Een brug in natuursteen op modules
In het dorpje Roanne vlakbij de watervallen van Coo vind je een brug over de Amblève. Deze brug stond model voor een nieuw bouwproject. De viaduct bestaat in model uit twee modules van 60 x 120 cm. Rechts sluit het aan op het station Coo-Roanne. Links volgt het tracé het landschap en verdwijnt het even verder in een tunnel. Het spoor ligt op 130 cm boven de grond. De valei heeft een diepte van 80 cm.
Houtconstructie
De onderbouw van de viaduct is gemaakt in multiplex van vijf mm. De brug werd vooraf uitgetekend op papier en met een wipzaag uitgesneden. Ook het loopvlak van de sporen werd nauwkeurig uitgezaagd. Met houtlijm, fijne nagels en met lijmklemmen werd de houten constructie gemonteerd. De poten van de brug is op blokken op een voetplaat gelijmd. Bij de bouw is gekozen voor stevigheid en minder voor lichte materialen. De viaduct heeft een S-vorm en beantwoordt aan de NEM-normen voor modules. De brugonderdelen worden met nagels en houtlijm gemonteerd en met lijmklemmen gefixeerd.
De Pijl Viaduct (1)
Brug De Pijl 101.jpg
https://picasaweb.google.com/105285067602491302007/DePijlViaduct#6144745916390339490
Brug De Pijl 102a.JPG
https://picasaweb.google.com/105285067602491302007/DePijlViaduct#6144745914489433826
Brug De Pijl 102b.JPG
https://picasaweb.google.com/105285067602491302007/DePijlViaduct#6144746038862519666
Brug De Pijl 103.jpg
https://picasaweb.google.com/105285067602491302007/DePijlViaduct#6144745922023893506
Brug De Pijl 104.jpg
https://picasaweb.google.com/105285067602491302007/DePijlViaduct#6144745934387399890
Brug De Pijl 104b xxxxxxxxxxxx.jpg
https://picasaweb.google.com/105285067602491302007/DePijlViaduct#6144745937702534610
Natuursteen in klei
De brug is opgetrokken in natuursteen. In model zijn deze steentjes één voor één in klei gedrukt. Hiervoor is boetseerklei van het merk 'Das' gebruikt. Deze klei is verpakt in speciale folie. Eenmaal de verpakking is geopend, wordt de klei vochtig bewaard in een goed afsluitbare verpakking. 'Das' is en witte modelleerklei met voldoende elasticiteit die relatief langzaam droogt. Deze eigenschappen zijn belangrijk tijdens het uitharden van de klei, zodat geen barsten en scheuren in de klei kunnen ontstaan. Een mogelijk alternatief is klei van het merk Darwi.
Om de natuurstenen na te maken is elke pijler bekleedt met een dunne laag klei. Hiervoor werd de klei uitgerold op een glasplaat. De glasplaat en de rol worden vooraf natgemaakt met een plantenspuit om te voorkomen dat de klei blijft kleven. Wanneer de kleilaag ongeveer vijf mm dik is, wordt de laag in één geheel tegen een pijler gekleefd die eerst met houtlijm is ingesmeerd. Op de hoeken wordt een aangrenzende laag samengesmolten met de reeds aanwezige laag. Soms heb je de plantenspuit nodig om de laag vochtig te houden. Onmiddellijk daarna worden de horizontale voegen aangebracht. Bijvoorbeeld met een lat in metaal die zacht in de klei wordt gedrukt.
De afstand tussen de rijen varieert van drie tot acht mm. Ook in werkelijkheid lopen deze lijnen niet perfect. Vermijd dat je de horizontale voegen tot op het hout doordrukt. Het gevaar bestaat dat tijdens het drogen de voegen open breken waardoor breuken en barsten kunnen ontstaan. Onmiddellijk na het aanbrengen van de horizontale lijnen wordt gestart met de verticale voegen. Hiervoor worden stripjes uit polystyreen gebruikt. De stenen in eenzelfde rij hebben ongeveer gelijke afmetingen. Verder liggen de stenen boven elkaar in een kruisverband. Naarmate de tijd verstrijkt, wordt de klei langzaam hard. Het uitdrogen kan je met een plantenspuit uitstellen. Normaal heb je ongeveer één uur tijd. Voor de klei echt hard wordt ga je met de vlakke hand voorzichtig over de stenen om de uitstekende restjes klei te verwijderen.
De boordstenen rond de bogen worden met een dun laagje klei nagemaakt en tegen de bestaande laag aangedrukt. Met een mes worden de voegen in de hoekstenen gemaakt. De ornamenten tussen de bogen worden nagebootst met een knop die in de klei wordt gedrukt. De binnenzijde van de boog is bedekt met een lag fineer en wordt geschilderd met Heki-Dur grondverf 7102 voor de imitatie van een laag cement.
De brug geschilderd met plakkaatverf van Talens die met water kan aangelengd worden. Tijdens het schilderen wordt de verf verdund met een plantenspuit. Met een doekje wordt de verf uitgewreven zodat je extra effecten kunt creëren.
De Pijl Viaduct (2) Brug De Pijl 105.jpg https://picasaweb.google.com/105285067602491302007/DePijlViaduct#6144745943334815794 Brug De Pijl 105b.jpg https://picasaweb.google.com/105285067602491302007/DePijlViaduct#6144745952434093698 Brug De Pijl 107.jpg https://picasaweb.google.com/105285067602491302007/DePijlViaduct#6144745957232272770 Brug De Pijl 107b.jpg https://picasaweb.google.com/105285067602491302007/DePijlViaduct#6144745962793336146 Brug De Pijl 107c xxxxxxxxxxxx.jpg https://picasaweb.google.com/105285067602491302007/DePijlViaduct#6144745969441832594 Brug De Pijl 108.jpg https://picasaweb.google.com/105285067602491302007/DePijlViaduct#6144745976648138434 Brug De Pijl 109.jpg https://picasaweb.google.com/105285067602491302007/DePijlViaduct#6144745985445819186 Brug De Pijl 110.jpg https://picasaweb.google.com/105285067602491302007/DePijlViaduct#6144745988461646050 Brug De Pijl 111.jpg https://picasaweb.google.com/105285067602491302007/DePijlViaduct#6144745992806830882 Brug De Pijl 112.jpg https://picasaweb.google.com/105285067602491302007/DePijlViaduct#6144746002942350610 Brug De Pijl 113.jpg https://picasaweb.google.com/105285067602491302007/DePijlViaduct#6144746009842411634 Brug De Pijl 114.jpg https://picasaweb.google.com/105285067602491302007/DePijlViaduct#6144746016104425634
De basis van het landschap wordt gevormd met verschillende lagen met isolatieplaten Styrodur in hardschuim. Met een rasp en een staalborstel wordt het landschap vorm gegeven. Op de platen worden de contouren van het landschap en de onverharde wegen uitgetekend. Boven het hardschuim komt een laag vezelpap dat bestaat uit houtvezels en plaaster en wordt met een spatel aangebracht.
De Pijl Viaduct (3) Brug De Pijl 115.JPG https://picasaweb.google.com/105285067602491302007/DePijlViaduct#6144746029799053506 Brug De Pijl 115a.jpg https://picasaweb.google.com/105285067602491302007/DePijlViaduct#6144746166523842594 Brug De Pijl 115b.JPG https://picasaweb.google.com/105285067602491302007/DePijlViaduct#6144746042085205650 Brug De Pijl 116.jpg https://picasaweb.google.com/105285067602491302007/DePijlViaduct#6144746050375469170 Brug De Pijl 117.JPG https://picasaweb.google.com/105285067602491302007/DePijlViaduct#6144746056955704434 Brug De Pijl 117c.JPG https://picasaweb.google.com/105285067602491302007/DePijlViaduct#6144746070053378258 Brug De Pijl 118.JPG https://picasaweb.google.com/105285067602491302007/DePijlViaduct#6144746075830223026 Brug De Pijl 118a.jpg https://picasaweb.google.com/105285067602491302007/DePijlViaduct#6144746085469412018
Het hardschuim verdwijnt onder een laag vezelpap. Op enkele plaatsen worden rotsen in plaaster ingewerkt. Ook de ondergrond van het landschap wordt met verschillende kleuren bewerkt. Sommige delen worden met de grasmaster bestrooid. Daarna wordt het landschap afgewerkt met klassieke landschapsmaterialen. De meeste bomen zijn gemaakt van Zeeschuim en bevlokt met Heki. Voor de achtergrond is geschilderd door een liefhebber. Hiervoor zijn waterverf en kleurpigmenten gebruikt.
In het midden van beide brugdelen is een vakwerkbrug geplaatst. De brug is gemaakt met Stip Styreen van Evergreen. Om de voeg tussen de twee modules weg te werken is een wegneembare asfaltweg met een onderbouw in hout gelegd.
De Pijl Viaduct (4)
Brug De Pijl 119.JPG
https://picasaweb.google.com/105285067602491302007/DePijlViaduct#6144746089850140562
Brug De Pijl 119b.JPG
https://picasaweb.google.com/105285067602491302007/DePijlViaduct#6144746094079647090
Brug De Pijl 121.JPG
https://picasaweb.google.com/105285067602491302007/DePijlViaduct#6144746099452816482
Brug De Pijl 122.JPG
https://picasaweb.google.com/105285067602491302007/DePijlViaduct#6144746113913492402
Brug De Pijl 123.jpg
https://picasaweb.google.com/105285067602491302007/DePijlViaduct#6144746122202556658
Brug De Pijl 124.jpg
https://picasaweb.google.com/105285067602491302007/DePijlViaduct#6144746125166100802
Brug De Pijl 124b.jpg
https://picasaweb.google.com/105285067602491302007/DePijlViaduct#6144746148779557490
Brug De Pijl 125.JPG
https://picasaweb.google.com/105285067602491302007/DePijlViaduct#6144746153779248914
Brug De Pijl 126.jpg
https://picasaweb.google.com/105285067602491302007/DePijlViaduct#6144746288326830082
Brug De Pijl 127.jpg
https://picasaweb.google.com/105285067602491302007/DePijlViaduct#6144746169578643682
Brug De Pijl 128.jpg
https://picasaweb.google.com/105285067602491302007/DePijlViaduct#6144746187015920866
Brug De Pijl 130.JPG
https://picasaweb.google.com/105285067602491302007/DePijlViaduct#6144746197769241874
De Pijl Viaduct (5)
Brug De Pijl 129.jpg
https://picasaweb.google.com/105285067602491302007/DePijlViaduct#6144746189013580194
Brug De Pijl 141.jpg
https://picasaweb.google.com/105285067602491302007/DePijlViaduct#6144746247698959298
Brug De Pijl 134b.jpg
https://picasaweb.google.com/105285067602491302007/DePijlViaduct#6144746218127486258
Brug De Pijl 140.jpg
https://picasaweb.google.com/105285067602491302007/DePijlViaduct#6144746239923831330