De wagens type Fas 1415G5 van B-Models
Een geslaagd compromis
Vier jaar geleden is Van Biervliet onder het label B-Models gestart met de productie van Belgische goederenwagens en locomotieven. Intussen heeft B-Models heel wat ervaring opgedaan en zijn de kinderziektes van de eerste modellen weggewerkt. Het succes van de containerwagen Sgnss en de ertswagens Fals werd gevolg door nieuwe initiatieven. Nu is het de beurt aan de open bakwagen type Fas. Later zal dit model gevolgd worden door een Eaos.
NMBS Type Fas
De goederenwagen van de NMBS met de letteraanduiding Fas is een open stortwagen (F) van een speciaal type op draaistellen (a) met een maximumsnelheid van 100 km/uur (s) in beladen toestand.
De Fas-wagens worden beheerd door B-Cargo en worden in België hoofdzakelijk gebruikt voor het vervoer van schroot. In het totaal werden vijf reeksen gebouwd. De constructie van de eerste drie reeksen werd uitgevoerd in 1998. Dit gebeurde op basis van het onderstel van het type Eaos 1415A2 en 1415A3 waarvan een groot deel wagens reeds buiten dienst waren gesteld. Op het onderstel werd een nieuwe kast gebouwd met versterkte zijwanden. De houten vloer werd vervangen door een bodem in metaal.
De aangepaste goederenwagens werden aangeduid als type 1415G5 (31.88.673.4.000 tot 249), 1415G6 (31.88.673.4.300 tot 389) en 1415G7 (31.88.673.4.400 tot 499). Naast versterkte zijwanden en een metalen vloer hebben ze aan de linkerzijde een dubbele deur.
De wagens hebben een volume van maximum 77,9 m³ en een laadoppervlakte van 35,3 m². Leeg wegen ze 26,7 ton. Het maximum toegelaten lading bedraagt 27 ton waarmee het maximum toegelaten gewicht op 53,7 ton komt. De draaistellen zijn van het type Y25 Cs. De derde reeks 1415G7 heeft aan één zijde een smal platform met borstwering op de buffers. De wagens van het type Fas werden geschilderd in opaalgroen en voorzien van het logo van B-Cargo. Een honderdtal wagens werden verhuurd aan Zweden. De Fas kon je de voorbije jaren op veel plaatsen in België tegenkomen. Wij konden de wagens waarnemen in Genk en Luik nabij de installaties van Arcelor Mittal. Ook in Gent Zeehaven en in Antwerpen zijn deze wagens regelmatig te zien.
In 2005 volgden nog twee bijkomende reeksen met versterkte zijwanden. Zij worden aangeduid als type 1415G8 (met platform) en 1415G9. Deze nieuwe reeksen hebben links geen dubbele maar een smalle deur op beide zijkanten. Ze werden gebouwd op het onderstel van een Eaos 1415A3.
Momenteel leiden de wagens type Fas hun laatste dagen. Een aantal worden door OSR (Een filiaal van NMBS-Logistics) ingezet voor het vervoer van kalksteen tussen de kalkgroeve Lhoist in Marche-les-Dames en de kalkovens van Namêche.
B-Models
Het voorbeeld van B-Models, behoort tot de eerste bouwreeks type 1415G5 (ex 1415A2). Het model is volledig in kunststof. Uitzondering vormt het plaatje in metaal dat onzichtbaar in de bodem is weggewerkt en dat voor extra gewicht zorgt. Uit de opschriften kunnen we afleiden dat deze reeks thuishoort in tijdperk V.
De afmetingen van het schaalvoorbeeld zijn goed. Zij benaderen het werkelijke voorbeeld (zie tabel). De opschriften zijn duidelijk leesbaar en correct aangebracht. De kwaliteit van de tampondruk kan volgens ons echter beter. Hier heeft B-Models waarschijnlijk voor een goedkopere techniek gekozen om de kostprijs aanvaarbaar te houden. In de vloer zijn dwarse strepen aangebracht voor het imiteren van hout. In werkelijkheid is de bodem van de Fas volledig in metaal. Het chassis is sober uitgevoerd. De remcilinders en de leidingen zijn meegegoten in de kunststof. Hetzelfde zien we met de handgrepen op de kopwanden. Bij elke wagen krijg je twee losse handgrepen die op de hoeken worden gemonteerd.
Het model heeft een goed werkende kortkoppelmechanisme en wordt geleverd met een standaard beugelkoppeling in een NEM-schacht. De koppeling kan in twee standen geplaatst worden zodat ook door korte bogen kan gereden worden zonder dat de buffers in elkaar haken. Met een kortkoppeling van Fleischmann wordt de afstand tussen de buffers beperkt tot 5 mm. Met een begelkoppeling bedraagt de afstand 10 mm. B-Models gebruikt Y25 draaistellen die ook voor andere wagens van B-Models worden gebruikt. De vorm van deze draaistellen wijkt licht af van de draaistellen Y25 Cs die we normaal onder de Fas in België vinden. Ze zijn zwart en gemaakt in een zeer sterke en soepele kunststof (POM). De wielen draaien vlot in de assen.
Van het model zullen verschillende nummervarianten volgen die telkens in een set met twee worden aangeboden. De eerste serie werd in oktober 2012 verkocht zonder lading en blijkt reeds uitverkocht te zijn (nr. 47000). In 2013 volgde twee versies met lading schroot (nrs. 47402 en 47403).
Uiteraard kan je zelf ook gemakkelijk een lading schroot aanbrengen. Hiervoor zou je blikjes van drank (liefst zonder suiker) in stukjes kunnen knippen en vervolgens verwerken met het kunstmatig middel 'Scenic Rust' of elk vergelijkbaar product. Bedenk wel dat aluminium in werkelijkheid niet roest, maar oxideert. Maar in model kan je wel goed de indruk geven dat het hier om een lading schroot met verschillende soorden metaal gaat. Zelf heb ik restjes witmetaal uit oude bouwkits gebruikt. Eerst heb ik de binnenzijde van de wagen behandeld met een laagje roestbruin waarmee je ook rails kunt verweren. Alleen heb ik de lading nog niet voorzien van een laagje roest en heb ik de buitenkant van de wagen niet mee vervuild. Dat is iets voor later.
Op basis van hetzelfde chassis maakt B-Models eveneens een Eaos. Ook de Fas 1415G9 uit 2005 met smalle deur staat volgens de initiatiefnemer van B-Models op het programma. Wanneer we deze wagen kunnen verwachten is niet meegedeeld. Een wagen met platform op de buffers is niet voorzien. Hiervoor moet de koppeling aangepast worden. De prijs voor de Fas is laag is bewust gehouden. Voor € 49,00 kan je een set met twee wagens vinden.
De realisatie van de NMBS versie van de Fas betekent een aanvulling voor elke liefhebber van Belgisch materiaal. Mits een kleine inspanning had B-Models een belangrijke meerwaarde aan het nieuwe model kunnen geven. Een opmerking waarmee B-Models zou rekening houden bij de aangekondigde producties van de ketelwagen type Zans en de veelbelovende zelflossers met kantelbaar dak type Tads.
Afmetingen