wagens slechts enkele kleine technische wijzigingen ondergaan. De groene kleur is echter behouden. Een deel van het onderhoud gebeurt bij Sati in Antwerpen, een vroegere dochteronderneming van Cobelfret dat eind 2009 in handen is van het Nederlandse Shunter. Cobelfret beschikte in 2010 over 548 goederenwagens waarvan iets minder dan 300 van type Laaers en verzekert voornamelijk het autotransport voor Ford België en Duitsland. Intussen is het transport voor Ford Genk wegens de sluiting van de fabriek in 2012 stopgezet. Voor andere automerken zoals Opel, Mercedes, Fiat, Volkswagen en Mercedes worden tijdelijke contracten afgesloten. Het vervoer voor Toyota is stilgevallen. Het meeste vervoer gebeurt naar de havens van Zeebrugge en Vlissingen, vanuit Dillingen (Saar) in Duitsland en Genk in België. Occasioneel wordt ook de haven van Antwerpen (Kallo) aangedaan vanwaar het vervoer van de auto's per schip verder gaat naar Spanje of Zuid-Italië.

Model

In 2010 bracht LS Models de Cobelfret-versie uit (nrs. 32105 en 32108). Dit is de uitvoering die momenteel nog steeds in dienst is van de Antwerpse firma Cobelfret. Elke set bevat vier wagens en kosten in 2013 ongeveer 233,45 Euro. Bij de eerste set met vier wagens (nr. 32 105) wordt het bovendek in de middelste stand geplaatst. Bij de twee set met eveneens vier wagens (nr. 32 108) staat het bovendek in de laagste positie zodat ze geschikt zijn voor het vervoer van bestelwagens.

In 2013 werd de oorspronkelijke uitvoering van ACE (AutoCare Europ) uitgebracht (nrs. 32106 en 32107). Er is weinig verschil met de Cobelfret. Alleen zijn de kleppen op de koppen van de bovenbrug bij Cobelfret vervangen door nieuwe en kortere platen over de volle lengte.

Elke wagen bestaat uit twee delen. Deze twee delen horen steeds bij elkaar. Ze hebben hetzelfde immatriculatienummer. De twee delen worden in model met een starre verbinding gekoppeld. In het zakje met onderdelen vind je twee vaste koppelingen, één van 16 en één van 18 mm. De korte koppeling is geschikt voor normale bogen terwijl de lange koppeling gebruikt wordt op een modelbaan met krappe bogen.

Onderaan zijn de wagens in het midden verzwaard met een plaat in metaal. Het koppelingsmechanisme is bij de eerste productie voorzien van een draadveer. Bij onhandig gebruik kan deze veer loskomen waardoor de koppeling niet meer naar de middenpositie terugkeert. Bij de tweede serie is ze vervangen door een spiraalveer waarmee alle problemen zijn opgelost.

Afhankelijk van de hoogte van de auto’s kan het bovendek in vier verschillende posities geplaatst worden. De maximale toegestane hoogte voor auto’s varieert van 1421 tot 1824 cm. De maximale hoogte op het bovenste dek is 2255 cm. Dit is voldoende voor lichte bestelwagens. Het voorbeeld van LS Models voorziet op haar voorbeeld van de Laaers alleen positie 0 en 4. In positie 0 kunnen onderaan auto’s geplaatst worden met een hoogte van maximum 1680 cm en bovenaan van 1565 cm. Positie 4 is de laagste stand en is alleen geschikt voor bestelwagens op het bovendek.

Wie wil kan het bovendek zelf ook van positie veranderen. Aan de binnenzijde van de opstaande stijl zijn twee openingen voorzien waarin het bovendek met een pin wordt vastgezet. Deze verbinding kan met een zeer fijne schroevendraaier of mes losgemaakt worden (zie foto). Plaats het mes tussen het bovendek en de opstaande stijl en maak een lichte draaibeweging. Hierdoor zal de pin loskomen. Daarna kan je het bovendek verplaatsen in de onderste stand. Druk de zijkanten naar binnen zodat het bovendek goed vast zit. Wees zeer voorzichtig zodat je geen onderdelen beschadigd. Let vooral op de borstwering in geëtst metaal die zeer kwetsbaar is.

De kleppen achteraan de wagen kunnen zowel op het bovendek als onderdaan rechtop geplaatst worden. De kleppen worden neergelaten voor het laden van de auto’s. Bij het transport zijn de kleppen steeds naar boven gericht. Elke wagen is standaard voorzien voor het vervoer van acht auto’s. Afhankelijk van de lengte van de auto’s kunnen gemakkelijk twaalf tot zestien wagens geplaatst worden. Wij zagen een combinatie met veertien Toyota’s waarbij telkens één auto op de overgang tussen twee delen geplaatst werd. Ook zagen we combinaties waarbij zowel op het bovenste als het onderste dek één auto op de kop in de tegengestelde richting stond.

Monteren van de wielklemmen

De wagens worden op het dek vastgezet met wielklemmen. Deze klemmen zijn ongeveer één meter lang en zitten aan de buitenzijde met een scharnier aan de rand van het dek vast. Zij worden tegen de wielen gekanteld. Tegen elk wiel kunnen twee klemmen geplaatst worden. Voor elke autotransportwagen krijg je bij de set van LS Models 64 wielklemmen. Zij worden in een afzonderlijk zakje meegeleverd. Voor één auto heb je maximum acht klemmen nodig. In werkelijkheid zie je echter combinaties met veel minder klemmen. Dit is afhankelijk van het aantal auto’s die op het dek worden geplaatst. Hierbij worden de beschikbare klemmen verdeeld over de auto’s.

  • Voor je de wielklemmen plaatst, moet je eerst het bovendek verwijderen. Dit is noodzakelijk omdat je anders de klemmen onmogelijk op het onderdek kunt plaatsen.
  • In werkelijkheid wordt elke klem in het midden onder een rail gedrukt die over de volledige lengte van het dek loopt. Dit kan echter niet in model. Daarom kan je van elke klem het stukje dat onder de rail wordt geschoven met een hobbymes wegsnijden. Echt nodig is dit niet.
  • De wielklemmen worden met Kristal Klear van Microscale op het dek gelijmd.
  • Deze lijm heeft het voordeel dat zij helder oplost en nauwelijks sporen nalaat. Maak je toch een fout, dan kan je de lijm altijd met een wattenstaafje en een beetje water verwijderen. Dit moet je doen voordat de lijm hard wordt. Maar ook wanneer de lijm uitgehard is, kan je de lijm met een hobbymes nog gemakkelijk verwijderen zonder het model te beschadigen.
  • Eén uiteinde van de wielklem wordt met een pincet vastgehouden en eerst in de lijm gedrukt. Daarna wordt de klem op het dek geplaatst.
  • Leg eerst een druppel Kristal Klear op een stukje karton. Om de klemmen vast te nemen gebruik je een pincet of een fijne tang. Daarna druk je de buitenkant van een klem voorzichtig in de lijm en plaats ze onmiddellijk daarna op het dek. Gebruik niet teveel lijm.
  • Het andere uiteinde van de wielklam wordt met een cocktailprikker en een beetje lijm vastgezet.
  • De plaats van de wielklem kan met Krital Klear op het dek aangeduid worden. Daarna kan je de wielklem in deze lijm drukken. 
  • De lijm kan je met een wattenstaafje dat je eerst natmaakt gemakkelijk verwijderen. Op één deel kunnen twee tot drie auto’s Mercedes E-Klasse geplaatst worden. De klemmen worden verdeeld over de aanwezige auto’s.
  • Het bovendek wordt opnieuw gemonteerd nadat alle klemmen geplaatst zijn.
  • De niet gebruikte wielklemmen worden met de rijrichting op de zijkant van het dek geplaatst. Ook wanneer er geen auto’s worden vervoerd, liggen de klemmen links en rechts op het dek.
  • De autotransportwagens Laaers van LS Models zijn eveneens geschikt voor het vervoer van lichte bestelwagens. Voor bestelwagens wordt het bovendek in de laagste stand geplaatst. Hiervoor zijn openingen voorzien in de opstaande stijlen.