Begin jaren 1960 werden de rangeerbewegingen in de kleine en middelgrote stations nog uitgevoerd door stoomlocomotieven. Deze stations waren nog voorzien van een loskoer en vaak ook nog van een goederenloods. De stoomlocomotieven werden ingezet vanaf hun stelplaats en deden de stations één voor één aan, vaak met en sleep goederenwagens die afgezet werden in de stations die werden aangedaan, en waar op hun beurt weer andere wagens werden aangekoppeld. Deze maneuvers zorgden vaak voor hinder en vertragingen op lokale en grote lijnen. Om de exploitatie te verbeteren zocht men naar alternatieven. Eerst probeerde men de stoomlocomotieven te vervangen door lijndiesels. Dit was al een hele verbetering, maar leidde niet tot gewenste resultaten.
Daarom besliste men begin jaren 1960 om eerst de middelgrote stations te bedienen en vanuit deze stations de lokale goederenkoeren te voorzien. Deze kleine tractievoertuigen zouden de taak van de stoomlocomotieven in de station overnemen nadat de goederenwagens waren afgekoppeld. Het ontbrak de spoorwegen echter aan de nodige tractie om in de middelgrote stations de verdere afhandeling te verzekeren. Deze impasse leidde tot een bestelling van een eerste reeks van 10 locotractoren bij Cockerill. Cockerill had reeds een locotractor voor de bedrijven met een eigen industrielijn en sporenbundels. Het was een kleine maar sterke machine die kon ingezet worden voor zware rangeerbewegingen. Het type 230 of het latere type 90 en 91 was geboren.
Het type 230
De eerste loc van het type 230 werd geleverd in maart 1961 en werd op 1 april 1961 toegewezen aan het station in Ciney. Zij kreeg het nummer 230.001 en werd onmiddellijk ingezet. Nadat een stoomlocomotief of lijndiesel de nodige goederenwagens of rijtuigen afhaakte, verzekerde de nieuwe aanwinst voor alle mogelijk rangeerbewegingen in het station. Ook de nabijgelegen bedrijven met een spooraansluiting en de stations Spontin, Havelange en Courrière werden door dezelfde machine bediend.
De maximumsnelheid van de eerste reeks was beperkt tot 40 km/uur, maar in werkelijkheid werd doorgaans tegen een veel lagere snelheid gereden. De bestuurders stonden onder het directe gezag van de plaatselijke stationschef. Zij stonden stond in voor het dagelijks onderhoud. Grotere onderhoudsbeurten werden uitgevoerd door een mobiele ploeg techniekers met een speciaal uitgeruste bestelwagen vanaf de stelplaats in Ronet. Voor de grote revisies werd beroep gedaan op de werkplaatsen van Leuven of Salzinnes.
Van het type 230 werden 10 exemplaren geleverd door Cockerill en werden uitgerust met een Cockerill 4-175 CO vier cilinder motor van 245 pk. De laatste werd geleverd tegen eind juni 1961. Zij werden alle toegewezen aan de stelplaats Ronet en werden ingezet vanaf de stations Ciney, Libramont, Jemelle, Gembloers en Ottignies. Van Ciney ging het naar Spontin, Havelange en Courrière, van Jemelle naar Marloie en Rochefort, van Libramont naar Poix St Hubert, Bastogne, Bertrix en Florenville, van Ottignies naar Gembloers, Mont-St-Guibert en Court-St-Etienne. Namen kreeg twee machines en Ronet één voor de verbinding met werkplaats Salzinnes en voor diensten naar nabij gelegen stations Floreffe, Flawinne en Rhisnes. Twee locomotieven werden in reserve gehouden.
NMBS Reeks 90 en 91 (1)
230.007 (later 9007 en nog later 9107) Ronet (fofo NMBS).jpg
230.007 (later 9007 en nog later 9107) Ronet (fofo NMBS)
https://picasaweb.google.com/105285067602491302007/NMBSReeks90En91#6242140555681547746
230.008 (laer 9008 en nog later 9108) Lijn 128 Braibant (foto NMBS).jpg
230.008 (later 9008 en nog later 9108) Lijn 128 Braibant (foto NMBS)
https://picasaweb.google.com/105285067602491302007/NMBSReeks90En91#6242161317777967906
9010 in Kortrijk 1983 (foto Hugo Nauwelaerts).jpg
Een zeldzame opname van de reeks 90 met nummer 9010 in Kortrijk in 1973 (foto Hugo Nauwelaerts)
https://picasaweb.google.com/105285067602491302007/NMBSReeks90En91#6242155547671360370
9109 Merelbeke 02 april 2005 tijdens een speciale TSP-rit.jpg
9109 Merelbeke tijdens een speciale TSP-rit 02 april 2005
https://picasaweb.google.com/105285067602491302007/NMBSReeks90En91#6242140576762008466
9102 Kortrijk 19 april 1981.jpg
9102 in Kortrijk op 19 april 1981
https://picasaweb.google.com/105285067602491302007/NMBSReeks90En91#6242140566091671458
9103 Kortrijk 19 april 1981.jpg
De 9103 in Kortrijk tijdens een rangeerbeweging met een M2 rijtuig geschikt voor Trekduw met elektrische tractie op 19 april 1981
https://picasaweb.google.com/105285067602491302007/NMBSReeks90En91#6242140567673377346
9108 Brussel Noord 02 september 1993 (foto Axel Vermeulen).jpg
De 9108 in Brussel Noord op 02 september 1993. (foto Axel Vermeulen)
https://picasaweb.google.com/105285067602491302007/NMBSReeks90En91#6242140576001888498
9105 Quenast 24 juni 1995 (foto Axel Vermeulen).jpg
Rangeerloc 9105 nabij de steengroeve in Quenast op 24 juni 1995 (foto Axel Vermeulen)
https://picasaweb.google.com/105285067602491302007/NMBSReeks90En91#6242140571686626626
Het type 230.1
In 1963 volgde een tweede bestelling van 50 machines. Zij kregen een Cockerill 6-175 CO zes cilinder motor met een vermogen van 280 pk. Deze tweede bestelling werd gebouwd door ABR en BN die elk 25 machines mochten leveren. Zij werden aangeduid als type 230.101 tot 230.150 en werden verdeeld over de stelplaatsen Saint-Ghislain, Schaarbeek, Stockem en Ronet. Uiterlijk waren de nieuwe machines identiek aan de eerste reeks op één klein detail na. De toegangsdeur van de bestuurder van de eerste bouwreeks stond links wanneer je de loc van achter bekijkt. Bij de latere bouwreeks stond de toegangsdeur in het midden. Door de levering van de nieuwe machines met een sterkere motor, konden de eerste tien exemplaren van het type 230 (nrs. 230.001 tot 230.010) vanaf 05 oktober 1963 (230.002) tot 15 september 1964 (230.005) overgeplaatst worden naar Kortrijk. Deze reeks was immers uitgerust met een minder krachtige motor van 245 pk. Hierdoor kon de nieuwe bouwreeks ingezet worden op de hellingrijke spoorlijnen in het zuiden van België.
Het aantal locomotieven van het type 230 in Kortrijk werd nog versterkt door de komst van twee bijkomende locomotieven 230.040 (4 juni 1964) en 230.050 (17 juli 1964).
De komst van het type 230 in Kortrijk zorgde voor de versnelde afbouw van de inzet van de nog resterende stoomlocomotieven van het type 53 en 64 (einde 1966).
Vanuit Kortrijk werd één machine ingezet in het station van Kortrijk en één in de stelplaats. Verder werden ze toegewezen aan de middelgrote stations Menen, Ieper, Deinze, Tielt, Waregem en Roeselare, van waaruit ze op hun beurt de kleinere stations bedienden. Vanaf Menen ging het naar Komen, Le Touquet en Wevelgem. Ieper zorgde naast de eigen rangeringen eveneens voor Poperinge. De locotractor voor Deinze werd eveneens gebruikt voor De Pinte. Tielt deelde haar machine met Lichtervelde, Diksmuide en Ingelmunster. Waregem kreeg Harelbeke onder haar hoede en Roeselare zorgde voor Izegem. Naast de genoemde stations werden eveneens Moeskroen, Lauwe en Tourcoing regelmatig aangedaan. Drie machines stonden als reserve.
Reeks 90 wordt reeks 91
Meer dan 15 jaar bleef de inzet van het type 230 en 230.1 nagenoeg ongewijzigd. In 1971 werden het type 230 en 230.1 omgenummerd naar reeks 90 (9001 tot 9010) en 91 (9111 - 9160). Opvallend is dat toen reeds de reeks 91 begint met het nummer 9111 en doorloopt tot 9160. In de eerste helft van de jaren 1970 kregen ze de gekende gele Z-schildering. Toen begonnen ook de eerste ernstige problemen voor met de Cockerill-motoren. Daarom besliste men vanaf 1976 alle machines uit te rusten met een nieuwe GM- type 12V71 N 12 cilinderdieselmotor van 335 pk en een nieuwe transmissie van Esco Power. Omdat er geen onderscheid meer was in vermogen werd na deze revisie de eerste bouwreeks aangeduid als reeks 91 en kregen zij de nummers 9101 tot 9110 toegewezen. Naar aanleiding van deze grondige revisie werd de rangeerbrug van een aantal locomotieven verlengd met het oog op het plaatsen van een automatische koppeling. De automatische koppeling is er echter nooit gekomen. Daarnaast werden nog enkele wijzigingen doorgevoerd waaronder de aanpassing van de radiatorrooster en het verdwijnen van de originele fabrieksplaat 'Cockerill Ougrée' en het plaatsen van een extra uitlaat.
De volgende locs waren voorzien van een verlengde rangeerbrug: 9103, 9104, 9116, 9126, 9129, 9133, 9135, 9136, 9137, 9139, 9140, 9141, 9142, 9144, 9146, 9155, 9156, 9158, 9159.
Verminderde inzet
Vanaf 1980 werd de inzet van de reeks 91 geleidelijk afgebouwd. Dit was het gevolg van het verdwijnen van vele spoorlijnen met een beperkte bediening, de sluiting van de losplaatsen in meerdere stations, de sluiting van fabrieksaansluitingen, en de verminderde inzet van de rangeermachine voor het samenstellen van treinen. Hierdoor verloor de rangeerlocomotief meer en meer haar nut.
Naar aanleiding van deze verminderde inzet van de reeks 91 werd de toewijzing van de rangeerlocomotieven herzien en de bediening van een aantal middelgrote stations overgenomen door andere stations. Zo werd de bediening van Deinze overgenomen door Merelbeke en werden Ieper en Menen samengevoegd.
Vanaf 1986 werden de eerste 15 rangeerlocs overgedragen aan de toenmalige dienst Baan (later Infra / dienst Infrastructuur / Infrabel). De 9101 en 9103 gingen onder meer naar de dienst Infrastructuur in Gent. De 45 andere werden verdeeld over St-Ghislain (14), Ronet (10), Stockem (9), Kortrijk (7) en Merelbcke (5). Na het verdwijnen van de dieselwerkplaats in Kortrijk werden alle machines van de reeks 91 in Kortrijk toegewezen aan Merelbeke. Door het verdwijnen van de bediening van Lichtervelde (Tielt), Waregem en Harelbeke konden deze machines eveneens verhuizen naar de dienst Infrastructuur, onder meer twee naar Charleroi, één naar Gent, en één naar Schaarbeek. Het aantal machines in Kortrijk bleef beperkt tot slechts twee in Kortrijk en één in Ieper en Poperinge. De verdeling zag van de eerste bouwreeks die toegewezen was aan Kortrijk zag er toen uit als volgt. Merelbeke: 9107, 9109, 9110. Gent: 9101, 9102, 9103, 9104. Charleroi: 9105, 9106. Brussel: 9108.
Als gevolg van de sluiting van de werkplaats te Ronet werden op 1 oktober 1993 de locotractoren 9143, 9146, 9147 (later naar Salzinnes), 9151 , 9155, 9156 en 9158 verhuisd naar Kinkempois. De 9157 van Ronet verhuisde twee maanden eerder reeds naar Antwerpen Dam.
In 1994 werden nog eens een beperkt aantal locotractoren overgeplaatst naar de dienst Infrastructuur. Daar werden ze op 20 februari 2005 definitief vervangen door de reeks 73, 74 en 82.
In mei 2001 was de verdeling van de reeks 91 als volgt:
Merelbeke: 9101, 9109, 9110, 9123, 9132, 9136, 9138, 9152, 9160 en Infra 9150
Charleroi: 9111, 9112 (†2002), 9115, 9117 (†2002), 9118, 9126, 9128, 9130, 9134, 9137 (†2002) en Infra: 9116, 9122, 9124, 9125, 9140, 9149, 9154
Kinkempois: 9146, 9151, 9155, 9156, 9158
Stockem: 9135, 9148, 9153, 9159,
Salzines: 9131, 9147,
Antwerpen Noord: 9107, 9157
Schaarbeek: Infra: 9105, 9119, 9142
In 2005 zag de verdeling er als volgt uit:
Merelbeke: 9109, 9110, 9123, 9132, 9136, 9152, 9160
Antwerpen Dam: 9107, 9129, 9139, 9157
Monceau: 9111, 9112, 9113, 9114, 9115, 9117, 9118, 9120, 9126, 9130, 9131, 9133, 9144
Stockem: 9135, 9137, 9148, 9153, 9159
Kinkempois: 9143, 9146, 9147, 9151, 9155, 9156, 9158
De volgende locomotieven waren in 2005 afgestaan aan de dienst Infrastructuur:
District Noord-West, stelplaats Deinze: 9101, 9102, 9103, 9104
District Zuid-West, stelplaats Mons: 9105, 9106, 9122, 9124, 9128, 9138
District Centrum, stelplaats Schaarbeek: 9108, 9116
District Centrum, CWI Schaarbeek: 9119, 9121
District Zuid-West, stelplaats Charleroi: 9125, 9127, 9134, 9145, 9149
District Zuid-West, CW Bascoup: 9140
District Noord-West, spoorwerf Wondelgem: 9150
District Zuid-Oost, stelplaats Namur: 9154
Het einde
Op 1 mei 1996 werden de eerste elf locomotieven van de reeks 91 definitief geschrapt. Het gaat om de (9102, 9103, 9104, 9113, 9114, 9120, 9129, 9131, 9133, 9139 en 9143. De oorzaak van deze schrapping ligt bij de vele herstructureringen van de installaties, de stations en de werkplaatsen. Dit heeft tot gevolg dat er een materieeloverschot ontstond. De 9113 en 9120 kwamen in aanmerking om verkocht te worden, terwijl al de andere locs zullen afgebroken worden. De 9131 bleef in de CW Salzinnes om er de 9206 te vervangen om de interne rangeringen uit te voeren in de CW van Salzinnes.
De jaren daarna werd het lijstje met schrappingen steeds langer dit onder meer door de opkomst van de reeks 77 waarvan 1 april 2001 reeds 37 eenheden in dienst zijn. Ook het beschikbaar komen van andere en sterkere rangeerlocomotieven werd de reeks 91 fataal.
Officieel kon de reeks 91 niet meer op het spoorwegnetwerk ingezet worden sinds 14 december 2003. Vanaf 2003 werden een aantal machines doorverkocht aan privé-ondernemingen.
Op 14 december 2003 telden we de schrapping van de volgende 22 machines: 9101, 9107 (gaat naar ASA te Hemiksem en wordt later (2006) ingezet door SATI), 9109 (blijft in dienst in tractiewerkplaats Merelbeke), 9110 (gaat naar Gleistrei Italie), 9111, 9115 (blijft in dienst tot 31 december 2003 in Lessines), 9118 (blijft in dienst tot 31 december 2003 in Lessines, en gaat later naar Swiss Rail - Pidoux), 9123 (blijft in dienst in tractiewerkplaats Merelbeke), 9126 (wordt door Rails & Traction doorverhuurd aan MANUFRET), 9128, 9130 (gaat later naar Swiss Rail - Pidoux), 9132 (blijft in dienst in tractiewerkplaats Merelbeke), 9134, 9135 (gaat naar Stockem), 9138 (blijft in dienst in tractiewerkplaats Merelbeke), 9146 (blijft in dienst in werkplaats Kinkempois), 9148, 9150 (blijft in dienst in tractiewerkplaats Merelbeke en wort uitgerust met GF-koppeling voor Breaks), 9151 (gaat naar Stoom Centrum Maldegem), 9153 (gaat naar Stockem), 9155 (wordt door Rails & Traction doorverhuurd aan MANUFRET) en 9160 (gaat naar Gleistrei Italie).
Een groot aantal schrappingen betekende in werkelijkheid een overheveling van de directie Infrastructuur naar directie Materiaal. Officieel gebeurde het opnieuw in dienst nemen op 29 januari 2004. Zij zullen later bij Infrabel vervangen worden door de reeks 73.
NMBS Reeks 90 en 91 (2)
230.025 (foto Hugo Nauwelaerts).jpg
Een opname van de 230.025 gebouwd door ABR gemaakt door Hugo Nauwelaerts
https://picasaweb.google.com/105285067602491302007/NMBSReeks90En91#6242140561591848946
230.121 (foto Hugo Nauwelaerts).jpg
230.121 (foto Hugo Nauwelaerts)
https://picasaweb.google.com/105285067602491302007/NMBSReeks90En91#6242140564847706466
9129 van Antwerpen Dam op 19 september 1998 (foto Axel Vermeulen).jpg
De 9129 van Antwerpen Dam op 19 september 1998 (foto Axel Vermeulen)
https://picasaweb.google.com/105285067602491302007/NMBSReeks90En91#6242140600240710946
9146 iin actie in Kinkempois tijdens een TSP-uitstap op 10 juni 2006.jpg
De 9146 in Kinkempois. Deze opname is gemaakt tijdens een TSP-uitstap op 10 juni 2006
https://picasaweb.google.com/105285067602491302007/NMBSReeks90En91#6242140624182529298
9123 op 26 augustus 81.jpg
9123 op 26 augustus 81. Deze loc was toegewezen aan St. Ghislain.
https://picasaweb.google.com/105285067602491302007/NMBSReeks90En91#6242140592514469234
912 en 9144 samen in Lessines op 04 mei 1996 (foto Axel Vermeulen).jpg
9126 en 9144 samen in Lessines op 04 mei 1996 (foto Axel Vermeulen)
https://picasaweb.google.com/105285067602491302007/NMBSReeks90En91#6242140580371797218
9135 van de stelplaats Stockem sleept een Gkklms in Latour 14 augustus 1982 .jpg
9135 van de stelplaats Stockem sleept een NMBS Colli Glms in Latour 14 augustus 1982
https://picasaweb.google.com/105285067602491302007/NMBSReeks90En91#6242140609922662258
9122 samen met 2621 in Monceau 25 juni 1994 (foto Axel Vermeulen).jpg
9122 op stap met de 2621 in Monceau op 25 juni 1994 (foto Axel Vermeulen)
https://picasaweb.google.com/105285067602491302007/NMBSReeks90En91#6242140586776382146
9128 in Charleroi-Sud Atelier Regio Charleroi tijdens TSP-uitstap op 02 april 2011.JPG
De 9128 in Charleroi-Sud - Atelier Regio Charleroi tijdens een TSP-uitstap op 02 april 2011
https://picasaweb.google.com/105285067602491302007/NMBSReeks90En91#6242140598105283266
9128 in Charleroi-Sud Atelier Regio Charleroi tijdens TSP-uitstap op 02 april 2011 - detail van de speciale koppeling.JPG
Dezelfde 9128 in Charleroi-Sud op 02 april 2011 met een detail van de speciale koppeling
https://picasaweb.google.com/105285067602491302007/NMBSReeks90En91#6242140594798023074
9136 in WDT Brugge op 20 juni 1992 (foto Axel Vermeulen).jpg
De 9136 in WDT Brugge op 20 juni 1992 (foto Axel Vermeulen)
https://picasaweb.google.com/105285067602491302007/NMBSReeks90En91#6242140611247196930
9131 in de werkplaats van Salzinnes op 21 oktober 2000 (foto Axel Vermeulen).jpg
De 9131 als zwaar werktuig in de werkplaats van Salzinnes op 21 oktober 2000 (foto Axel Vermeulen)
https://picasaweb.google.com/105285067602491302007/NMBSReeks90En91#6242140604495772098
9127 in Arlon op 15 april 1981.jpg
De 9127 van Stockem in Arlon op 15 april 1981
https://picasaweb.google.com/105285067602491302007/NMBSReeks90En91#6242140592032993250
9111 in Tounai op 19 augustus 1981.jpg
9111 in Tounai op 19 augustus 1981
https://picasaweb.google.com/105285067602491302007/NMBSReeks90En91#6242151388735388578
9116 tijdens maneuvers in Marloie op 15 april 1981.jpg
9116 tijdens een rangeerbeweging in Marloie op 15 april 1981
https://picasaweb.google.com/105285067602491302007/NMBSReeks90En91#6242151389050011554
9150 en 1316 naast elkaar in de werkplaats van Merelbeke op 1 april 2004.jpg
De 9150 en 1316 naast elkaar in de werkplaats van Merelbeke tijdens een bezoek op 1 april 2004
https://picasaweb.google.com/105285067602491302007/NMBSReeks90En91#6242140624394492178
In 2008 waren in het totaal reeds 42 rangeerlocomotieven afgevoerd. De overblijvende 18 machines begonnen in 2008 een nieuw leven in de tractie- en werkplaatsen van Charleroi, Kinkempois, Stockem, Salzinnes, Merelbeke en Hasselt.
Zeven locotractoren waren aanwezig in Merelbeke: 9109 (in reserve), 9123, 9132, 9136, 9138, 9150 (afgesteld in afwachting van haar schrapping), 9152. Vier machines worden op regelmatige basis gebruikt. Twee daarvan worden in de tractiewerkplaats ingezet : één voor de rangeringen in de tractiewerkplaats zelf, de andere voor het slepen van materieel door de car-wash en naar de wielendraaibank. Een derde locotractor wordt in de Centrale Werkplaats van Gentbrugge ingezet, terwijl de vierde rangeringen uitvoert in de wagenwerkplaats te Merelbeke.
In Charleroi-Sud vinden we vier locotractoren: 9111 (later naar Hasselt), 9124, 9128, 9149. Twee machines worden gebruikt voor het uitvoeren van de rangeringen met elektrische- en dieselstellen in de tractiewerkplaats Charleroi-Sud. Voor het uitvoeren van deze taak kreeg de 9149 met een Henricol-koppeling en werden haar vier buffers gedemonteerd. De 9111 wordt kort daarna ingezet te Hasselt en vervangt er een loc van de reeks 73. Deze behoort toe aan B-Cargo en wordt duur doorgerekend aan de werkplaats waardoor de inzet van een 91 'er voordeliger is.
Drie locotractoren stonden in Kinkempois: 9146, 9156, 9158. Eén machine is actief in de tractiewerkplaats van Kinkempois voor het slepen van materieel naar de car-wash.
Stockem had drie locotractoren: 9135, 9153, 9159 waarvan één locomotief wordt gebruikt voor het rangeerwerk met elektrische- en dieselstellen in de tractiewerkplaats van Stockem.
CW Salzinnes heeft één locotractor: 9147. Zij wordt er samen met de 8066, 8067, 8068 en 8069 gebruikt bij het rangeerwerk op de terreinen van de Centrale Werkplaats.
In 2012 waren nog steeds 20 locomotieven reeks 91 aanwezig in verschillende werkplaatsen van B-Technics als zware werktuigen.
Hasselt: 9111, 9116, 9119, 9124 (9134)
Merelbeke: 9109, 9123, 9132, 9136 (Gentbrugge), 9138, 9150, 9152 (Gentbrugge)
Charleroi: 9128, 9149
Salzines: 9147
Kinkempois: 9146, 9156, 9158
Stockem: 9135, 9153 (†9159)
In 2014 kregen enkele locomotieven nog aangepaste New Look schildering. De eerste die in deze kleuren werden geschilderd zijn de 9136 en 9138 die actief zijn in de werkplaats van Oostende. Ook de 9123 in Merelbeke kreeg een nieuw jasje aangemeten. In augustus 2015 volgde de 9147 van de werkplaats Salzinnes.
Gebruikte bronnen: Op de Baan (TSP), Spoorwegjournaal, Tijdschrift LSV, www.bfoto.be (overzichtstabel)
Overzicht
Constructeur |
Levering |
Nummer 1971 |
Hernummering - |
Stelplaatsen |
Uit dienst |
|
230.001 |
Cockerill-Ougrée |
01-03-1961 |
9001 |
9101 |
Ronet > Kortrijk (28-02-1964) > Merelbeke (01-11-1985) dienst infrastructuur Noordwest > ? |
14-12-2003 |
230.002 |
Cockerill-Ougrée |
06-03-1961 |
9002 |
9102 |
Ronet > Kortrijk (05-10-1963) > Gent (Deinze)(01-11-1985) dienst infrastructuur Noordwest > gesloopt |
01-05-1996 |
230.003 |
Cockerill-Ougrée |
10-03-1961 |
9003 |
9103 |
Ronet > Kortrijk (05-12-1963) > Gent (Deinze) (01-11-1985) dienst Infrastructuur Noordwest > gesloopt |
01-05-1996 |
230.004 |
Cockerill-Ougrée |
20-03-1961 |
9004 |
9104 |
Ronet > Kortrijk (22-01-1964) > Gent (31-12-1990) (Deinze) > gesloopt |
01-05-1996 |
230.005 |
Cockerill-Ougrée |
21-04-1991 |
9005 |
9105 |
Ronet > Kortrijk 15-09-1964) > Merelbeke (28-05-1990) > St-Ghislain (01-11-1990) > Monceau (01-06-1992) > Schaarbeek Infrabel Infrastructuur (16-11-1995) > ? |
20-02-2005 |
230.006 |
Cockerill-Ougrée |
21-04-1961 |
9006 |
9106 |
Ronet > Kortrijk (20-11-1963) > Merelbeke (28-05-1990) > St-Ghislain (01-11-1990) > Monceau (01-06-1992) dienst infrastructuur > gesloopt |
01-06-1999 |
230.007 |
Cockerill-Ougrée |
05-05-1961 |
9007 |
9107 |
Ronet > Kortrijk (22-01-1964) > Merelbeke (28-05-1990) > Antwerpen Dam (01-10-1992) > HSA Hemiksem (2005) > SATI (11-2004) |
14-12-2003 |
230.008 |
Cockerill-Ougrée |
18-05-1961 |
9008 |
9108 |
Ronet > Kortrijk (10-01-1964) > Merelbeke 18-05-1990) > Schaarbeek Infrastructuur (01-06-1992) > gesloopt |
01-11-2002 |
230.009 |
Cockerill-Ougrée |
08-06-1961 |
9009 |
9109 |
Ronet > Kortrijk (08-01-1964) > Merelbeke (28-05-1990) > uit dienst (14-12-2003) > Werkplaats Merelbeke als zwaar materiaal (29-01-2004) |
14-12-2003 |
230.010 |
Cockerill-Ougrée |
22-06-1961 |
9010 |
9110 |
Ronet > Kortijk (18-10-1963) > Merelbeke (28-05-1990) > Gleisfrei Italë (07-2004) |
14-12-2003 |
230.101 |
Atelier Belges Réunies (ABR) |
08-07-1963 |
9111 |
|
Stockem > St-Ghislain > Charleroi-Sud > Hasselt > Hasselt opnieuw in dienst (29-01-2004) |
14/12/2003 |
230.102 |
ABR |
01-09-1963 |
9112 |
|
St-Ghislain > Monceau (01-06-1992) > > Charleroi Sud (?) > verhuurd aan SATI (01-11-2002) > verkocht aan SATI (02-2005) |
01-11-2002 |
230.103 |
ABR |
14-08-1963 |
9113 |
|
St-Ghislain > Monceau (01-06-1993) > gesloopt |
01-05-1996 |
230.104 |
ABR |
03-09-1963 |
9114 |
|
St-Ghislain > Monceau (01-06-1993) > gesloopt |
01-05-1996 |
230.105 |
ABR |
08-10-1963 |
9115 |
|
St-Ghislain > Monceau (01-06-1992) > Swiss Rail Pidoux SME (07-2004) |
14-12-2003 |
230.106 |
22-07-1963 |
26-09-1963 |
9116 |
* |
> Hasselt dienst Infrastructuur (1992) > Opnieuw in dienst als zwaar materiaal (12-2005) |
20-02-2005 |
230.107 |
ABR |
25-10-1963 |
9117 |
|
Ronet > Monceau / Charleroi-Sud (01-06-1992) > 9130 (na 01-01-2002) > ? |
01-01-2002 |
230.108 |
ABR |
25-10-1963 |
9118 |
|
St-Ghislain > Monceau (01-06-1992). Kort uitgeleend aan ThyMonceau- Marcinelle (TMM) > France Swiss Rail SMU - Culoz (F) (06-2004) > IFB (2010) > Stoomcentrum Maldegem (SCM) (08-2015) |
14-12-2003 |
230.109 |
ABR |
28-10-1963 |
9119 |
|
Schaarbeek > Schaarbeek Infra > Merelbeke > France Swiss Rail SME Culoz (France) (06-2004) |
02-01-2014 |
230.110 |
ABR |
08-11-1963 |
9120 |
|
St-Ghislain > Monceau (01-06-1993) > gesloopt |
01-05-1996 |
230.111 |
ABR |
04-11-1963 |
9121 |
|
Schaarbeek > Schaarbeek Infra > gesloopt |
01-11-2002 |
230.112 |
ABR |
24-12-1963 |
9122 |
|
St-Ghislain > Monceau (01-06-1992) > Mons > IFB (08-2005) verhuurd aan Kemira Tertre (2006) > OSR (?) |
20-02-2005 |
230.113 |
AB8 |
30-12-1963 |
9123 |
|
> > Merelbeke (2004) > Uit dienst (14-12-2003) > Opnieuw in dienst als zwaar voertuig Merelbeke (29-01-2004) |
|
230.114 |
ABR |
10-01-1964 |
9124 |
|
Hasselt dienst infrastructuur > Charleroi-Sud (2008) > uit dienst (?) > in dienst als zwaar materiaal Charleroi Sud (29-01-2004) > ? |
02-01-2014 |
230.115 |
ABR |
24-01-1964 |
9125 |
|
Stockem > Monceau (01-06-1992) > Infra Charleroi-Sud (24-01-1994) > Gleisfrei Italië (02-2006) |
20-02-2005 |
230.116 |
ABR |
21-03-1964 |
9126 |
* |
St-Ghislain > Monceau > Charleroi-Sud (01-06-1992) > Rails & Traction (04-2004) en verhuurd aan Manufret |
14-12-2003 |
230.117 |
ABR |
21-02-1964 |
9127 |
|
Stockem (24-03-1964) > Infra Charleroi-Sud (01-11-1990) |
01-06-1997 |
230.118 |
ABR |
06-03-1964 |
9128 |
|
Dienst infrastructuur (01-11-1985) > Charleroi-Sud (2008) > uit dienst (14-12-2003) > opnieuw in dienst als zwaar voertuig (29-01-2004) |
|
230.119 |
ABR |
23-03-1963 |
9129 |
* |
Stockem > St-Ghislain > Merelbeke > Antwerpen Dam (01-06-1990) > Merelbeke > gesloopt (06-2000) |
01-05-1996 |
230.120 |
ABR |
11-05-1964 |
9130 |
|
St-Ghislain > Monceau > Charleroi-Sud (01-06-1992) > > 9117 (na 14-12-2003) > France Swiss Rail - Culoz (06-2004) > IFB (2010) |
14-12-2003 |
230.121 |
ABR |
05-05-1964 |
9131 |
|
St-Ghislain > Monceau (01-06-1993) > uit dienst 01-05-1996) > opnieuw in dienst als zwaar voertuig (02-05-1996) > France Swiss Rail SME Culoz France (06-2004) > IFB (2010) > Stoomcentrum Maldegem |
01-05-1996 |
230.122 |
ABR |
04-06-1964 |
9132 |
|
> Merelbeke (2004) Tijdelijk verhuurd aan de suikerfabriek in Moerbeke (2003) > uit dienst 14-12-2003 > opnieuw in dienst als zwaar materiaal Merelbeke (29-01-2004) |
02-01-2014 |
230.123 |
ABR |
19-06-1964 |
9133 |
* |
St-Ghislain > Monceau (01-06-1993) > gesloopt (2000) |
01-05-1996 |
230.124 |
ABR |
17-07-1964 |
9134 |
|
Stockem > Monceau > Charleroi-Sud (01-01-1993) > Salzinnes zwaar materiaal (14-12-2003) > |
31-12-2013 |
230.125 |
ABR |
14-08-1964 |
9135 |
* |
Stockem > uit dienst 14-12-2003 > opnieuw in dienst als zwaar materiaal Stockem (29-01-2004) > |
31-12-2013 |
230.126 |
Brugoise et Nivelles (BN) |
22-07-1963 |
9136 |
* |
St-Ghislain > Schaarbeek (16-10-1963) > Merelbeke (11-03-1966) > uit dienst (14-12-2003) > opnieuw in dienst als zwaar materiaal Merelbeke (29-01-2004) > zwaar materiaal Oostende (2013) > |
|
230.127 |
BN |
06-08-1963 |
9137 |
* |
St-Ghislain > Schaarbeek (25-10-1963) > Merelbeke (25-02-1966) > Stockem (16-05-1974) > Monceau / Charleroi-Sud (01-06-1992) > France Swiss Rail SME Culoz France (2005) > IFB (2010) > |
01-11-2002 |
230.128 |
BN |
20-08-1963 |
9138 |
|
> Merelbeke (2001?) > District Zuid-West, stelplaats Mons > Merelbeke > (uit dienst (14-12-2003) > opnieuw in dienst als zwaar voertuig Merelbeke ((29-01-2004) > zwaar voertuig Oostende (2013) |
|
230.129 |
BN |
08-11-1964 |
9139 |
* |
Ronet > Schaarbeek > Merelbeke > Antwerpen Dam (01-06-1990) > gesloopt (2000) |
01-05-1996 |
230.130 |
BN |
18-09-1963 |
9140 |
* |
> Infrabel Bascoup dienst baan > uit dienst 20-02-2005 > opnieuw in dienst als zwaar voertuig Bascoup (?) |
|
230.131 |
BN |
25-09-1963 |
9141 |
* |
Ronet > Infra Charleroi (01-11-1985) > gesloopt (2000) |
01-06-1997 |
230.132 |
BN |
10-03-1963 |
9142 |
* |
Ronet > Monceau Charleroi-Sud (01-10-1993) > Schaarbeek (01-01-2000) > IFB (18-08-2005) verhuurd aan Kemira Tertre (2006) |
20-02-2005 |
230.133 |
BN |
16-10-1964 |
9143 |
|
Ronet > Kinkempois (01-05-1994) |
01-05-1996 |
230.134 |
BN |
12-11-1963 |
9144 |
* |
Ronet > St-Ghislain ( 07-01-1974) > Monceau / Charleroi-Sud (01-06-1992) |
01-01-2002 |
230.135 |
BN |
18-11-1963 |
9145 |
|
Ronet > I.P.V. Charleroi (01-11-1985) > Infra Charleroi-Sud (01-06-1992) |
01-06-1997 |
230.136 |
BN |
15-11-1963 |
9146 |
* |
> Kinkempois (2004) |
02-01-2014 |
230.137 |
BN |
09-12-1963 |
9147 |
|
> Salzinnes (2008) |
02-01-2014 |
230.138 |
BN |
23-12-1963 |
9148 |
|
Schaarbeek > St-Ghislain (30-11-1966) > Kortrijk (29-09-1967) > Merelbeke (22-05-1968) > Stockem (20-05-1974) |
14-12-2003 |
230.139 |
BN |
07-01-1964 |
9149 |
|
> Charleroi-Sud (2008) |
02-01-2014 |
230.140 |
BN |
16-01-1964 |
9150 |
|
Schaarbeek > Kortrijk (04-06-1964) > Schaarbeek (30-08-1965) > Merelbeke (2004) |
02-01-2014 |
230.141 |
BN |
27-01-1964 |
9151 |
|
Ronet > Kinkempois (01-10-1993) > Stoomcentrum Maldegem |
14-12-2003 |
230.142 |
BN |
05-02-1964 |
9152 |
|
> Merelbeke > Charleroi (2018) voor inzet in Haine-Saint-Pierre. |
01-01-2014 |
230.143 |
BN |
09-03-1964 |
9153 |
|
> Stockem (2004) |
02-01-2014 |
230.144 |
BN |
09-03-1964 |
9154 |
|
Ronet > Monceau / Charleroi-Sud 01-10-1993) > Gleisfrei Italië (02-2006) > ANZANO (2013) |
20-02-2005 |
230.145 |
BN |
07-04-1964 |
9155 |
* |
Ronet > Schaarbeek (17-11-1964) > Ronet (02-02-1965) > Kinkempois (01-10-1993) > Rails & Traction verhuurd aan Manufret (02-2005) > ALZ Genk (04-2005) |
14-12-2003 |
230.146 |
BN |
13-05-1964 |
9156 |
* |
> Kinkempois (2008) |
02-01-2014 |
230.147 |
BN |
26-05-1964 |
9157 |
|
Ronet > Antwerpen Dam (01-01-1994) > Antwerpen Noord > ASA Hemiksem (11-2004) > SATI |
14-12-2003 |
230.148 |
BN |
11-06-1964 |
9158 |
* |
> Kinkempois (2008) |
02-01-2014 |
230.149 |
BN |
02-07-1964 |
9159 |
* |
> Stockem (2004) |
? |
230.150 |
BN |
05-08-1964 |
9160 |
|
Kortrijk > Merelbeke (28-12-1969) Gleisfrei Italië (05-2005) |
14-12-2003 |
* Uitvoering met verlengde rangeerbrug |
Locfiche reeks 90 en 91
Constructeur | Cockerill Ougrée | 230.001 tot 231.010 |
Bouwjaar: 1961 | later 9001 tot 9010 | |
Later 9101 tot 9110 | ||
Atelier Belges Réunies (ABR) | 230.101 tot 230.125 | |
Bouwjaar: 1963 - 1964 | Later 9111 tot 9135 | |
Brugoise et Nivelles | 230.126 tot 230.150 | |
Bouwjaar: 1963 - 1964 | Later 9136 tot 9160 | |
As indeling | B | |
Motor | Cockerill 4-175 CO vier cilinder motor van 245 pk | 230.001 tot 231.010 |
Cockerill 6-175 CO zes cilinder motor van 280 pk | 230.101 tot 230.150 | |
Overbrenging: Cockerill Hydraulisch | ||
GM- type 12V71 N - 2 tact Turbo Blower - 12 cilinder motor van 335 pk Schikking: V Boring en slag: 108 x 127 mm Overbrenging: ESCO-Power |
9101 - 9160 (vanaf 1976 - 1980) | |
Diesel | 360 liter | |
Smeerolie overbrenging | 36 liter | |
Koelwater motor | 170 liter | |
Zand | 100 kg | |
Lengte | 6625 mm | |
8055 mm met verlengde rangeerbrug | ||
Hoogte | 3527 mm | |
Diameter wielen | 920 mm | |
Gewicht | 33 ton | |
Max snelheid | 35 km/u | |
Rangeersnelheid | 21 km/u | |
Minimumboog | 25 meter |
Tekeningen (H. De Bleser †)
Toegangsdeur 9101 - 9110 staat links.
Toegangsdeur 9111 - 9160 staat in het midden.
Sommige locomotieven kregen een verlengde rangeerbrug zoals de 9148.
Een aantal machines werden uitgerust met een verlengd platform waaronder de 9148.