|
Tijdperk I (1835 tot 1925) |
|
xxx |
1804 |
Aanleggen van de eerste industriële spoorweg in de kanonnengieterij van Luik (1804) |
1830 |
Eerste industriële spoorweglijn tussen de steenkoolmijn van Grand-Hornu en het kanaal van Bergen naar Condé (1880 meter, spoorwijdte van 0,90 meter) (1830). |
|
xxx |
|
Periode Ia (1835-1852) |
1834 |
Oprichten van een spoornet van 388 kilometer die België verbindt met Frankrijk, Pruisen, Engeland en later met Nederland (1854). (wet van 1 mei 1834) |
1835 |
Eerste spoorlijn in België (Mechelen-Brussel) (5 mei 1935) met stoomlocs La Flèche nr nr.1, Stephenson nr. 3 en L'Eléphant nr.4 |
1835 |
In dienst nemen van de eerste Belgische stoomloc Le Belge nr. 6 gebouwd door Cockerill (30 december 1835) |
1837 |
Uitbreiden van het net tot 556 km (wet van 1837). (559 km in 1843). Secundaire lijnen worden uitbesteed aan particuliere maatschappijen. |
1841 |
Openen van de eerste concessie aan een privé spoormaatschappij tussen Antwerpen en Gent (spoorbreedte 1,151 m) |
1846 |
Toekennen van verschillende concessies aan Engelse kapitalen, de zogenoemde Engelse periode (1845-1851) |
1846 |
Toekennen van een concessie aan de 'Grande Compagnie du Luxembourg' . In gebruik in 1859 (†1873) |
1846 |
Invoeren van het bloksysteem in Brussel met behulp van een telegraaflijn tussen Antwerpen en Brussel |
1848 |
Toepassen van het (stoom)verdeelmechanisme Walschaert |
1849 |
Verbouwen van L'Eléphant nr.4 |
|
xxx |
|
Periode Ib (1853-1870) |
1851 |
Stelselmatig in concessie geven van lijnen door de Staat en oprichten van privé-spoorwegmaatschappijen (1851-1874), de zogenoemde Belgische periode |
1853 |
Oprichten van het "Comité Consultatif de Chemins de fer, Postes et Télégraphes" (1853) |
1858 |
Overnemen van de eerste privé-maatschappij Bergen-Manage door de Belgische Staat |
1860 |
Toepassen van de Belpaire-vuurhaard geschikt voor gruiskolen in plaats van cokes (1860) |
1862 |
In dienst nemen van eerste locomotieven met drie gekoppelde assen (later type 30 en 33) |
1862 |
Oprichten Compagnie du chemin de fer Liégeois-Limbourgeois et des prolongements (10 dec 1862), overgenomen door de Belgische Staat in 1896 |
1864 |
Oprichten van de 'Grand Central Belge' |
1864 |
Plaatsen van schermen met kijkvensters en later van een gesloten machinistenhuis (vanaf 1864) |
1864 |
In dienst nemen van stoomloc type 1 voor expresstreinen (1864 - †1922) |
1864 |
In dienst nemen van stoomloc type 28 (1864 - †1931) |
1866 |
Ontwerp en bouw type 51 (1966 - †1961) |
1867 |
Oprichten van Société générale d' Exploitation de chemin de fer (S.G.E.) (1867 - †1878) |
1866 |
Invoeren van een eenvormig bestek voor alle toekomstige vergunningen (1866). |
1870 |
De Staat beheert 863 km spoorlijnen. Privébedrijven exploiteren 2.231 km. |
|
xxx |
|
Periode Ic (1871-1898) |
1880 |
Geleidelijk in dienst nemen van pendeltreinen 'trains-tramways' in de grote steden en opening van een groot aantal stopplaatsen (1880-1900) |
1884 |
Oprichten van de Nationale Maatschappij van Buurtspoorwegen (29 mei 1884) |
1871 |
Overnemen van talrijke privé spoormaatschappijen door de Belgische Staat door terugkoop in twee fasen (1870-1882 en 1896-1912) |
1871 |
Geleidelijk oprichten van eenheidsgebouwen door de Staatsspoorwegen (1871-1898) |
1872 |
Oprichten van de Compagnie Internationale des Wagons-Lits |
1876 |
Introduceren van de eerste indeling per type voor locomotieven |
1878 |
In dienst nemen van eerste stoomrijtuig 'Voiture à vapeur Système Belpaire' |
1884 |
In dienst nemen type 25 (0-6-0) (1884 -†1942) |
1885 |
In dienst nemen van het type 6 (later 6bis) (2-6-0) (1884 -†1921) |
1885 |
Oprichten van de Nationale Maatschappij van Buurtspoorwegen, N.M.V.B.-S.N.C.V. |
1888 |
In dienst nemen type 12 Columbia (2-4-2) (1888-†1922). 12bis (1910-†1931) |
1888 |
In dienst nemen type 11 (1888- †1949) |
1889 |
In dienst nemen van de eerste rijtuigen met drie assen van het type "Grande capacité" (GC) |
1889 |
In dienst nemen van drieassige rijtuigen met groot vermogen (1889). |
1893 |
Eerste wagens met draaistellen |
1896 |
Overnemen van de smalspoorlijn van de Maatschappij Antwerpen-Gent |
1896 |
Geleidelijke overname van een tweede reeks privé-maatschappijen (1896-1912) |
1897 |
In gebruik nemen van Mallet-locomotief nr 940 (1897-†1905) |
1897 |
Overnemen van de Grand Central Belge door de Staat. (1-1-1897) |
1897 |
Overnemen van de maatschappij Liégois-Limbourgeois opgericht in 1866 |
1899 |
In dienst nemen van het type 17 (4-4-0 Dunalastair) (†1932) |
|
xxx |
|
Periode Id (1899-1913) |
1900 |
Invoeren van de livrei donker chocoladebruin voor de stomers van de 'Belgische Staat' (1900-1932). Goude Ketelbanden met zwarte en rode biesjes (rood-zwart-goud-zwart-rood). Tender en cabine (tenderlocs) zwarte en rode biesjes (zwart buitenkant). Cilinderblokken met gouden randen en zwarte en rode biesjes (goud-zwart-rood). Frame en wielen zwart |
1900 |
In dienst nemen van het type 15 (4-4-2) met diepe vuurhaard (type 14 in 1925, †1948) en 15 met halfdiepe vuurhaard (type 15 in 1925, †1959 ) |
1900 |
In dienst nemen type 30 (Bourbonnais) (†1932) |
1900 |
Bestellen Amerikaanse Baldwin loc (Mogul) ingezet als type 31 |
1900 |
In dienst nemen van de eerste GCI rijtuigen in groene kleur (Grande capacité d'intercirculation) |
1902 |
In dienst nemen type 32 (0-6-0 met verzadigde stoom, type 44 in 1931, †1949) en 32 S (met oververhitting, type 31 in 1925 en type 41 in 1931, †1959) |
1902 |
In dienst nemen type 18 (afgeleid van het type 17, †1949) en type 18 S (met oververhitter, type 19 in 1925, †1949) |
1903 |
Bouw type 35 (met verzadigde stoom †1928) en 35 S (met oververhitting) (†1953) |
1904 |
In dienst nemen type 23 (type 53 in 1931, †1966 ) |
1905 |
Bouw en leveren Atlantic type 6 (4-4-2 type 6 in 1925) (†1948) |
1905 |
Bouw en leveren type 8 (4-6-0) (†1946) |
1906 |
Overnemen van de Maatschappij van West-Vlaanderen |
1907 |
In dienst nemen van het type 15 (4-4-2) met oververhitter (type 16 in 1925, †1964) |
1908 |
In dienst nemen van type 18bis (ombouw van 15 machines type 18) (type 20 in 1925, †1948) |
1909 |
In dienst nemen type 9 (4-6-0) (†1951) |
1909 |
In dienst nemen type 36 Decapod (2-10-0) (†1947) |
1910 |
In dienst nemen eerste reeks type 10 (4-6-2) (†1959) |
1910 |
Bouw van de eerste Belgische 'Pacific' stoomlocomotieven 'Flamme' |
1912 |
In dienst nemen tweede reeks type 10 (4-6-2) (†1957) |
1912 |
Het net van de Staatsspoorwegen is 4.786 km lang. Er zijn nog 275 km in privébezit. |
1913 |
Bouwen 2 exemplaren type 13 (4-6-4) (†1931) |
1913 |
De Belgische spoorwegen omvat 4368 km spoor, 78 659 personeelsleden, 4366 locomotieven, 7929 rijtuigen en 87 751 wagens |
1914 |
Algemene mobilisatie (01 augustus 1914) |
|
xxx |
|
Periode Ie (1914-1925) |
1919 |
Verdrag van Versailles 28 juni 1919 met bepaling voor overdracht van Duits “wapenstilstand”-materieel als oorlogsvergoeding |
1919 |
Aankoop ROD (Railway Operating Devisoin) locomotieven type 50 (†1966), type 52 (type 58 in 1931, †1966 ), type 22 (type 57 in 1931, †1960) |
1919 |
Aankoop type 40 bij US Army Railroads Administration (†1964) en type 39 (General Perching, †1924) |
1919 |
Overdracht Duitse wapenstilstand-locomotieven en rijtuigen uit Pruisen, Beieren, Saksen, Baden en Oldenburg waaronder type 64 (P8, †1966), type 66 (S6, †1949 ), type 69 (S9, †1949) , type 60 (S10, †1959 ), type 61 (S101), type 62 (S10², †1960), type 71 (G71, †1949), type 72 (G7²), type 80 (G8, †1948), type 81 (G81, †1966), type 79 (G9, †1939), type 90 (G10), type 74 (G54, †1932), type 93 T9³, type 96 (T12, †1963), type 97 (T14, †1965), type 98 (T16, †1964), type 99 (T13, †1934) |
1919 |
Invoeren van signalisatie met 3 standen op de grote vanuit assen vertrekkend van uit Brussel (1919-1922). |
1920 |
In dienst nemen van type 38 Consolidations gebouwd in USA (†1957) |
1921 |
Bouw type 8bis met oververhitting (4-6-0) op basis van type 8 (type 7 in 1925) (7-1: †1954, 7-2: 1955, 7-4: 1962) |
1921 |
Bouw type 33 (2-8-0) (†1949) |
1921 |
Bouw type 37 in UK (aantal: 200, type 31 in 1931, †1960) (type 30 in 1941 voor 92 niet omgebouwde locs) |
1921 |
Bijkomende bouw en leveren type 36 (17 exemplaren) |
1921 |
Creatie van RIV - RIC internationaal gebruik en uitwisseling van wagons en rijtuigen |
1922 |
Creatie van het UIC (Union Internationale des Chemins de fer ) (20/10/1922) |
1922 |
Creatie van het RIC-reglement voor rijtuigen, later ook RIV-reglement voor goederenwagens |
|
xxx |
|
Tijdperk II (1926 tot 1945) |
|
Periode IIa (1926-1931) |
1926 |
Ontstaan van de NMBSW - SNCFB (Logo BSM-CFB) (wet van 23-07-1926 en KB van 7-08-1926) (Oprichten NMBS) |
1926 |
De groene kleur "Braunschweig" vervangt de bruine kleur op de rijtuigen |
|
xxx |
1930 |
BSM-CFB opschrift wordt geplaatst op de rijtuigen en de wagons |
1930 |
Overname van de maatschappij Gent - Terneuzen |
1930 |
In dienst nemen van de eerste Sentinel stoomwagens (stoom- en mechanische spoorauto's) |
1930 |
Bouw eerste drie motorwagens type 600.01 - 600.03 door EVA (Berlijn) |
1930 |
Leveren drie stoommotorrijtuigen S1 - S3 (vanaf 1933 type 500.01 - 500.03) (door Sentinel, Shrewbury, UK) |
1930 |
In dienst nemen type 5 (†1953) |
1930 |
Toepassen van de donkergroene livrei met zwarte randen (ondermeer ketelbanden) en oranje gekleurde biesjes. Frame en wielen in het zwart met rode rand op voetplaat en bufferbalk. Op tender, cabine en cilinderblokken worden de rode biesjes vervangen door oranje. (zie ook schildering 1900). Einde van de chocolade bruine kleur (1932) |
|
xxx |
1931 |
Nummering met 3 of 4 cijfers voor de stoomlocomotieven en nieuwe indeling in type nummer |
1931 |
Invoeren van een eenvormige nummering van het rollend materieel |
1931 |
Afschaffen lettercode op het machinistenhuis voor de toelaatbare belasting op stoomlocomotieven |
1931 |
Bouw van Franco locomotief 0-6-2+2-4-2-4-2+2-6-0 (gedemonteerd in 1935) |
1931 |
Verdwijnen van de ovalen registratieplaten op de tenders |
1931 |
In dienst nemen van de eerste diesel motorstellen |
1931 |
In dienst nemen van de eerste metalen rijtuigen I1 |
|
xxx |
|
Periode IIb (1932-1939) |
1932 |
Invoeren van de tweekleurengroen (lichtgroen/donkergroen) met wit dak op eerste prototypes I1-rijtuigen |
1932 |
Invoeren van de nieuwe nummering voor de metalen rijtuigen |
1932 |
In gebruik nemen van de eerste L-rijtuigen (1932 - 1935) |
1932 |
Levering prototype motorwagen type 650 (gebouwd door DEVA Zweden) |
1932 |
Eerste lichtseinen tussen Charleroi en Namen |
|
xxx |
1933 |
In dienst nemen van de eerste K1-rijtuigen (1933 - 1934) |
1933 |
Levering prototype stoommotorwagen type 501(gebouwd door Sentinel, Shrewbury, UK) (schrapping 1945) |
1933 |
Bouw 14 motorwagen type 601 door La Brugoise-Nicaise et Delcuve in La Louvière (schrapping 1962) |
1933 |
De doorgaande automatische luchtdrukrem op goederenwagens wordt veralgemeend. Het beroep van remmer verdwijnt. |
|
xxx |
1934 |
Vervangen van de witte dak-kleur door zwart |
1934 |
Toepassen van de livrei lichtblauw/beige op motorstellen en toekomstige motorstellen |
1934 |
Vervangen van de tot nu toe gebruikte rechte cijfers door ronde cijfers Amerikaanse stijl |
1934 |
In dienst nemen eerste motorstel type 652.01 (ex 651.01 en 655.01) gebouwd door Brugoise te Nivelles (schrapping 1958) |
1934 |
Bouw prototype motorwagen type 602 door La Brugoise-Nicaise et Delcuve in La Louvière (schrapping 1946) |
1934 |
Bouw prototype motorwagen type 603 door Ateliers de la Dyle in Leuven (uit dienst 1940) |
1934 |
Bouw motorwagen type 604 door Ganz in Budapast (schrapping 1946) |
1934 |
Bouw motorwagen type 651.01 La Brugoise-Nicaise et Delcuve in La Louvière (schrapping 1956) |
1934 |
Eerste ontwerp van het B-monogram door J. De Roy (nav een wedstrijd) |
|
xxx |
1935 |
In gebruik nemen van de eerste M1-rijtuigen (1934-1938) |
1935 |
Eerste elektrische Lijn 25 Brussel-Noord - Mechelen - Antwerpen-Centraal |
1935 |
In dienst nemen van het eerste vierdelige elektrische motorstel AM35 (uit dienst: 1962) |
1935 |
In dienst nemen type 1 zonder biesjes of gekleurde ketelbanden (aantal: 15 in 1935 + 20 in 1938, †1962) |
1935 |
In dienst nemen type 35 (†1951) |
1935 |
Vervangen van oranje gekleurde biesjes (1930) door gemsleer gekleurde biesjes op de stoomlocomotieven (1935 - 1955). De zwarte biesjes blijven behouden (zie bruine schildering 1900) |
1935 |
Bouw van prototype stoommotorwagen type 502 door Ateliers Métallurgiques te Nivelles (schrapping 1946) |
1935 |
Bouw prototype motorwagens 605.01 door Les Usines de Braine-le-Comte (schrapping 1946) |
|
xxx |
1936 |
Gebruiken van het B monogram |
1936 |
In gebruik nemen van het eerste driedelig dieselelektrisch stel voor grote snelheden (1936). |
1936 |
Bouw prototype motorwagen type 606.01 door Baume & Marpant uit Morlanwelz (schrapping 1962) |
1936 |
Bouw prototype motorwagen type 607.01 door FUF de Haine-St-Pierre (schrapping 1946) |
1936 |
Bestellen twee motorwagens door Nord Belge A1 en A2 (later type 602 en 610) bij Ganz in Budapest (schrapping 1954) |
1936 |
Toevoegen twee rijtuigen aan de vierdelige motorstellen AM35 |
|
xxx |
1937 |
Vervangen van het lichtblauw/beige livrei van de diesel / elektrische motorstellen door koningsblauw/beige |
1937 |
De Franse motorstellen TAR verzekeren dagelijks de verbinding Parijs-Brussel en Parijs-Luik Guillemins (mei 1937) |
|
xxx |
1938 |
Wijzigen van de benaming NMBSW / SNCFB naar NMBS / SNCB |
|
xxx |
1939 |
In dienst nemen type 12 (aantal: 6) († 29 juli 1962) zonder biesjes of gekleurde ketelbanden maar met gemsleer gekleurde horizontale sierbanden |
1939 |
Blauwe wimpel: wereldrecord snelste reizigers stoomtrein type 1202 tegen 165km/u (12 juni 1939) De blauwe wimpel is nooit officieel toegekend omdat de recordpoging niet in reguliere dienst gevestigd werd. |
1939 |
Einde van de toepassing RIC – RIV (wegens de oorlog) |
1939 |
In dienst nemen van 56 motorwagens type 622 (in 1941: type 550 en 551) (in 1947: type 551) |
1939 |
In dienst nemen 6 motorwagens type 608.01 - 608.06 (schrapping 1967) |
1939 |
In dienst nemen van 6 motorwagens type 609 (1942: type 552) |
1939 |
Bouw twaalf motorwagens type 652.10 - 652.22 (in 1946 type 620) door Usines de Braine-le-Comte (schrapping juli 1968) |
1939 |
Bouw drie motorwagens type 653 door Brugoise (schrapping onbekend) |
1939 |
Bouw drie motorwagens type 654 door Baume et Marpant (schrapping februari 1966) |
1939 |
Bouw motorwagen type 655 door Baume et Marpant (schrapping augustus 1965) |
1939 |
Bouw motorwagen type 656 door Baume et Marpant (schrapping juli 1945) |
1939 |
Bouw zes motorwagens type 653.1 (later type 670) door Brugoise en AFB (schrapping 1966) |
1939 |
Bouw 8 motorstellen AM39 (228.001-228. 008, later 001 - 008) BAB-BD (uit dienst: 1978) |
|
xxx |
|
Periode IIc (1940-1945) |
1940 |
Overname van de maatschappij Nord Belge (10 mei 1940) |
1940 |
Overnemen locomotieven Nord Belge: type 77 (†1948) en type 92 (Nord 180 unités, †1949), type 89 (NB 631-636, Nord 040 TA, †1949), type 87 (ex NB 128 en 131), type 22 (NB 321-330, 334-345, 351-362, †1950), type 24 (Revolver NB 51-64, †1953), type 94 (NB 381-386, Nord 232TA, †1951), type 48 (NB 421-455, Nord 140A, †1952), type 99 (Nord 050 TD, †1957), type 76 (NB 701-710, ROD Mac Donalds, †1948), type 49 (NB 81-85, ex Badense VIb 2-6-2, †1948), type 91 (NB 681-686, ex Badense klasse Xb 0-8-0, †1949 ), type 95 (NB 91-93, ex Pruisische T12, later type 96, †1956), type 74 (NB781-785, ex G71, later type 71), type 75 (ex G7², later type 72, †1950), type 23 (Ravachol NB 1-5, niet in dienst genomen) |
1940 |
In gebruik nemen van zes W-restaurant rijtuigen (Wagon Lits) (1940 - 1943) |
|
xxx |
1941 |
In dienst nemen type 78 (SNCF 040 D, ex G81), type 2 (SNCF 140 B, ex Perching), type 3 (SNCF Nord 140 C), type 4 (SNCF Sud Est 140 G) |
|
|
1942 |
In dienst nemen type 68 (SNCF Sud-Quest 141 TB) voor 6 maanden, type 70 (SNCF Sud-Est 040 TB) |
1942 |
In dienst nemen van 50 motorwagen type 553.01-25 en type 554.01-25 (later 1947 553.01 -50) (later 1971 reeks 49) |
1943 |
Type 13 en 23 (SNCF Est 230 A), type 78 (SNCF 040 D, ex G81) |
1944 |
Inzet locomotieven van de British War Departement (0-6-0 T, 2-8-0, 2-10-0) en U.S. Army Transportation Corps (0-6-0 T, 2-8-0) (okt 1944) |
1944 |
In dienst nemen van het type 25 (†1959) zonder biesjes of gekleurde ketelbanden |
1944 |
Overname Duitse locomotieven als: type 29 (2 x BR 56, ex G8², type 82 in 1946), type 34 (2 x BR 58, ex G12, type 83 in 1946), type 39 (1 x BR 39, ex P10, type 67 in 1946), type 59 (1 x ex BR 89), type 64 (1 x ex BR 38, P8), type 81 (13 x ex BR55), type 90 (10 x ex BR 57, G10, †1953), type 28 (3 ex BR 52 mdt kondenstender, later type 27), type 25 (11 ex BR 50UK) |
|
xxx |
1945 |
In dienst nemen van het type 26 zonder biesjes of gekleurde ketelbanden (†1963) |
1945 |
Invoering van het monogram B op de internationale rijtuigen |
1945 |
Opeisen van het in België achtergebleven Duitse materieel |
1945 |
Schilderen van de nummers op de stomers in bleekgeel (chamois) in een zwart ovaal |
1945 |
Schilderen van de uitholling van de koppelstangen en de boorden van de voetplaat in het rood |
1945 |
Schrappen van prototype stoommotorwagen type 501 na bombardement in 1944 (uit 1933) |
1945 |
Schrappen type 656 (juli 1945) (uit 1939) |
1945 |
Schrappen prototype motorwagen type 650 |
|
xxx |
|
Tijdperk III (1946 tot 1971) |
|
Periode IIIa (1946-1956) |
1946 |
In dienst nemen type 29 (†1966) zonder biesjes of gekleurde ketelbanden |
1946 |
Hernummeren met 5 cijfers van het tractiematerieel, met een punt tussen de eerste twee cijfers en de rest |
1946 |
Indeling met typeaanduiding van Belgisch goederenmateriaal |
1946 |
Toepassen van een coherent nummerstelsel op de rijtuigen ex-DR |
1946 |
Toepassen van de tweekleurige groene livrei op de motorstellen |
1946 |
Schrappen van laatste stoommotorwagen type 500.03 |
1946 |
Schrappen prototype stoommotorwagen type 502 (uit 1935) |
1946 |
Schrappen prototype motorwagen type 602 (uit 1934) |
1946 |
Schrappen motorrijtuig type 604 (uit 1934) |
1946 |
Schrappen prototype motorwagens 605.01 (uit 1935) |
1946 |
Schrappen prototype motorwagen type 607.01 (uit 1936) |
1946 |
Bouw motorstel AM46 (228.009, later 009) AB+BD (uit dienst: onbekend) |
|
xxx |
1948 |
Hernemen van RIC - RIV |
1948 |
Overname van de privé maatschappij Compagnie de Chimay (1 feb 1948) en overname locomotieven 781 - 785 (ex G71) als type 71 |
1948 |
Overname van de exploitatie van de spoorlijn Mechelen-Terneuzen (maatschappij overgenomen in 1930) (19 jan 1948). Overname locomotieven 7951, 7954, 7955 als type 46 |
1948 |
Oprichten van CIRI (Commission Internationale de Recensement et d'indentification de matériel férroviaire). Door westerse spoormaatschappijen opgericht voor inventarisatie vreemd materieel op eigen net. |
1948 |
Het NMBS-netwerk is met een lengte van 5.034 km het dichtste ter wereld |
|
xxx |
1949 |
Oprichten van Interfrigo met juridische zetel in Brussel en logistieke zetel in Basel (30 oktober 1949) |
1949 |
In dienst nemen van de eerste elektrisch locomotieven type 101 (later reeks 29 - uit 1984) |
1949 |
In dienst nemen prototypes type 121 (december 1949) (uit januari 1967) |
1949 |
Verschijnen van nummering met 6 cijfers op de elektrische locomotieven |
1949 |
Elektrificatie Lijn 124 Brussel-Zuid - Charleroi-Zuid |
|
xxx |
1950 |
Repatriëren van het na de 2de wereldoorlog in België achtergebleven materieel, ook oorlogsbuit genoemd |
1950 |
In dienst nemen prototypes type 120 (later reeks 20 en reeks 28) (1950) (uit 1998) |
1950 |
Bouw 25 motorstellen AM50 (228.010 - 228.034, later 010 - 034) door La Brugeoise, Nicaise en Delcuve (uit dienst: onbekend) |
1950 |
Elektrificatie Lijn 26 baanvak Schaarbeek - Linkebeek, Lijn 27 Brussel-Noord - Mechelen - Antwerpen-Centraal, Lijn 27A baanvak Antwerpen-Centraal - Y Schijn, Lijn 27B Y Weerde - Y St-Katelijne-Waver |
|
xxx |
1951 |
Verschijnen van gele banden om de veiligheid van het tractiematerieel te verbeteren |
1951 |
In gebruik nemen van de I2 rijtuigen 38 A2B6 en 12 C11 |
1951 |
Oprichten van de EUROP-pool tussen de DB en SNCF (1 mei 1951) |
1951 |
Bouw motorstel AM51 (228.501, later 501 en 050) (uit dienst: onbekend) |
|
xxx |
1952 |
Inhuldigen van de Noord-Zuid verbinding in Brussel (04-10-1952) |
1952 |
Afschaffen van eerste klasse in de binnenlandse dienst. (18 mei 1952). |
1952 |
In dienst nemen van 20 motorwagens type 554 (later reeks 46) (1952-1953) |
1952 |
Aanduiden ex WD 213-218 diesellocs als type 230 (later als type 231.1) (uit dienst 1966) |
1952 |
Aanduiden exV36 als type 231.001 (uit dienst in 1967) |
1952 |
Elektrificatie Lijn 0 Brussel-Noord - Brussel-Zuid |
|
xxx |
1953 |
Invoeren van de Europ conventie voor het goederen materieel |
1953 |
Uitbreiden van de EUROP-pool met CFL, DSB, FS, NMBS, NS, ÖBB, EdS (Eisenbahnen des Saarlandes) en SBB (15/03/1953) |
1953 |
Leveren en in dienst nemen K2-rijtuigen (1953 - 1954) |
1953 |
Bouw 15 motorstellen AM53 (035-044 en 045-049) AB+BD (uit dienst: onbekend) |
|
xxx |
1954 |
In dienst nemen van het type 603 (later reeks 43) (30 februari 1954) |
1954 |
In gebruik nemen van de eerste diesel rangeerlocomotieven (welke) ? |
1954 |
Nummeren met 5 cijfers (met punt) op rangeerlocomotieven evolueert naar 6 cijferige nummering |
1954 |
In gebruik nemen van de eerste lijndiesellocomotieven met tweekleurige livrei groen (of was dit 1955) ? |
1954 |
Testen van de Amerikaanse diesel GM 1818 US Army (21 april 1954) |
1954 |
Leveren van het type 270 (later reeks 70) (mei 1954) (uit dienst 2001) |
1954 |
Bouw van vier prototypes M2-rijtuigen (nrs 63301 tot 63304) |
1954 |
Leveren van het type 122 (later reeks 22) (1954) |
1954 |
Leveren van het type 604 (later reeks 44) (8 november 1954) |
1954 |
Bouw aanhangrijtuigen type 732 |
1954 |
Schrappen motorwagens 610.01 en 610.02 (uit 1936) |
1954 |
Begin van de standaardisatie van het goederenwagenpark volgens de UIC-normen (1954) |
1954 |
Leveren van de eerste loc type 201.001 (later reeks 59) (22 december 1954) (uit dienst 1988 en definitief in 2002) |
1954 |
VT 08 van de DB verzekert eerste expressrein Saphir tussen Dortmund en Oostende (23 mei 1954). De livrei is rood en zwart |
1954 |
Bouw 79 motorstellen AM54 (228.050 - 228.128, later 050 - 128) AB+BD ((uit dienst: onbekend) |
1954 |
Elektrificatie Lijn 36 baanvak Brussel-Noord - Leuven, Lijn 50 baanvak Aalst - Denderleeuw, Lijn 50A Brussel-Zuid - Oostende, Lijn 51 baanvak Brugge - Blankenberge |
|
xxx |
1955 |
In dienst nemen van het type 602 als SABENA motorwagen (later reeks 43) (11 januari 1955) |
1955 |
In dienst nemen verbinding Brussel-Centraal en Station Melsbroek (luchthaven) (22 mei 1955) (Brussel-Luchthaven 29 mei 1960, en Brussel-Nationale-Luchthaven 27 mei 1979). Uitbating door Sabena. |
1955 |
Leveren eerste type 202 (later reeks 52) (maart 1955) ? (uit dienst 2003) |
1955 |
Leveren eerste type 203 (later reeks 53) (29-04-1955) ? |
1955 |
Leveren van het type 605 (later reeks 45) (30 april 1955) |
1955 |
Berekenen vermogen door nieuwe formule UIC (fiche nr 630) (15 maart 1955) |
1955 |
Bouw van 10 aanhangrijtuigen type 734 |
1955 |
Leveren en in dienst nemen 20 R-rijtuigen |
1955 |
Leveren van de eerste loc type 250.0 (later reeks 84) (uit dienst 2005) |
1955 |
Verschijnen van nummering met 6 cijfers op de diesellocomotieven |
1955 |
De sierstrepen op de stoomloc type 12 worden geel |
1955 |
Invoeren gele nummering op de locomotieven |
1955 |
Weglaten of vervangen van de gemsleer gekleurde biezen op de stoomlocomotieven |
1955 |
Toepassen van de uniforme groene livrei op de personenrijtuigen (afschaffen van twee tinten groen (juni 1955) |
1955 |
Toepassen van de uniforme groene livrei op de elektrische motorstellen |
1955 |
Toevoeging van de gele band die de 2de klasse aanduidt (januari 1955) |
1955 |
Leveren en in dienst nemen eerste loc type 123 (21 november 1955) (later reeks 23) (1955-1957) |
1955 |
Start herschilderen van het goederen materieel in bruin (voordien groen) |
1955 |
Uit dienst nemen van de motorwagen type 600.02 |
1955 |
Bouw 38 motorstellen AM55 (228.502 - 228.539, later 502 - 539) B+ABD (uit dienst: onbekend) |
1955 |
Elektrificatie - Lijn 28 Schaarbeek - Brussel-Zuid, Lijn 36 baanvak Leuven - Luik-Guillemins, Lijn 51A Brugge - Zeebrugge |
|
xxx |
|
Periode IIIb (1956-1964) |
1956 |
Algemene afschaffing van 1ste klas voor internationale treinen (3 juni 1956) |
1956 |
Declasseren (opwaarderen) van tweede en derde klasse naar eerste en tweede klasse (3 juni 1956) |
1956 |
Afwerken elektrificatie van de lijn Parijs-Brussel en oprichting van de Benelux verbinding |
1956 |
Leveren van dubbele elektrische motorstellen met roestvrij stalen kast volgens het Budd procedé AM56 (228.129 - 228.150, later 129 - 150) AB+BD (uit dienst: onbekend) |
1956 |
Oprichten van Railtour met 4 reisbureaus |
1956 |
Overgang naar 7 cijfers voor de nummering van de goederenwagen |
1956 |
De gele nummering met ronde (Amerikaanse) cijfers van goederenwagens wordt wit met rechte cijfers |
1956 |
Eerste Auto-Couchette-Express (30 juni 1956) tussen Oostende en München (30 juni 1956) |
1956 |
Schrappen motorwagen type 651.01 (uit 1934) |
1956 |
Leveren type 272 (later reeks 72) (? 1956) (uit dienst 1985) |
1956 |
Leveren type 252.0 (later reeks 85) (? 1956) (uit dienst 2002) |
1956 |
Leveren type 253 (later reeks 83) (? 1956) (uit dienst ? |
1956 |
Leveren type 271 (later reeks 71) (30 juni 1956) (uit dienst 1980) |
1956 |
Leveren en in dienst nemen van 100 K3-rijtuigen (1956 - 1958) |
1956 |
In dienst nemen elektrificatie lijn Brussel-Luxemburg |
1956 |
Eerste autoslaaptrein in Europa tussen Oostende - München |
1956 |
Elektrificatie Lijn 50 baanvak Gent-St-Pieters - Y Ledeberg, Lijn 53 baanvak Mechelen - Leuven, Lijn 130 baanvak Namen, Jemeppe-Sur-Sambre, Lijn 139 baanvak Waver - Ottignies, Lijn 144 Gembloux - Jemeppe-Sur-Sambre, Lijn 161 Schaarbeek - Namen, Lijn 162 Namen - Sterpenich (- Luxemburg) |
|
xxx |
1957 |
Start van de TEE verbindingen (2 juni 1957) Verschijnen van de TEE livrei rood en beige (crème) |
1957 |
Verschijnen van de TEE livrei rood en beige (crème) met gebruik van Franse RGP motorstellen (tot 1965) (2 juni 1957) |
1957 |
De VT 08 van de DB verzorgt de eerste TEE dienst. De livrei is rood en zwart |
1957 |
In dienst nemen van de treinstellen 'Benelux type 57' in blauwe NS livrei met gele band |
1957 |
Inzet van de SNCF TEE RGP motorstellen X2771 - X2781 (tot 1965) (2 juni 1957) |
1957 |
Start van de Beneluxdiensten met Benelux Hondekop |
1957 |
In dienst nemen van type 204 (25-01-1957) (uit dienst 2003) |
1957 |
In gebruik nemen van 12 tweespanningslocs type 122.2 (122.201 - 122.212) (1956-1957) |
1957 |
Oprichten van de vereniging Eurofima |
1957 |
VT 11.5 van de DB vervangt de VT 08 als TEE Saphir |
1957 |
In dienst nemen van het type 630.001 (later reeks 40) |
1957 |
Elektrificatie Lijn 12 Antwerpen-Centraal - Essen - Roosendaal, Lijn 139 baanvak Leuven - Waver |
|
xxx |
1958 |
Monteren van dempers op de schoorsteen bij sommige types stoomlocomotieven |
1958 |
123.083 naar 124.001 (later reeks 24) na inbouw nieuwe elektrische installatie en overbrenging (1958). In dienst 1959 |
1958 |
Wereldtentoonstelling Expo 58 op de Heizel in Brussel |
1958 |
Vervangen van de VT 08 door de in dienst neming van Duitse VT 115 treinstellen (tot in 1979) |
1958 |
Uit dienst nemen eerste motorstel type 652.01 (ex 651.01 en 655.01) (uit 1934) |
|
xxx |
1959 |
Laatste rit stoomloc type 10 (23 januari 1959) |
1959 |
Leveren en in dienst nemen van 620 M2 rijtuigen (bestellingen 1958 - 1960) |
1959 |
Bouw prototype M3 |
1959 |
Ombouw 123.083 naar 124.001 |
1959 |
Elektrificatie Lijn 130 baanvak Jemeppe-Sur-Sambre - Charleroi-Zuid |
|
xxx |
1960 |
In dienst nemen van de type 125 (1960-1961) (later reeks 2501-2522) |
1960 |
Leveren en in gebruik nemen van de M3-rijtuigen (1960-1962) |
1960 |
Leveren en in gebruik nemen van de 40 I3-rijtuigen |
1960 |
Leveren type 260 (later reeks 80) (? 1960) (uit dienst 2002) |
1960 |
In dienst nemen van het type 232 (later reeks 92) (juni 1960) (uit dienst 2001) |
1960 |
Levering type 252.1 (later reeks 84 8461-8470) (oktober 1960) (uit dienst 2005) |
1960 |
Bouw prototype I4-rijtuig |
1960 |
In dienst nemen medisch rijtuig ex M1c (42 087) |
1960 |
In dienst nemen meetrijtuig (ex A tussenrijtuig AM35) |
1960 |
Elektrificatie Lijn 21 Landen - Hasselt |
|
xxx |
1961 |
Eerste TEEM verbinding (TEE goederen) |
1961 |
Officieel buiten dienst stellen van houten rijtuigen |
1961 |
In dienst nemen type 230 (1 april 1961) (230.01 - 230.10 - later reeks 90 (1971) en reeks 91 (vanaf 1976) - uit dienst 2003) |
1961 |
Testen prototype type 261 (later reeks 81) (april 1960) (einde 1975) |
1961 |
In dienst nemen van de eerste loc type 205.001 (later reeks 55) (26 mei 1961) (uit dienst 2009) |
1961 |
In gebruik nemen eerste prototypes type 212.001 en 212.101 (later reeks 62/63) (? 1961) |
1961 |
In dienst nemen van de zes prototypes type 210.001-210.006 (later reeks 6001 - 6006) (juni 1961) (uit dienst 1988) |
1961 |
In dienst nemen van het zes locs type 140 (later type 125.100 en reeks 25) (1961) |
1961 |
In dienst nemen van de eerste loc type 200.001 (later reeks 51) (30 november 1961) (uit dienst 2003) |
1961 |
Leveren en in gebruik nemen I4-rijtuigen (1961 - 1967) |
|
xxx |
1962 |
Uitbaten van de eerste locomotieven voor meervoudige spanning- en stroomnetten, locs in staalblauw livrei |
1962 |
Tweekleurige livrei op de één-spannings-elektrische locs wordt vervangen door de donkergroene schildering |
1962 |
In dienst nemen eerste prototype type 211 (later reeks 64) (april 1962) (uit dienst juni 1983) |
1962 |
Leveren type 222 (later reeks 66 en 71) (mei 1962) |
1962 |
Uit dienst nemen van de AM35 (20 augustus 1962) |
1962 |
Leveren eerste loc type 150 (later reeks 15) (1962-1963) ? |
1962 |
Schrappen van de laatste twee motorwagen type 601 (in dienst1933) |
1962 |
Schrappen prototype motorwagen type 606.01 (uit 1936) |
1962 |
Leveren type 250.1 (later reeks 84) (december 1962) (uit dienst 2005) |
1962 |
Bouw 60 motorstellen AM62 (228.151 - 228.210, later 151 - 210) B+ABD (uit dienst: 2013) |
|
xxx |
1963 |
Uit dienst nemen motorwagens type 552 |
1963 |
In dienst nemen type 230.1 (juli 1963) (230.101 - 230.150 - later reeks 91 - uit dienst 2003) |
1963 |
In dienst nemen Inspectierijtuig (ex AM35) |
1963 |
Bouw 40 motorstellen AM63 (228.211-228.250, later 211 - 250) B+ABD (uit dienst: 2013) |
1963 |
Elektrificatie Lijn 26 Linkebeek - Halle, Lijn 96 Brussel - Quévy grens, Lijn 97 Mons - St-Ghislain |
|
xxx |
1964 |
Begin van de opknapbeurt van de kleuren van de diesels 201, de livrei wordt groen met een beetje geel |
1964 |
Leveren en in gebruik nemen van 11 rijtuigen TEE A8 Tu |
1964 |
Verschijnen van getrokken TEE treinstellen en van PBA-TEE rijtuigen in inox (31 mei 1964) |
1964 |
Aanduiden van UIC nummering op het goederen materieel à loopt door tot 1968/69 (1/10/1964) |
1964 |
Aanduiden van het goederenmateriaal met lettercode naast type aanduiding |
1964 |
Markering met witte bol voor de letteraanduiding van elke hernummerde goederenwagen |
1964 |
In dienst nemen van het type 210 (later reeks 60) (juni 1964) (uit dienst 1988) |
1964 |
Leveren 5 prototypes type 126 (126.001-126.005) (later reeks 26) |
1964 |
Elektrificatie Lijn 106 Lembeek - Clabecq, Lijn 115 Clabecq - Tubize, Lijn 130A Charleroi - Erquelinnes grens |
|
xxx |
1965 |
Uit dienst nemen van de motorwagens 551 (kleine Brossel) |
1965 |
In dienst nemen van het prototype type 213 (later reeks 65 en 75) (maart 1965) (uit dienst ?) |
1965 |
Uit dienst nemen type 655 uit 1939 (augustus 1965) |
1965 |
In dienst nemen type 210 met 210.201 (ex 210.067) (later reeks 61) (6 mei 1965) (uit dienst 1988) |
1965 |
Leveren type 262 (later reeks 82) (november 1965) (uit dienst 2010) |
1965 |
Leveren type 273 (later reeks 73) (? 1965) (uit dienst 2009) |
1965 |
In dienst nemen meetrijtuig (ex DR 1919) |
1965 |
Bouw 20 motorstellen AM65 (228.251 - 228.270, later 251 - 270) B+ABD (uit dienst: onbekend) als eerste met dubbele frontlichten (uit dienst 2013) |
1965 |
De container doet zijn intrede in het goederenvervoer |
|
xxx |
|
Periode IIIc (1965-1970) |
1966 |
Eerste omkeerbare trekduw treinstel met M1 rijtuigen op de lijn Verviers-Spa (25-09-1966) |
1966 |
Einde stoomtractie Ath-Denderleeuw met 29.013 (20-12-1966) |
1966 |
Eerste viersstroomloc (mecrsysteemloc) type 160 (reeks 16) in dienst (1966) |
1966 |
Schrappen laatste motorwagen type 654 (uit 1939) (februari 1966) |
1966 |
Schrappen motorwagens type 670 (ex 653.1) |
1966 |
Elektrificatie Lijn 37 Liège - Hergenrath grens |
1966 |
Oprichten Interferry NV door de NMBS en door de Société Belgo-Anglaise des Ferry-Boats (1 november 1966) |
|
xxx |
1967 |
In gebruik nemen van de I5-rijtuigen |
1967 |
Verdwijning van de stoomtractie met pv 209van 29 maart 1967 (20 april 1967) |
1967 |
Inzet 64.045 (stelplaats Doornik) voor Koniklijke trein van Leopold II in Oostende (10 juni 1967) |
1967 |
Ontstaan van Post motorstellen op basis van de AM 1935, livrei felrood (uit dienst: onbekend) |
1967 |
Locomotieven 140.001 -140.006 worden verbouwd tot 125.101 - 125.106 (1967-1968) later 2517 tot 2522 (1970) en 2553-2558 (1974) |
1967 |
Uit dienst nemen prototypes type 121 (januari 1967) (in december 1949) |
1967 |
Schrappen laatste motorwagens type 608 (uit 1939) |
1967 |
Uit dienst nemen type 231.001 |
1967 |
Bouw 40 motorstellen AM66 (601-640) B+ABD (uit dienst: onbekend) |
1967 |
Ombouw 8 vierledige motorstellen AM35 naar tweeledige poststellen (uit dienst: onbekend) |
1967 |
Oprichten van Intercontainer, non-profit samenwerkingsverband tussen de belangrijkste Europese spoorwegmaatschappijen (5 december 1967) |
|
xxx |
1968 |
Omvorming van de loc 124001 voor hoge snelheidstesten en toevoeging van verschillende stroomlijn kappen |
1968 |
Introductie van de UIC nummering op rijtuigen voor de internationale dienst |
1968 |
In gebruik nemen van het eerste autonome poststel APT AM35 reeks 09 (221.801 - 221.808, 1974: 951-958, 1986: 001-008) (maart 1968) (uit dienst onbekend) |
|
xxx |
1969 |
Schrappen motorwagen type 620 (uit 1939) |
1969 |
In dienst nemen type 126.100 (later 2606-2635) (1969-1972) |
1969 |
Start ombouw 200.001 naar 200.101. In dienst in 1972 als 5001 |
|
xxx |
1970 |
Verschijnen van een nieuwe groene livrei met gele lijnen, livrei 70 genoemd (1970 - 1980) |
1970 |
Invoeren van nieuwe livrei rood en geel voor de motorwagens |
1970 |
Elektrificatie Lijn 59 Antwerpen - St-Niklaas, Lijn 125 Liège - Namur |
1970 |
Geleidelijk invoeren van dubbele frontlampen op alle locomotieven (1970 - 1980) |
1970 |
Invoeren van nieuwe livrei rood en geel voor de motorwagens |
1970 |
Elektrificatie Lijn Antwerpen (Berchem) - Sint-Niklaas en in gebruik nemen Kennedytunnel in Antwerpen |
1970 |
Bouw 6 motorstellen AM70 (595-600, ex 851-856) B+ABD (uit dienst: onbekend) |
1970 |
Bouw 22 motorstellen AM70 JH (641-664) B+ABD (uit dienst: onbekend) |
1970 |
Elektrificatie Lijn 125 Liège - Namur |
|
xxx |
|
Tijdperk IV (1971 tot 1990) |
|
Periode IVa (1971-1981) |
1971 |
Nieuwe nummering met 4 cijfers voor het tractie materieel (1 januari 1971) |
1971 |
Introductie van de UIC nummering op rijtuigen voor de binnenlandse dienst |
1971 |
Leveren van zes dubbele Sabena motorstellen, blauwe livrei met witte lijnen nrs 851 - 856 (9 feb - 19 apr 1971) (595 - 600 vanaf 7 okt 1980) |
1971 |
Bouw 12 motorstellen AM70 TH (665-676) B+ABD (uit dienst: onbekend) |
1971 |
Elektrificatie Lijn 36C Y Zaventem - Luchthaven (1 mrt 1971), Lijn 44 Pepinster - Spa Géronstère |
|
xxx |
1972 |
In dienst nemen prototype 5001 in staalblauw met witte lijnen (14 juni 1972) tot 1976 (terug als 5101 op 27 nov 1980) |
1972 |
In dienst nemen twee medische rijtuigen (ex AM35) |
1972 |
Bouw 30 motorstellen AM73 (677-706) B+ABD (uit dienst: onbekend) |
|
xxx |
1973 |
De rijtuigen van het reisbureau Railtour worden in een specifiek livrei geschilderd (Railtour II) |
1973 |
Leveren en in gebruik nemen zes T2 slaaprijtuigen (1973 - 1974) |
1973 |
Omvorming van de HV I4 voor de Benelux dienst, blauwe livrei met gele lijnen |
1973 |
Levering van de eerste loc reeks 18 (1973-1975). In dienst januari 1984 |
1973 |
Ombouw 2401 naar 2383 |
1973 |
Hernummeren reeks 20 (ex type 120) naar reeks 28 (2801-2803) |
1973 |
In dienst nemen 4 Expo-rijtuigen (4 ex I1C11) (1973-1976) |
1973 |
Bouw 24 motorstellen AM74 (707-730) B+ABD (uit dienst: onbekend) |
1973 |
Elektrificatie Lijn 59 St-Niklaas - Gent |
|
xxx |
1974 |
Reeks 16 (1601) rijdt tot Spiez in Zwitserland in opdracht van het reisbureau Railtour (13 mei 1974) |
1974 |
Reeks 16 (1602) rijdt als Freccia del Sole" tot Spiez (1 juni 1974 tot 31 aug 1974) |
1974 |
Verschijning in ons land van de motorwagens CFF RAe op sommige TEE verbindingen (tot 1982) |
1974 |
Ombouw 2517-2522 naar Benelux reeks 25.5 (2551-2558) met blauwe NS livrei (7-01-74 tot 28-06-74) |
1974 |
In dienst nemen van de trekduw Benelux treinstellen met 25.5, Plan D stuurstand, Plan W en I4 rijtuigen (26-05-1974) |
1974 |
Ombouw 2401 (ex 124.001) naar 2383 |
1974 |
Leveren en in gebruik nemen 6 bijkomende TEE-rijtuigen A8 Tu |
1974 |
In dienst nemen Bar Dancing (ex I1b8) |
|
xxx |
1975 |
Oprichten van de pool TEN (Trans Europ Nuit) |
1975 |
Schilderen van gele lijnen in “Z” vorm voor zichtbaarheid op de rangeer locomotieven |
1975 |
Verschijnen van de oranjegrijze livrei op de viervoudige AM75 |
1975 |
Levering van de eerste loc reeks 20 (9 sept 1975) (1975-1978) |
1975 |
Einde reeks 81 (schrapping 1980) (in dienst 1961) |
1975 |
Uit actieve dienst reeks 71 (ex type 271) (in dienst 1956) (laatste schrapping 30 aug 1980) |
1975 |
In dienst nemen zes generatorwagens ex D (1933-1935) (906-911) |
1975 |
In dienst nemen cinemarijtuig (ex AM39) |
1975 |
Bouw 44 motorstellen AM75 (175:801-820, 1976: 821-832, 1977:833-844) B+B+B+AD (uit dienst: onbekend) |
1975 |
Opening Lijn 161D Ottignies - Louvain-la-Neuve-Université |
|
xxx |
1976 |
50ste verjaardag NMBS (23-07-1976) |
1976 |
In dienst nemen van de 55 met elektrische verwarming, livrei 70 met oranje lijn |
1976 |
Eerste testen met gele livrei op elektrische locomotieven met zebraschildering op 2376 (februari 1976) |
1976 |
Inbouw generator voor elektrische verwarming in reeks 55 (5540)(23-03-1976) |
1976 |
Toevoeging van een doorlopende gele lijn op de Benelux locomotieven 25.5 |
1976 |
Ombouw prototypes 2601-2605 naar serie-uitvoering. |
1976 |
Gele proefschildering op 5142 (28 augustus 1976) |
1976 |
Testen aangepaste geelblauwe livrei op 2604 (31 december 1976) |
1976 |
Elektrificatie Lijn 31 Liers - Ans, Lijn 34 Liers - Liège Guillemins |
|
xxx |
1977 |
Eerste gele standaardschildering op 1501 (13 maart 1977) |
1977 |
Eerste diesel locomotieven in geel/groene (gele) livrei op 6073 (29 juni 1977) |
1977 |
Leveren reeks 74 (augustus 1977) |
1977 |
Verschijnen van de oranje livrei met witte band op de internationale rijtuigen |
1977 |
Verschijnen van de eerste rijtuigen met livrei in bordeaux met witte band |
1977 |
Leveren en in gebruik nemen DMS bagagerijtuigen (1977 - 1978) |
1977 |
Op de reeks 55 met elektrische verwarming met groen en oranje lijn wijzigt de lijn in blauw |
|
xxx |
1978 |
Gele livrei met blauwe lijn op sommige 55’ers met elektrische verwarming |
1978 |
In dienst nemen van M2 trekduw diesel tussen Oostende - Kortrijk en Antwerpen - Neerpelt. |
1978 |
In dienst nemen Bar Dancing (ex DMS Pw) |
1978 |
In dienst nemen vijf rijtuigen voor hulptreinen (ex I1c11) |
1978 |
Bouw 26 motorstellen AM78 (731-756) B+ABD (uit dienst: onbekend) |
|
xxx |
1979 |
In dienst nemen van de eerste Bolle Neus met vlottende cabine (5306) (1 februari 1979) |
1979 |
Verschijnen van de eerste I4 Railtour Budget rijtuigen, groene livrei (Railtour II) |
1979 |
In dienst nemen van de eerste M4 rijtuigen (1979-1984) |
1979 |
Elektrificatie Lijn 117 Braine-le-Comte - Luttre |
1979 |
Overname van de uitbating van de verbinding luchthaven - Brussel door de NMBS (voordien Sabena) (27 mei 1979) |
|
xxx |
1980 |
Nieuwe UIC codering op het materieel van de Europese spoorwegmaatschappijen (01-01-1980 tot 31-12-1984) |
1980 |
Weglaten van witte bol voor de letteraanduiding voor elke hernummerde wagen |
1980 |
Toepassen van de livrei staalblauw/geel op de elektrische locomotieven (eerst met slabbetje) (eerst op 2629) (07/06/1980) |
1980 |
In dienst nemen reeks 71(7103) (ex reeks 66, ex type 222) (december 1980) |
1980 |
Elektrificatie Lijn 116 Manage - La Louvière-Centre |
1980 |
Elektrificatie Lijn 118 La Louvière-Centre - Mons |
1980 |
Hernummeren en ombouw van ex Sabena treinstellen 851 - 856 in 595 -600 (7 okt 1980) |
|
xxx |
|
Periode IVb (1981-1990) |
1981 |
Invoeren van de bordeaux livrei voor de M4 en de AM Break motorstellen |
1981 |
Eerste proefrit TGV, en TGV haalt snelheid van 380 km/u |
1981 |
Levering reeks 27 (1981-1984) |
1981 |
In dienst nemen van de M2 trekduw elektrisch op de verbinding Antwerpen- Aarschot- Leuven (11 jan 1981) |
1981 |
In dienst nemen meetrijtuig (ex DMS Pw) |
1981 |
Bouw 140 motorstellen AM80 Break (1981:301-335, 1981: 336-370, 1983: 371-440) B+B+AD (uit dienst: onbekend) |
1981 |
Elektrificatie Lijn 15 Antwerpen - Lier en Lier - Hasselt, Lijn 16 Lier - Aarschot, Lijn 35 Leuven - Aarschot - Hasselt, Lijn 60 tussen Jette - Dendermonde |
1981 |
Vernieuwing en elektrificatie Lijn 57 Dendermonde Lokeren |
|
xxx |
1982 |
Invoeren van azuurblauw livrei met gele lijnen op de lijndiesellocomotieven met elektrische verwarming |
1982 |
Invoeren van een regenboog band op de Railtour rijtuigen (Railtour III) |
1982 |
Inbouw ABC-motor van 1800 pk in 6005 (9 maart 1982) |
1982 |
In dienst nemen reeks 75 (ex reeks 65, ex type 213) (juni 1982) (in dienst 1965) |
1982 |
In dienst nemen 1 expo rijtuig (ex K1a2b7) |
1982 |
Elektrificatie Lijn 13 : Kontich - Lier / Duffel - Lier, Lijn 24 gedeelte Tongeren - Montzen - 2008: Duitse Grens, Lijn 75 : Gent-Sint-Pieters - Mouscron grens (Lille) (1980 - 1982), Lijn 89 gedeelte Denderleeuw - Zottegem |
1982 |
De doorlopende gele lijn op de Benelux 25.5 locs wordt onderbroken ter hoogte van de ventilatie roosters |
|
xxx |
1983 |
Uit dienst nemen van de reeks 64 (ex type 211) (juni 1983) |
1983 |
In dienst nemen Lijn 51B (Brugge) Y Dudzele - Knokke |
1983 |
Elektrificatie Lijn 108 (Haine St-Pierre) Y Mariemont - Binche, Lijn 53 gedeelte Schellebelle - Mechelen |
|
xxx |
1984 |
Invoeren van het IC/IR-plan met regelmatige IC/IR verbindingen (03-07-1984) |
1984 |
Invoeren van een integrale blauwe livrei op de slaaprijtuigen I5 |
1984 |
Schilderen in blauw van de daken van de I4 rijtuigen voor de Benelux dienst |
1984 |
Leveren en in dienst nemen van 95 I10-rijtuigen |
1984 |
Leveren reeks 21 (1984-1988) |
1984 |
Uit dienst nemen laatste motorwagens reeks 49 (ex type 553 en 554) |
1984 |
Uit dienst nemen van de motorwagens reeks 40 (ex type 630) |
1984 |
Uit dienst nemen van de laatste aanhangwagens type 732 (9 november 1984) |
1984 |
Uit dienst nemen reeks 29 (ex type 101) (1 december 1984) (in 1949) |
1984 |
In dienst nemen vijf rijtuigen schooltrein (ex I1B11) |
1984 |
Elektrificatie Lijn 29 gedeelte Turnhout - Herentals - (Aarschot), Lijn 49 Welkenraedt - Raeren, Lijn 112 gedeelte Piéton - La-Louvière (1983) en in gebruik nemen verbinding Marchienne-au-Pont - Piéton, Lijn 125A Liège - Flémalle-Haute |
|
xxx |
1985 |
Leveren en in dienst nemen van 130 M5 rijtuigen waaronder ook stuurstandrijtuigen |
1985 |
Eerste rijtuigen met witte New-Look livrei met rode en blauwe lijn aan de onderkant |
1985 |
Afleveren Benelux reeks 11.8 (6-11-1985) (1985-1986) ? |
1985 |
Uit dienst reeks 72 (ex type 272) (? 1985) (in dienst 1956) |
1985 |
In dienst nemen 11 Expo-rijtuigen (6 ex I1AB, 4 ex D 1934, 1 ex PW RIC) |
1985 |
Restauratie vierledig motorstel AM35 nr.12 op basis van ex poststel AM APT 35 |
1985 |
Elektrificatie Lijn 54 Mechelen - Sint-Niklaas |
|
xxx |
1986 |
Nieuwe livrei voor de I3 slaaprijtuigen (daarna op de I5), donkerblauw met oranje lijnen |
1986 |
Buiten dienst nemen van de 43 ex type 602 (4332 en 4334) (1 maart 1986) |
1986 |
Levering eerste reeks 12 (juni 1986) |
1986 |
Reeks 11 wordt ingezet als Benelux (3 november 1986) met ICR NS rijtuigen |
1986 |
Alle nog resterende ex-DR rijtuigen worden uit co mmerciële dienst genomen |
1986 |
Elektrificatie Lijn 66 Brugge - Kortrijk, Lijn 123 Geraardsbergen - Braine-le-Comte, Lijn 140 Ottignies - Marcinelle (Charleroi), Lijn 89 Zottegem - Kortrijk, Lijn 94 Halle - Tournai (1986), Tournai - Froyennes (1982), Froyennes - Franse grens (1993) |
|
xxx |
1987 |
De HV I4 Benelux worden terug in het normale wagenpark opgenomen en herschilderd in livrei C1 (oranje) |
1987 |
Uit dienst nemen van de NMBS Benelux Hondekoppen 220 901 - 904 (laatste rit 30-05-1987) |
1987 |
Officieel einde van de TEE (31 mei 1987) en start van de Eurocity-treinen. |
1987 |
In dienst nemen van de I11-rijtuigen op de verbinding Oostende Keulen (31-05-1987) |
1987 |
Uit dienst nemen van de Benelux Trekduw met 25.5 (4 april 1987) |
1987 |
Uit reizigersdienst nemen van de reeks 46 (ex type 554) |
1987 |
Uit dienst nemen van de reeks 43 (vroeger type 603) |
1987 |
Bouw 35 AM86 Duikbril of Sprinter (1981: 901-935, 1989: 936-952) AB+B (ex AB+AB) (uit dienst: onbekend) |
1987 |
Ombouw 15 motorstellen AM54 naar poststellen APT 54 (961-975) (uit dienst: onbekend) |
1987 |
Elektrificatie lijn 140 Ottignies - Marcinelle (Charleroi), Lijn 69 Kortrijk - Poperingen (Franse grens) |
1987 |
In dienst nemen Lijn 140 Ottignies - Marcinelle (Charleroi) |
|
xxx |
1988 |
In dienst nemen van de AM APT 54 Post motorstellen in rood en wit (11 juli 1988) (laatste uit dienst dec 2003) |
1988 |
Buiten dienst stellen van de Benelux Hondekoppen in Nederland inclusief verhuurde Belgische stellen(15-01-1988) |
1988 |
Buiten dienst stellen van de reeks 60 (17 oktober 1988) |
1988 |
Voorlopig buiten dienst stellen van de reeks 59 |
1988 |
Buiten dienst stellen van de reeks 60/61 (1 december 1988) |
1988 |
Elektrificatie Lijn 90 gedeelte Dendeleeuw - Geraardsbergen - Ath - Jurbise (1986 - 1988) |
|
xxx |
1989 |
Herschilderen van de diesel motorstellen in blauw / geel livrei |
1989 |
Toevoegen van het opschrift "Airport City Express" op de blauwe motorstellen 595 - 600 (ex Sabena treinstellen) (24 september 1989) |
1989 |
15 en I6-rijtuigen worden gewijzigd in slaaprijtuigen met nieuwe livrei blauw met roze band en rode lijn |
1989 |
Laatste loc van de reeks 60/61 buiten dienst (6005) (april 1989) |
|
xxx |
|
Tijdperk V (1991 tot 2007) |
|
Periode Va (1991-2001) |
1991 |
NMBS wordt autonoom overheidsbedrijf (21-03-1991) |
1991 |
Oprichten van B-Cargo |
1991 |
Verschijnen van de Memling verbinding Brussel - Parijs met specifieke livrei (Memlingschildering) |
1991 |
De AM75 808 doet dienst als publicitair platform voor VTM en krijgt een hemelsblauwe livrei met wolken |
1991 |
Start revisie Airport City Express treinstellen 595 - 600 en herschilderen in bordeaux (11 okt 1991 - 17-nov 1993) |
|
xxx |
1992 |
Toevoegen van een tussenrijtuig aan de AM Break en eerste AM motorstel met Memling livrei |
1992 |
Verschijnen van de eerste goederenwagens in B-Cargo groen (appelgroen) met het B-Cargo logo |
|
xxx |
1993 |
Omvormen van de HLE 2130 voor het testen van de thyristor technologie en hernummeren als 1901 ? |
1993 |
Oprichten ABX n.a.v. herstructureren pakjesdienst NMBS in ABX LOGISTICS Worldwide nv/sa |
1993 |
Elektrificatie Lijn 43 Angleur - Marloie |
1993 |
Oprichten Euro Liège TGV voor het stationsproject van Luik-Guillemins (1993) |
1993 |
Intercontainer en Interfrigo worden samengevoegd en vormen samen Inter-Interfrigo (datum onbekend) |
|
xxx |
1994 |
Laatste locomotief in gele schildering (2627) krijgt blauwe livrei (27 januari 1994) |
1994 |
Eerste commerciële Eurostar verbinding Brussel-London via de Kanaal tunnel van Calais naar Folkestone (14 nov 1994) |
1994 |
M3 rijtuigen definitief uit dienst |
1994 |
Uit dienst nemen van de laatste aanhangwagens type 734 (juni 1994) |
1994 |
Definitief einde type 83 (8320) (1 juli 1994) (in dienst 1956) |
|
xxx |
1995 |
Omnummeren 2130 naar 1901 (25 januari 1995) (ombouw in 1993) ? |
1995 |
Stopzetten regelmatige TEE verbinding Brussel-Parijs (26 mei 1995) |
1995 |
De TEE verbinding wordt vervangen door de TGV |
1995 |
Schilderen van de 1601 en 1602 in Memling livrei, de ene met gele driehoek, de andere met gele rechthoek |
1995 |
Uit dienst nemen van de laatste motorstellen types 50 en 53 (14-04-1995) |
1995 |
De eerste gemoderniseerde rijtuigen (M4) verschijnen in New Look livrei |
1995 |
Huur van NS locs voor werken aan de HST lijn reeks 76, livrei geel/grijs geel/groen en bruin |
1995 |
Het rokersgedeelte wordt aangegeven met een blauwe lijn (groene livrei en bordeaux livrei) |
1995 |
Verschijnen van de witte livrei (vereenvoudigde New-Look) in het personen rijtuigenpark met de nieuwe I11 |
1995 |
Eerste schrapping reeks 92 (18 april 1995) 9209 terug in dienst op 4 februari 1998 en uit dienst in 2001 |
1995 |
In dienst nemen van eerste I 11-rijtuigen A en B (september 1995) |
1995 |
Uit dienst nemen van de I3-rijtuigen |
1995 |
Elektrificatie Lijn 97 gedeelte Saint-Ghislain - Quiévrain |
1995 |
Vervangen van de treinstellen 595 - 600 naar luchthaven door treinstellen reeks 900 |
|
xxx |
1996 |
Openen van de HSL1 Brussel – Franse grens (2 juni 996) |
1996 |
Inzet van de Thalys op de verbinding Brussel-Parijs (19 jan 1996) |
1996 |
De nieuwe motorstellen AM96 (1996-2000) worden in dienst genomen en introduceren de witte livrei (New Look) |
1996 |
Aanpassen van de reeks 55 om op de HST lijnen te rijden, TVM livrei geel met rode lijn |
1996 |
Invoeren van het herstructureringsplan "STAR 21" |
1996 |
Inzet van de Thalys op de verbinding Amsterdam - Brussel - Parijs (2 jun 1996) |
1996 |
Einde inzet TEE inox rijtuigen op de verbinding Amsterdam - Brussel - Parijs en einde inzet SNCF CC 40100 (1 juni 1996) |
1996 |
Eerste hoge snelheidslijn, HSL 1, tussen Antoing en de Franse grens in gebruik (2 juni 1996) |
1996 |
De geelblauwe schildering is verdwenen. Alle elektrische locomotieven zijn nu in het blauw ? of was dit 1994 |
1996 |
Elektrificatie Lijn 73 Deinze - Adinkerke (De Panne) - Franse grens (Dunkerque) |
1996 |
Stopzetten klassieke internationale dagverbinding Parijs - Amsterdam (2 juni 1996) |
|
xxx |
1997 |
Verschijnen van de eerste "Thalys" met hun livrei bordeaux en grijs |
1997 |
Uitbaten van de HV "grill express" gekocht van de SNCF. Wit met rode deuren en blauwe lijn |
1997 |
HSL 1 is volledig in dienst (14 december 1997) |
|
xxx |
1998 |
Einde van de Memling verbinding (24 mei 1998) en vervangen door IC Oostende Keulen |
1998 |
Leveren van de eerste loc reeks 13 (02-02-1998) |
1998 |
In dienst nemen van de I11 stuurstandrijtuigen (03/98) |
1998 |
Toevoegen van het opschrift "Brussels Airport Express" blauw / rood met een vliegtuig op vijf AM Breaks |
1998 |
Uit dienst nemen prototypes reeks 28 (ex reeks 20, ex type 120) (1 oktober 1998) (in 1950) |
1998 |
K3 definitief buiten dienst (vermoedelijk dec 1998) |
1998 |
Oprichten IFB (Inter Ferry Boats) als fusie tussen Interferry NV, Ferry Boats NV en NV Edmon Depaire SA (1 april 1998) |
1998 |
Verhuur van vier locomotieven 25.5 aan Lovers Rail in Nederland voor de Keukenhof Express (27 maart tol 24 mei 1998) en voor de Optio Express tussen Amsterdam en Haarlem (1998-1999). |
1998 |
De reeks 25.5 neemt de diensten over van de reeks 15 tussen België en Nederland (1998) |
|
xxx |
1999 |
Verkoop van 632 1 , 6325, 6391 en 6393 aan ACTS Nederland (20 maart 1999) |
1999 |
De New Look livrei wordt toegepast op de eerste klassieke dubbele AM motorstellen |
1999 |
De rijtuigen (I6) die uit groot onderhoud komen krijgen ook de livrei New Look (15A en 25B) |
1999 |
In dienst nemen van de eerste locomotief reeks 77 (5 oktober 1999) |
1999 |
Nieuwe livrei grijs en geel worden toegepast op de diesels reeks 77 |
1999 |
Verdwijnen van de pool TEN en verwijdering van het opschrift TEN op de rijtuigen |
1999 |
Einde reeks 18 (12 juli 1999) |
1999 |
Einde testperiode reeks 1901 terug omgebouwd naar 2130 (rev 26-10-2011)? |
|
xxx |
2000 |
Eerste dubbele diesel motorstel (4101) in witte livrei |
2000 |
Sluiten centrale werkplaats Luttre en wagenwerkplaats Monceau (12/2000) Opening nieuwe werkplaats Monceau |
2000 |
Eerste homologatietesten Class 66 van HGK op het Belgische net (01/2001) |
2000 |
Eerste levering reeks 41 aan Hasselt (14 april 2000) |
2000 |
Einde elektrische trekduw M2 BDx (28 mei 2000) of 2003 ? |
2000 |
Buiten dienst stellen van de 4903 (oudste motorwagen voor lijnstudie) 01/06/2000) |
2000 |
Liberaliseren van het spoor voor het vrachtvervoer door de EU (21/12/2000) |
2000 |
Elektrificatie Lijn 42 Rivage - Gouvy grens (Trois-Vierges) (25 kV 50 Hz) |
2000 |
Sluiten van de stelplaats Antwerpen Dam en opening van de stelplaats Antwerpen-Noord (21 maart 2000) |
|
xxx |
2001 |
Laatste kandelaar op Belgisch net verdwijnt op Lijn 162 (20/01/2001) |
2001 |
75 jaar NMBS (1926 - 2001) |
2001 |
Buiten dienst stellen laatste Budds 134 en 143 (01/02/2001) |
2001 |
Buiten dienst stellen van de reeks 75 (ex reeks 65, ex type 213) (01-02-2001) (in dienst 1982) |
2001 |
Buiten dienst stellen van de reeks 71 (ex reeks 66, ex type 222) (01-02-2001) (in dienst 1980) |
2001 |
Goudkleurige livrei op een loc type 16 op initiatief van een modeltrein fabrikant Märklin |
2001 |
Testen van livrei “IJzeren Rijn” |
2001 |
Geleidelijk schrappen reeks 70 (8 juni 2001) |
2001 |
Bestellen tweede schijf reeks 77 (reeks 7791 tot 7870) (1 juni 2001) |
2001 |
Geleidelijk schrappen van de reeksen 71 en 75 |
2001 |
In gebruik nemen van dubbele Franse sluitseinen op de reeksen 12 en 13 en aanbrengen van Magelan pictogrammen |
2001 |
In dienst nemen lijn 147 tussen Fleurus en Auvelais (11/06/2001) |
2001 |
Afschaffen rokersafdeling op Eurostar 1/10/2001 |
2001 |
Uit dienst nemen laatste loc van de reeks 92 (9209) (dec 2001) |
2001 |
Persvoorstelling eerste M6 rijtuig (14/12/2001) |
2001 |
Heraanleg Fleurus - Auvelais lijn 147 Landen - Tamines - Auvelais |
|
xxx |
|
Periode Vb (2002-2007) |
2002 |
Laatste blauwe locomotief met geel slabbetje (2633) verliest trapezium na revisie (5 februari 2002) |
2002 |
Verkrijgen veiligheidscertificaat voor privéoperator DLC (2 april 2002) à later Crossrail Benelux (2007) |
2002 |
Elektrificatie van de lijn Athus-Meuse (19 nov 2002) |
2002 |
Afschaffen van de binnenlandse treinen getrokken door diesellocomotieven |
2002 |
In dienst nemen van de hogesnelheidslijn HST 2 (Brussel-Luik) |
2002 |
Definitief einde reeks 59 5916, 5917, 5926, 5941 en 5946 (1 juni 2002) |
2002 |
Einde van de reeks 44 (ex type 604) (15 augustus 2002) |
2002 |
Einde reeks 76 (ex NS) (14 december 2002) |
2002 |
Einde reeks 80 (14 december 2002) (in dienst 1960) |
2002 |
Einde reeks 85 (31-05-2002) (in dienst 1956) |
2002 |
Einde reeks 45 (ex type 605) (14 december 2002) |
2002 |
Eerste stam M6 rijtuigen in reguliere dienst (19 november 2002) |
2002 |
Reeks 13 toegelaten op SNCF net tot Saint-Louis (1301-1320 + CFL 3002-3020) (15 december 2002) |
2002 |
Openen HSL 2 (Leuven – Luik) (15 december 2002) |
2002 |
Ontbinden van de pool Europ voor het goederen materieel (1 december 2002) |
2002 |
Elektrificatie Lijn 165 Libramont - Athus (25 kV 50 Hz), Lijn 166 Dinant Y Neffe - Bertrix (25 kV 50 Hz), Lijn 154 Namur - Jambes (1989) ,Jambes - Dinant (1990), Dinant - Neffe (2002) |
|
xxx |
2003 |
Verdwijnen van de autoslaaptreinen die door de NMBS ingezet werden (26 september 2003). (Camino Azul, Freccia del Sole, Azur Express, Fréjus-St-Raphaël) |
2003 |
Afschaffen van het transport van de post door middel van posttreinen |
2003 |
Verdwijnen van de internationale nachttreinen en de autoslaaptreinen (14 dec 2003) |
2003 |
Inter-Interfrigo wordt Intercontainer Interfrigo NV (ICF) (datum onbekend) |
2003 |
Einde aan de samenwerking met CIWL |
2003 |
Verdwijnen van de stoomverwarming van de treinen |
2003 |
De "minibar" dienst in de binnenlandse treinen wordt afgeschaft |
2003 |
In dienst nemen van lijn 10 Kallo-Zuid en Zwijndrecht |
2003 |
Oprichten BeNe Rail International samenwerking NS en NMBS voor de distributie van internationale spoortickets (25 mrt 2003) |
2003 |
Overdracht eerste locomotieven reeks 62 naar Infrabel (van 1 april 2003) behalve 4 TBL2-locs naar B-Technics |
2003 |
Uit dienst nemen van de reeks 51 (14 juni 2003) (in 1961) |
2003 |
Uit dienst nemen van de reeks 91 (14 december 2003) (wordt nog in verschillende werkplaatsen voor B-Technics ingezet) |
2003 |
Voorlopig uit dienst nemen van de reeksen 52, 53 en 54. (jun/dec 2003) en vanaf 2002 geleidelijk naar Tuc Rail |
2003 |
Einde van de trekduw M2 voor dieseltractie |
2003 |
Uit dienst nemen van de eerste I4 rijtuigen |
2003 |
Uit dienst nemen van de M2-rijtuigen uit de reguliere dienst (14 juni 2003) |
2003 |
Gedeeltelijke liberalisering van het goederenverkeer |
|
xxx |
2004 |
Afschaffen van het rokersgedeelte in de binnenlandse treinen (1 januari 2004) |
2004 |
Einde van het duiventransport naar Frankrijk |
2004 |
Afschaffen van de mini-bar in de IC treinen (1 jan 2004) |
2004 |
De eerste treinbiljetten kunnen via internet afgedrukt worden |
2004 |
ICE toegelaten op HSL 2 (1 jul 2004) |
2004 |
(Definitief) uit dienst nemen van de K4 rijtuigen (12 dec 2004) |
2004 |
Uit dienst nemen van de M2 rijtuigen (31-12-2004) ? |
2004 |
Oprichten van Rail Infra Logistics (RIL), in 2009 wordt dit een 100% dochter van Xpedys |
2004 |
Opening verbinding Lijn 165/1 Y Aubange - Athus Franse grens (Mont-Saint-Martin) (25 kV 50 Hz) |
2004 |
In gebruik nemen aangepaste verbinding op L55 tussen Wondelgem en Zelzate |
|
xxx |
2005 |
Opsplitsing NMBS in Infrabel, NMBS (vervoerder) en NMBS Holding (1 januari 2005) (zie ook onderaan) |
2005 |
Uit dienst nemen van de laatste reeks 84 (8441) in Antwerpen-Noord (24 maart 2005) |
2005 |
Uit dienst nemen van de I5 rijtuigen |
2005 |
Verkrijgen veiligheidscertificaat voor privéoperator SNCF Fret Benelux (SFB) (start 12 december 2005) |
2005 |
Elektrificatie Lijn 39 Welkenraedt - Montzen |
2005 |
In dienst nemen van de reeks 98 voor de technische werkplaatsen (9801 en 9802) |
|
xxx |
2006 |
Oprichten SIBELIT Samenwerking tussen NMBS, SNCF, SBB en CFL voor goederentreinen (04/04/2006) |
2006 |
Oprichten CFL-Cargo (2/3 CFL, 1/3 Arcelor Mittal) |
2006 |
Verkrijgen veiligheidscertificaat voor privéoperator Rail4Chem (jan 2006) (overgenomen door Veolia Cargo in 02-2008) |
2006 |
Verkrijgen van licentie voor 'Reibel' te Gent die de tweede Belgische privéoperator wordt. |
2006 |
Verkrijgen veiligheidscertificaat voor privéoperator Veolia Cargo Nederland (ex-Connex) (03-05-2006) |
2006 |
Eerste M6 stuurstandrijtuig werd geleverd (november 2006) |
2006 |
Verkrijgen van veiligheidscertificaat voor privéoperator EWSI (10 november 2006) ? |
2006 |
TRAXX van Bombardier rijdt haar eerste rit onder 3000V= voor Angel Trains op 9 december 2006 |
2006 |
Verkrijgen vergunning voor TrainsporT (Raeren) (8 december 2006) (eerste trein 30-04-2007) |
2006 |
Aanleg verbindingsboog van Leuven (Wilsele - Holsbeek) (11 dec 2006) |
2006 |
In dienst nemen Lijn 36N tussen Brussel en Leuven |
|
xxx |
2007 |
Invoeren van Magelan sluitlichten op alle locomotieven en aanbrengen van Magelan stickers naast de deuren |
2007 |
Volledig Liberaliseren van het goederenvervoer (01/2007) |
2007 |
Start installeren veiligheidssysteem TBL1+ op seinen en locomotieven |
2007 |
Fusie tussen DLC en Crossrail. Oprichting Crossrail-Benelux |
2007 |
Licentie voor SNCF FRET Benelux dat in 2010 zal overgaan in Captrain Benelux |
2007 |
Levering eerste TRAXX (E186 123 tot 125) reeks 28 voor Benelux (2801 tot 2803) (in dienst 15 augustus 2007) |
2007 |
Verhuur van twee 25.5 aan Railion Nederland ondermeer verbindingen naar Venlo en Sittard (21 april 2007) |
2007 |
Ombouw 40 motorstellen ex AM70TH, AM73 en AM74 naar City Rail (960-999) (uit dienst: onbekend) |
|
xxx |
|
Tijdperk VI (2008 tot - ) |
|
Periode VIa (2008- ) |
2008 |
Invoeren van de nieuwe UIC nummercode |
2008 |
Verkrijgen veiligheidscertificaat voor privéoperator European Rail Shuttel (ERS) 100% filiaal van Maersk Line (02-2007) (start 09 maart 2008)? |
2008 |
In dienst nemen van Traxx 186 118 tot 121 door HSA voor Beneluxdiensten (december 2008) |
2008 |
Huur van 40 TRAXX'n bij Angel Trains reeks 28² (2804 tot 2843) (juni 2008) (inzet vanaf 8 september 2008) |
2008 |
Oprichten Antwerpen Port Rail (AP Rail) (5 mei 2008) onafhankelijk havenoperator op initiatief van B-Cargo Group en het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen |
2008 |
Bestellen van 305 Desiro treinstellen bij Siemens (11 april 1908) |
2008 |
Leveren van de reeks 57 met de 5701 tot 5705 (G2000) gehuurd bij Angel Trains Cargo (op 01-01-2010 Alpha Trains) (3 juli 2008) |
2008 |
Reorganiseren van B-Cargo als B-Cargo Groep en is private organisator van transport per spoor binnen de Vrachtgroep van de NMBS (B-Cargo Groep wordt in 2009 NMBS Logistics) |
2008 |
Oprichten van B-cargo filiaal Xpedys voor het vervoer van bulkgoederen en half afgewerkte staalproducten |
2008 |
Reorganiseren van IFB (Inter Ferry Boats) als vrachtgroep voor intermodaal containervervoer en terminaloperator |
2008 |
Oprichten van Rail Force binnen Xpedys voor vervoer van automotive, chemicaliën en cellulose |
2008 |
SBF (SNCF Fret Benelux) is actief in België met filiaal in Antwerpen |
2008 |
Elektrificatie lijn 24 Montzen - Duitse grens (12 december 2008) |
2008 |
Opstarten partnerschap tussen B-Cargo en ECR (Euro Cargo Rail (onderdeel van DB Schenker) (14 december 2008) |
2008 |
In dienst nemen van Lijn 10, dubbel spoor en ook Gentboog genoemd |
|
xxx |
2009 |
Uit dienst nemen van de reeks 55 en verhuis van de gele machines naar Tuc Rail (2 februari 2009) (in dienst 1961) |
2009 |
In ontvangst nemen van de eerste nieuwe reeks 18 met 1802 (28 februari 2009) |
2009 |
Verkrijgen van het veiligheidscertificaat voor Crossrail Benelux (8 jan 2009) (start 2 april 2002) |
2009 |
Verkrijgen van het veiligheidscertificaat voor privéoperator ARF (Antwerp Rail Feeding), filiaal van RRF en eigendom van Genessee & Wyoming Inc (GWI). (23 maart 2009) |
2009 |
Verkrijgen van het veiligheidscertificaat voor DB Schenker Rail Nederland (27 april 2009) (start 17 april 2010) |
2009 |
Uit dienst nemen van de HLE reeksen 22, 25 en 25.5 (7 april 2009) |
2009 |
Uit dienst nemen van de reeksen 52, 53, 54 bij Tuc Rail (17 april 2009) |
2009 |
Traxx reeks 28 neemt diensten over van de reeks 25.5 naar Nederland (20 april 2009) |
2009 |
Voorstellen nieuwe livrei voor M5 met aangepaste binneninrichting (11 mei 2009). (Testrit 7april 2009) |
2009 |
Inter Ferry Boats (IFB) organiseert vervoer van maritieme containers en vervoer op het land. Train route Wagon (TRW) wordt een beheerder van het park spoorwegwagons voor verhuur en herstellingen (1 mei 2009) |
2009 |
In dienst nemen van het eerste deel van de HSL 4 Noord tot Brecht Noorderkempen (15 juni 2009) |
2009 |
Buitendienst stellen van de reeks 16 (april 2009 - laatste inzet mei 2009) |
2009 |
Buitendienst stellen van de reeks 15 (4 en 5 mei 2009 laatste inzet) |
2009 |
In dienst nemen van de HSL3 Luik – Duitse grens (14 juni 2009) |
2009 |
Uit dienst nemen (in park) van de reeks 73 (3 juli 2009) |
2009 |
Opening vernieuwd station Luik-Guillemins (18-september 2009) (°1 mei 1842) |
2009 |
Eerste testritten gereviseerde Breaks (oktober 2009) |
2009 |
Eerste Traxx reeks 29 (E186 346 t/m 350) (Angel Trains) worden in dienst genomen (nov 2009) |
2009 |
HSL 4 Antwerpen - Nederland wordt in gebruik genomen (13 december 2009) |
2009 |
Oprichting NMBS Logistics in de plaats van NMBS vrachtgroep (en van B-Cargo Groep als onderdeel van de Vrachtgroep) |
2009 |
Oprichten van COBRA (Corridor Operations Belgium Rail) in samenwerking met DB Schenker Rail (1 dec 2009) |
2009 |
Verkrijgen veiligheidscertificaat voor privéoperator Captrain Belgium (Captrain Benelux) dat SNCF FRET Benelux heeft overgenomen (4 dec 2009). (eerste trein in België op 6 januari 2010). Captrain Benelux N.V. is de overkoepelende spoorwegmaatschappij en is het voormalige ITL Benelux. Veolia Cargo Nederland is opgegaan in Captrain Nederland. |
|
xxx |
2010 |
Einde reeks 82 (overgedragen aan Tuc Rail en OSR en Infrabel (sneeuwploeg) (februari 2010) |
2010 |
NMBS Locomotieven krijgen zichtbaar UIC nummer (Europese standaardnummering) op zijkant loc (03 oktober 2010) |
2010 |
175 jaar Spoorwegen in België (5 mei 2010) |
2010 |
30 juni - uit dienst nemen van de Benelux ICR Bs stuurstandrijtuigen |
2010 |
Railtraxx krijgt veiligheidscertificaat voor het Belgische net (22 december 2010) (opgericht juni 2010) |
2010 |
Verkrijgen van het veiligheidscertificaat voor privéoperator N.V. Eurostar Limited (01 september 2010) |
2010 |
Veiligheidscertificaat voor het Belgische spoorwegnet uitgereikt op 02 maart 10 aan ERS Railways (start 9 maart 2008) |
2010 |
Oprichten van OSR (On Site Rail), filiaal van IFB en op haar beurt filiaal van NMBS (later NMBS-Logistics) |
2010 |
Bekomen van veiligheidscertificaat voor 'OSR France' (19 november 2010) als filiaal van B-Cargo (later B-Logstics) |
2010 |
Veiligheidscertificaat voor ECR Euro Cargo Rail (01 juni 2010) (start 6 mei 2011) |
2010 |
Veiligheidscertificaat NMBS Logistics (21 december 2010) (start 01 februari11) |
2010 |
Veiligheidscertificaat voor Railtraxx (13 dec 2010) (start 04 aug 2011) |
2010 |
Euro Liège TGV wordt Eurogare nv en is een dochteronderneming van de NMBS-Holding en de Gewestelijke Investeringsmaatschappij van Wallonië (SRIW) (2010) |
2010 |
Liberalisering internationaal reizigersvervoer |
|
xxx |
2011 |
Oprichting van NMBS-Logistics nv in de plaats van NMBS-Logistics. Overdracht van locomotieven van de NMBS. |
2011 |
B-Cargo verdwijnt en wordt opgenomen in NMBS-Logistics (1 feb 2011) |
2011 |
Intercontainer Interfrigo NV (ICF) gaat failliet (1 februari 2011) |
2011 |
Verkrijgen van het veiligheidscertificaat voor privéoperator Europorte France (filiaal van Eurotunnel) (ex-Veolia France) (13 juli 2011) (start 19 mart 2012) |
2011 |
In dienst nemen van de reeks 18. Als eerste op de verbinding Eupen - Oostende (06 juli 2011) |
2011 |
Definitief uit dienst nemen van de reeks 26 door NMBS Logistics (11 december 2011) |
|
xxx |
2012 |
In dienst nemen van de eerste Desiro treinstellen (25 januari 2012) |
2012 |
Opleveren van de laatste reeks M6 rijtuigen (xx/xx) |
2012 |
Homologatie reeks 19² (zonder gebruik GF-koppeling) (22 juni 2012) |
2012 |
Eerste gereviseerd treinstel 917 AM90 (reeks 900) (12 september 2012) |
2012 |
Overname reeks 55 door Tuc Rail (september 2012) uitgezonderd met ATB: 5507, 5517, 5523, 5526 en en 5533 |
2012 |
Veiligheidscertificaat voor PKP Cargo (11 oktober 2012) (start 15 april 2013) |
2012 |
Einde van de Beneluxdienst met ICRm en Traxx (8 december 2012) (Laatste rit met 1182) |
2012 |
Begin van de Beneluxdienst met Fyra op HSL 4 (9-12-2012) |
2012 |
Definitief uit dienst nemen van de reeks 23 door NMBS Logistics (8 december 2012). Laatste dienst 10 september 2012. Blijven: 2309 bij TSP, 2383 bij NMBS-Patrimonium, 2320, 2321 en 2329 voor voorverwarming rijtuigen |
2012 |
Definitief uit dienst nemen van de reeks 12 door NMBS Logistics (8 december 2012). Overgenomen door Tsjechische privéoperator in 2013. |
2012 |
Einde van de reeks 11.8 (8 december 2012) |
2012 |
Voorlopig einde reeks 29² (8 december 2012) |
2012 |
Nieuwe schildering voor reeks 62 (6255) van Infrabel in overwegend blauw |
2012 |
Schrappen allerlaatste M2-rijtuig 00501 (nr 42.329) van WMS (Wagon Maintenance Service) (21 december 2012) |
2012 |
In dienst nemen Diabolo Lijn 25N Brussel - Mechelen via Luchthaven |
|
xxx |
2013 |
Beslissing om tot een tweeledige structuur (NMBS en Infrabel) van de Belgische spoorwegen over te gaan (exit NMBS Holding) (9 januari 2013) (zie ook onderaan) |
2013 |
Stopzetten Fyra dienst door NS en NMBS (18 januari 2013) |
2013 |
Verkrijgen veiligheidscertificaat voor privéoperator Thello (22 februari 2013) |
2013 |
Verlenging contract voor 2802 en 2803 via Alpha Trains nav Fyra verhaal. Teruggave 2801 aan Alpha Trains. |
2013 |
Opnieuw in dienst nemen van vijf machines reeks 29² (186 346 tot 350) via Alpha Trains (15 februari 2013) door NMBS-Logistics |
2013 |
Definitief einde Fyra op NMBS-net ( ) |
2013 |
Invoeren van ETCS (European Train Control System) veiligheidssysteem op alle hoofdlijnen |
2013 |
Alle binnenlandse treinen zijn uitgerust met TBL1 (december 2013) |
2013 |
Einde reeks 20 (31 december 2013). Laatste rit 2005 met TSP op 05 juli 2014 |
2013 |
Einde types AM62, AM63, AM65 en AM70 (MS 151-270 en 595-600, ex 851-856 Sabena). MS 600 (ex Sabena naar NMBS Patrimonium) (5 nov 2013) |
2013 |
60 M6 rijtuigen zijn geschikt voor 200 km/u i.p.v. 160 km/u en in dienst (4 dec 2013) |
2013 |
Verkrijgen veiligheidscertificaat voor privéoperator CFL Cargo (1 okt 2013) (start 15 sept 2014) |
2013 |
OSR (On Site Rail) huurt zeven diesellocomotieven serie 75000 bij Akiem voor inzet in Frankrijk en nemen de taak over van de reeks 57 in Tergnier France |
|
xxx |
2014 |
Definitieve schrapping resterende locomotieven reeks 74, reeks 82 (uitzondering voor OSR), reeks 91. Uitzondering werkplaatsen B-Technics als zwaar werktuig. |
2014 |
Officiële Opening liefkeshoekspoortunnel (Antigoontunnel) (9 december 2014) (Eerste trein op 26 september 2014) |
2014 |
Benelux treinen met ICRm rijtuigen rijden terug tot Amsterdam (december 2014) |
2014 |
Reeks 5509 TVM krijgt als eerste een nieuwe schildering grijs |
2014 |
Verhuur 2902 aan Akiem en in dienst van Fret SNCF (april tot september 2014) |
2014 |
Verhuur reeks 77 (7717, 7852) van NMBS-Logistics aan Akiem, en in gebruik door Captrain voor verplaatsingen in de haven van Antwerpen |
2014 |
Verkoop 1203 aan XTR-System Development in Tsjechië. (juli 2014). Rest volgt in 2016 . |
|
xxx |
2015 |
5509 TVM verschijnt in nieuwe schildering grijs (8-06-2015) |
2015 |
NMBS-Logistics huurt Class 66 van Ascendos Rail (PB04) en krijgt nummer 6663 (92 80 1266 063) (8 mei 2015) |
2015 |
Thi Factory (Thalys) is een volwaardige operator met twee aandeelhouders (SNCF: 60% en NMBS: 40%) met Thalys als handelsmerk (31 mrt 2015) |
2015 |
Opstarten Swiss Xpress (04-03-2015), Austria Xpress (27-04-2015), Slovakia Xpress (27-04-2015), Xpedys Köln Shuttle (23-03-2015), Xpedys Rotteddan Shuttle (16-04-2015), Le Havre Xpress (13-04-2015) |
2015 |
De raad van bestuur van de NMBS verkoopt 66,6 % haar dochteronderneming NMBS Logistics aan het private equity fonds Argos Soditic (mrt 2015) |
2015 |
vzw Train World opent het spoorwegmuseum 'Train World' in Schaarbeek voor het groot publiek (25 sep 2015) |
2015 |
NMBS-Logistics wordt B-Logistics (7 okt 2015) |
2015 |
Elektrificatie lijn 15 tussen Herentals en Mol (13 dec 2015) |
2015 |
Start van het voorstedelijke treinaanbod (S-treinen) 30 km rond Brussel (13 dec 2015) |
2015 |
Bestelling van 445 M7 dubbeldeksrijtuigen bij consortium Bombardier Transport - Alstom Transport (18 dec 2015) |
2015 |
Verkoop van een 19 locomotieven reeks 77 van NMBS-Technics aan Infrabel voor Tuc-Rail (7709, 7710, 7728, 7729, 7730, 7731, 7732, 7793, 7794, 7795, 779~ 7797, 7798, 7799, 780~ 7801, 7802, 7804 en 7818.) tussen 13-12 2015 en 15-01-2016 |
2015 |
Verhuur met optie op verkoop van vier reeks 77 locomotieven aan EWL (East West Logistics) door Infrabel (7784, 7788, 7789, 7790) (???) |
2015 |
Volledige net is uitgerust met TBL1+ |
2015 |
Einde inzet reeks 57. Stopzetten leasing contract G2000BB met ATC (reeks 57) (13 dec 2015) |
|
xxx |
2016 |
Reeks 12 (1201, 1202, 1204 tot 1212) wordt verkocht aan Tjechische privé-operator XTR-System development (jan 2016) |
2016 |
Eerste gerenoveerd vierdelig treinstel AM75 opnieuw in dienst (17 jan 2016) |
2016 |
Homologatie GF automatische koppeling op reeks 19 (feb 2016) |
2016 |
NMBS logistics huurt 2 BB36000 bij Akiem voor inzet in Frankrijk (feb 2016) |
2016 |
In dienst nemen van de reeks 97 (9701 tot 9708) locotractor |
2016 |
In gebruik nemen van lijn 50C (jan 2016) |
2016 |
Opstarten CZ Xpress (9 feb 2016) |
2016 |
Laatste Internationale trein op verbinding Brussel Basel met IC91 Vauban (2 april 2016) |
|
xxx |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
SJ199 2014 0809.pdf gedaan
SJ200 gedaan
SJ201 2014 1011 gedaan
|
|
|
|
|
|
|