B-Models en een vergelijking met A.C.M.E. en Mehano
Wanneer je een hedendaagse goederentrein op je modelbaan laat rijden, kan je bijna niet anders dan ook een containertrein in te zetten. B-Models kwam in 2017 met een model van een Sggmrs '90 dubbelgelede containerwagen. Wij vergelijken deze nieuwkomer met een gelijkaardig model van A.C.M.E. en Mehano en laten u de verschillen zien.
Een goederenwagen met de UIC aanduiding Sggmrs '90 is een platte wagen (S) die speciaal ontwikkeld werd voor het vervoer van containers met een lengte van maximum 90 voet (gg). De wagen bestaat uit twee delen die vast met elkaar gekoppeld zijn (r) en rusten op drie draaistellen met in het totaal zes assen (m). De maximum snelheid met lading is beperkt tot 100 km/u (s) of 120 km/u (ss). De eerste wagens verschenen rond 2004 op het Europese spoorwegnet. De meeste zijn gebouwd in de Oost-Europese landen zoals in Slovakije bij ŽOS Trnava en Tatravagónka Poprad in Praag, in Roemenië bij Astra Arad en in Tjechië bij Legios Prague.
In 2008 heeft DLC 100 Sggmrss '90 wagens in gebruik genomen. Ze zijn gebouwd bij Astra Vagoana in Roemenië.
Kort daarna is DLC overgenomen door Crossrail (Benelux). Deze opname is gemaakt in Ekeren op 11 november 2008.
Een groot aantal die we in België aantreffen, zijn eigendom van AAE Cargo AG dat in 2015 werd overgenomen door VTG. Maar ook andere maatschappijen zoals Crossrail (DLC), CD Cargo, HUPAC, Touax Rail, ERR hebben identieke wagens in bezit. In België en Nederland kan je de dubbelgelede wagens Sggmrs(s) in nagenoeg alle grote en kleine containerterminals aantreffen. Ze worden ingezet door privémaatschappijen die de wagens in eigen beheer hebben of ze huren ze bij grote maatschappijen zoals AAE, Touax en ERR.
B-Models_Sggmrs_1 B-Models_Sggrms_20.JPG https://cooltrain.be/images/B-Models - Sggmrs/B-Models_Sggrms_20.JPG B-Models_Sggrms_22.JPG https://cooltrain.be/images/B-Models - Sggmrs/B-Models_Sggrms_22.JPG B-Models_Sggrms_23.JPG https://cooltrain.be/images/B-Models - Sggmrs/B-Models_Sggrms_23.JPG B-Models_Sggrms_19.JPG https://cooltrain.be/images/B-Models - Sggmrs/B-Models_Sggrms_19.JPG
Na Mehano en A.C.M.E. bracht ook B-Models in 2017 zijn versie van de dubbelgelede containerwagen Sggmrs '90
in een uitvoering van B-Touax en D-AAE, telkens met twee containers.
B-Models
Begin november 2017 werden de twee eerste containerwagens Sggmrs '90 van B-Models uitgebracht. De eerste versie is eigendom van Touax België en werd geleverd met twee 45 voet containers van DHL (cat. 59101). De tweede uitvoering is een wagen van AAE Duitsland en werd geleverd met een witte container van 40 voet van COSCO en MSC (cat. 55101). Daarna volgde een periode van stilte zonder nieuwe modellen. De reden hiervoor lees je verder. Pas in 2020 zien we nieuwe modellen verschijnen.
Het model van B-Models is gegoten in metaal of zamac. Andere onderdelen zoals de remleidingen zijn in kunststof. Bij A.C.M.E. zien we eveneens een model in metaal met onderdelen in kunststof. Alleen bij Mehano krijgen we een model dat volledig in kunststof is gemaakt en dat je alleen kan laten rijden met containers waarin extra gewicht is verwerkt.
Boven het model van Mehano dat volledig in kunststof is gemaakt. In het midden A.C.M.E. en onderaan de versie van B-Models, die in gegoten metaal of zamac zijn gemaakt.
Bevestigingspinnen
Alle containers rusten op vier bevestigingspinnen of tappen. Afhankelijk van de grootte van de container worden andere pinnen gebruikt. Deze pinnen hangen aan de zijkant. Bij het laden van een container worden de juiste pinnen naar boven gedraaid. De andere pinnen wijzen naar beneden.
De meeste fabrikanten van modeltreinen die containerwagens produceren, hebben een eigen oplossing uitgewerkt voor het weergeven van deze containertappen.
Bij Mehano zijn de pinnen mee in de kunststof gegoten. Alleen de pinnen voor een 45 voet container staan bij Mehano naar boven gericht. Hierdoor ben je beperkt in het gebruik van containers.
A.C.M.E. levert een setje met pinnen in twee verschillende standen. Afhankelijk van de grootte van de containers moet je de juiste bevestigingspinnen op het model plaatsen. Dit doe je met een beetje secondelijm. Het is een omslachtige karwei waarmee je enige tijd zoet bent want je moet zowel bevestigingspinnen met de pin naar boven als in ruststand (naar onder) op het model plaatsen.
Bij B-Models zijn in 2017 aanvankelijk alle pinnen vooraf gemonteerd op een rail (de zogenoemde geleiderail). Je kan, net zoals in werkelijkheid, alle pinnen in twee posities plaatsen. Dit is een elegante oplossing die de voorkeur verdient. Je moet immers niet met lijm aan de slag. Maar hiermee komen we tegelijk aan het gevoelige punt van het model. Ondanks alle voorzorgen bestaat het gevaar dat de rail met de bevestigingspinnen loskomt. Dit hebben we zelf ondervonden. Je moet dan alsnog met lijm aan de slag. Bovendien zijn de geleiderails niet steeds perfect gemonteerd waardoor ook de pinnen soms scheef op het model staan.
Bij de eerste uitvoering (2017) zijn de pinnen bij B-Models vooraf gemonteerd op een geleiderail.
Deze oplossing wordt in 2020 vervangen door vaste pinnen zonder geleiderail.
Aangepaste uitvoering
Om deze problemen in te vermijden, heeft Van Biervliet gekozen om een aangepaste versie van het model uit te brengen. Hierbij zijn alle klappinnen (of bevestigingspinnen) vooraf vast gemonteerd. Je kan ze met andere woorden, niet meer kantelen. Alleen de pinnen voor een 40- (en eveneens 45-voet) container staan naar boven gericht. De andere pinnen zijn neergeklapt en dus niet te gebruiken. Het gevolg is dat je geen andere containers meer op het model kunt plaatsen.
Ondanks deze beperking, is deze oplossing naar onze mening een goede beslissing. Geen gesukkel meer met lijm. De container die meegeleverd wordt kan je nu zonder problemen op de wagen plaatsen. Samen met de vast gemonteerde pinnen zijn ook de geleiderails verdwenen. In werkelijkheid heb je wagens met een geleiderail en telkens één pin of zonder geleiderail met minimaal negen bevestigingspinnen per zijkant.
Eén van de eerste modellen die in deze aangepaste uitvoering verschenen waren drie containerwagens van Ambrogio met containers van deze Italiaanse firma. Zij werden in 2020 uitgebracht en waren nagenoeg onmiddellijk uitverkocht. Ook de tweede reeks was snel uitgeput en de derde serie werd aangekondigd voor 2021. De kopers zijn blijkbaar tevreden met de gekozen oplossing.
Ondanks dat je beperkt bent in de grootte van de containers (40 of 45 voet) is het niet uitgesloten dat B-Models in de toekomst toch nog modellen uitbrengt met een lading met kleinere containers. Alleen zullen de pinnen dan in een andere positie staan.
IFB shuttle 'Zeebrugge – Italy
De Ambrogio wagens worden in 2021 gevolgd door modellen uit de zogenoemde Collectors Edition 1 die bestaat uit wagens die deel uitmaken van de IFB shuttle 'Zeebrugge – Italy'. Deze wagens worden ingezet door IFB (Inter Ferry Boats) die als entiteit binnen B-Logistics (later Lineas) instaat voor het intermodaal containervervoer (artnr. 59100 – 59102 tot 59106).
Een Sggmrs van Touax die verhuurd wordt aan IFB met 2x 45ft container van DHL
ingezet in de IFB shuttle 'Zeebrugge – Italy' voorzien voor 2021 (tekening VBV)
Handgrepen en trapjes
Boven het middelste draaistel is een overgangsbrug geplaatst. Deze loopbrug bestaat uit (zes) verschillende platen die in werkelijkheid over elkaar schuiven. Bij Mehano liggen de platen mooi over elkaar, maar kunnen ze in korte bogen in elkaar haken en voor ontsporingen zorgen. B-Models lost dit aanvankelijk op door de twee platen schuin te monteren. Bij de nieuwe uitvoering is één plaat schuin geplaatst en zien we de tweede plaat in een horizontale stand. Dit zien we ook bij A.C.M.E.
Bij B-Models worden aanvankelijk enkele onderdelen, zoals twee trapjes en twee handgrepen, los meegeleverd. Nu zijn ze vooraf gemonteerd. Dit zien we ook bij A.C.M.E. en Mehano. De handgrepen staan bij B-Models en Mehano in de rechtstaande positie. In werkelijkheid liggen de handgrepen meestal gekanteld in de horizontale positie zodat ze geen hinder vormt bij het laden. A.C.M.E. houdt hiermee rekening en laat je kiezen uit twee soorten handgrepen.
Schaalverhoudingen
Opvallend is dat alle wagens die aangeduid worden als Sggmrs(s) '90 in werkelijkheid dezelfde lengte van 29.590 mm hebben. Dit zou ook bij de drie modellen het geval moeten zijn. Alleen A.C.M.E. scoort hier perfect. Mehano en B-Models doen er 2 mm bij. Dit wordt gedeeltelijk verklaard door de lengte van de buffers en de verbinding tussen beide delen die bij B-Models en Mehano net iets langer zijn. Algemeen scoren de drie merken goed wat de schaalverhoudingen betreft. Alleen zien we dat het laadoppervlak bij B-Models ruim 1,5 mm hoger boven het spoor staat in vergelijking met A.C.M.E.en Mehano. Een verschil dat goed merkbaar is wanneer je de wagens naast elkaar plaatst.
Links A.C.M.E. en rechts B-Models
1:1 |
1:87 |
A.C.M.E. |
Mehano |
B-Models* |
|
Lengte over de buffers |
29.590 mm |
340,1 mm |
340.1 mm |
341.7 mm |
342.0 mm |
Lengte één deel |
13.820 mm |
158,9 mm |
158,9 mm |
158,5 mm |
158,9 mm |
Breedte |
2.259 mm |
26,0 mm |
27,7 mm |
27,4 mm |
27,3 mm |
Maximum breedte |
2.930 mm |
33,7 mm |
34,7 mm |
34,7 mm |
34,5 mm |
Hoogte |
1.155 mm |
13,3 mm |
13,7 mm |
13,8 mm |
15,3 mm |
Asafstand |
1.800 mm |
20,7 mm |
20,7 mm |
20,7 mm |
20,7 mm |
Radstand |
11.995 mm |
137,9 mm |
138,5 mm |
138.8 mm |
137,8 mm |
B-Models_Sggrms_2 B-Models_Sggrms_03.JPG De wagens van B-Models zoals op deze foto en van A.C.M.E. zijn gemaakt in metaal aangevuld met onderdelen in kunststof. Het model van Mehano is volledig in kunststof en kan alleen rijden met eigen containers die verzwaard zijn. https://cooltrain.be/images/B-Models - Sggmrs/B-Models_Sggrms_03.JPG B-Models_Sggrms_07.JPG B-Models levert zijn eerste voorbeeld van de Sggmrs '90 van Touax in 2017 met twee 45 voet containers van DHL. De containers rusten op vier containertappen. De andere pinnen zijn naar beneden gekanteld. Later volgt hiervan een verbeterde uitvoering met vast gemonteerde pinnen. https://cooltrain.be/images/B-Models - Sggmrs/B-Models_Sggrms_07.JPG B-Models_Sggrms_02.JPG Afhankelijk van de grootte van de containers moet je bij het model dat uitgebracht werd in 2017 andere tappen gebruiken. Ook de plaatsing van de container op de wagen kon verschillend zijn afhankelijk van de grootte van de container. https://cooltrain.be/images/B-Models - Sggmrs/B-Models_Sggrms_02.JPG B-Models_Sggrms_18.JPG Om de container gemakkelijker over de bevestigingspinnen te schuiven kan je het gaatje groter maken met een boor van 1,2 mm. Noodzakelijk is het niet. Let wel op bij het aandrukken van de container dat je niets beschadigd. https://cooltrain.be/images/B-Models - Sggmrs/B-Models_Sggrms_18.JPG B-Models_Sggrms_14.JPG Bij A.C.M.E. zet je de containertappen vast met Micro Kristal Klear van Microscale en niet met secondelijm. De tappen waarop de container wordt geplaatst kan je vooraf in de gaatjes in de container duwen. Daarna zet je de container op de wagen met 'Hin- & Weg-Kleber' van Noch. https://cooltrain.be/images/B-Models - Sggmrs/B-Models_Sggrms_14.JPG B-Models_Sggrms_11.JPG Bij Mehano ondervonden we een probleem bij het plaatsen van de container. Niet alleen was de kunststof van het laadoppervlak verbogen, Ook het gaatje in de container kwam niet overeen met de bevestigingspin. Het gaatje in de container verplaatsen en vastlijmen is de enige oplossing. https://cooltrain.be/images/B-Models - Sggmrs/B-Models_Sggrms_11.JPG B-Models_Sggrms_09.JPG De wagens van Mehano ontsporen gemakkelijk omdat de platen op de overgang tussen de twee delen gemakkelijk tegen elkaar drukken. Bij B-Models (zie deze foto) en bij A.C.M.E. lossen ze dit op door de platen schuin tegenover elkaar te positioneren. De rijeigenschappen van B-Models en A.C.M.E. zijn uitstekend. https://cooltrain.be/images/B-Models - Sggmrs/B-Models_Sggrms_09.JPG B-Models_Sggrms_05.JPG Het plaatsen van twee 20 voet containers naast elkaar is bij B-Models niet meer mogelijk. De pinnen waarop ze rusten zijn vast gemonteerd. Bij de eerste uitvoering was dit geen probleem. https://cooltrain.be/images/B-Models - Sggmrs/B-Models_Sggrms_05.JPG
Containers
In de handel zijn uiteenlopende containers in model te koop. Deze kunnen echter niet op eender welke containerwagen geplaatst worden. Globaal kan je ze indelen in twee soorten. De eerste hebben vier pinnen die in de voorziene gaten op het model worden gedrukt. Deze modellen houden rekening met NEM 380. Vooral Märklin volgt deze norm. De tweede soort heeft onderaan de container meerdere gaatjes die over de bevestigingspinnen schuiven zoals ook in werkelijkheid het geval is. Dit zien we bij de meeste merken zoals Fleischmann, Roco, A.C.M.E., Mehano en ook B-Models. In principe zijn deze containers uitwisselbaar, maar in de praktijk zien we vaak kleine verschillen. Zo zijn de 45 voet containers van A.C.M.E. exact op schaal. De containers van B-Models zijn 0,4 mm kleiner. Dit is nauwelijks merkbaar maar levert toch problemen op als je de containers onderling wilt uitwisselen. De 45 voet container van Mehano is opvallend kleiner en houdt het midden tussen 40 en 45 voet. Om problemen te vermijden kan je best de containers van hetzelfde merk als de wagen gebruiken. In ons geval wil dit zeggen dat je het best containers van B-Models gebruikt op wagens van B-Models. Los van deze vaststelling, doe je er soms goed aan om de containers met extra lijm op de wagen vast te zetten (bvb 'Hin- & Weg-Kleber' van Noch) die je altijd kunt verwijderen zonder lijmsporen achter te laten. Vastlijmen is zeker wenselijk wanneer de gaatjes in de container niet overeenkomen met de plaats van de pinnen. In dit laatste geval moet je de gaatjes groter maken of aan één kant twee nieuwe gaatjes boren.
Besluit
Mehano is in onze vergelijking het zwakke broertje. Het model is in kunststof en kan alleen ingezet worden met verzwaarde containers. Bovendien durven de wagen gemakkelijk ontsporen wanneer je door krappe bogen rijdt. A.C.M.E. doet het beduidend beter. Het model is schitterend afgewerkt met zeer fijne details en loepzuivere opschriften. Alleen moet je bij dit model veel geduld hebben om de bevestigingspinnen te monteren. Dit probleem heb je niet bij B-Models. Alle pinnen zijn vooraf zorgvuldig door Chinese handen bevestigd. Het model is in metaal een voorzien van een gedetailleerd remmechanisme. Details zijn net iets minder fijn in vergelijking met A.C.M.E. Zo zien we dat enkele hendels op het frame zijn gedrukt en niet in reliëf worden weergegeven. Bij A.C.M.E. betaalde je in 2017 ongeveer € 102,50 voor een dubbel gelede wagen. In 2020 was de prijs nauwelijks gewijzigd. Mehano vind je nog steeds voor ongeveer € 84,50. B-Models bood aanvankelijk zijn model aan voor € 79,90. In 2020 was de prijs gestegen naar € 94,90.