Menu

Twee vliegen in één klap

01 VBV 210019 (VB1001)   6020 (VB1002) 081201 IMG 4920

In 2007 kondigde de treinenspeciaalzaak Van Biervliet uit Ingelmunster het model aan van de serieproductie van de reeks 60 in HO. Eén jaar later in december 2008, was het zover en kon Kristof Van Biervliet met trots het nieuwe model voorstellen. Wij hebben toen deze loc aan een kritisch blik onderworpen en een grondige test uitgevoerd. In 2010 werd ook het model van het prototype van de reeks 60 (6001 - 6006) uitgebracht.

 

Klein Modellbahn en Jocadis

IMG 9571

Bijna 20 jaar geleden, in 1990 om precies te zijn, bracht het Oostenrijkse Klein Modellbahn een model van de reeks 60 en 61. Ook Jocadis heeft in 1984 zijn versie van de reeks 60 gemaakt op basis van een chassis van Lima (zie foto). Dit gebeurde in samenwerking met het Britse DJH, het latere Model Loco. (Een overzicht van deze modellen vind u op de website Traintamarre).

 

Roco ... ?

Op de koop toe kondigde zowel Roco als Van Biervliet in februari 2009 een versie aan van het prototype van de reeks 60 (6001 tot 6006). Deze versie wijkt af van de serieproductie van de reeks 60 door de vorm van de neus en de afstand tussen de draaistellen. Roco was als eerste klaar en bracht haar model in december 2009 naar de winkels. In 2010 volgde Van Biervliet het zijn model van het prototype reeks. Een korte bijdrage over het prototype van Van Biervliet vind je hier.

De markt lijkt dan ook verzadigd. De reeks 60 heeft bovendien niet dezelfde uitstraling als de krachtige diesel van de reeks 51 of de bolle neus. Het is dan ook verwonderlijk dat Van Biervliet met een model van de reeks 60 uitkomt. Het was vooraf reeds duidelijk dat het nieuwe model van de serieproductie van de reeks 60 een meerwaarde zou moeten hebben om nieuwe liefhebbers te overtuigen.

Het echte voorbeeld

De locomotieven van de reeksen 60 en 61 werden vanaf 1964 gebouwd in opdracht van de NMBS door Cockerill-Ougrée. De Belgische spoorwegen hadden nood aan lichte lijndiesellocomotiven die de laatste stoomlocomotieven definitief van het toneel zouden verbannen. Aanvankelijk werden zes prototypes gebouwd en aan uitvoeringe testen onderworpen. Na de ervaringen met de zes prototypes werden 85 nieuwe machines besteld in een serieproductie die werd aangeduid als type 210. Een bespreking van het voorbeeld in het grootbedrijf vind je hier.

 Het model 210.019 en 6020

Voor het model heeft Van Biervliet beroep gedaan op de expertise van LS Models. De ontwikkeling van de matrijzen en de montage zijn uitgevoerd bij Modern Gala in China. Het resultaat van deze samenwerking is verbluffend. Van Biervliet heeft met dit model verwachtingen ingelost. De nieuwe reeks 60 of het oude type 210 is een schitterend model dat al zijn voorgangers overklast. Het model heeft de juiste look met een geslaagde schildering, alle details worden haarfijn weergegeven details en het model heeft uitstekende rijeigenschappen.

De eerste kleurvariant is uitgevoerd in de originele groene schildering.

Van Biervliet koos voor het typenummer 210.019 in periode III en het reeksnummer 6020 in periode IV. Deze laatste heeft heel haar carrière tot 1984 haar originele livrei behouden.
Beide modellen verschillen weinig van elkaar. Bij het type 210 zijn de tractielampen naast de deur nog aanwezig. Bij de reeks 60 zijn deze afgedekt met een plaatje en vinden we sproeiers op de neus.

De gele lijnen van het type 210 is donkerder dan het geel van de reeks 60. Het geel van de 6020 komt overeen met Ral 1021 of koolzaadgeel. De middelste gele band loopt mooi rond de frontlampen. De gele verf heeft een perfecte dekking. De belijning is zeer strak uitgevoerd en nergens zie je een overlapping met het onderliggende groen.

De trapjes van de 6020 zijn geel. Dit was nog niet het geval met de 210.019. De draaistellen zijn diepgrijs. De batterijkast en de onderste band op de kast is zwart.

Het tamponwerk is van een uitstekende kwaliteit. Vaak wordt in twee lagen gedrukt en voor sommige opschriften heb je een loupe nodig om ze te kunnen lezen.

De looproosters onder de frontlampen zijn in messing. Aan één zijde van de loc zijn alle leidingen op de bufferplaat vooraf gemonteerd. Aan de andere zijde zijn verkorte imitatieleidingen geplaatst. Om correct te zijn zou je de hendels bovenaan in de juiste kleuren moeten schilderen.
In het meegeleverde setje vind je alle reserve onderdelen zodat je aan beide zijden van de loc een beugelkoppeling kunt plaatsen of de loc kunt ombouwen naar een vitrinemodel.

 

Chassis en de motor

De draaistellen van de reeks 60 zijn zeer nauwkeurig en natuurgetrouw nagemaakt. Hierdoor is het losmaken van de kap niet eenvoudig. Bij de meeste modellen moet je het schroefjes losmaken of moet je de kast opentrekken om het onderstel te verwijderen. Bij de reeks 60 moet je eerst de dwarse steunpunten waarmee de kast op de vering van de draaistellen rust, verwijderen. Deze steunpunten zitten met twee pinnetjes vast in de kast en steken door het draaistel. Zij kunnen met een zeer fijne schroevendraaier of gelijkaardig voorwerp voorzichtig losgemaakt worden. Voor je dit doet moet je eerst links de aansluitingskabel voor de treinschakeling losmaken die aan de kast en het chassis vastzit. Wanneer je niet over het nodige gereedschap beschikt, raden wij aan om de kap door Van Biervliet te laten demonteren. Dit kan bijvoorbeeld nodig zijn voor het plaatsen van een decoder. Om alles in zijn originele toestand te herstellen, heb je een fijne tang nodig waarmee je het blokje opnieuw kunt vast zetten.

Onder de kap vinden we de een vijfpolige Mashima motor met dubbel vliegwiel. Deze constructie met een overbrenging met cardanas heeft reeds voldoende haar diensten bewezen en staat garant voor uitzonderlijke prestaties bij analoog en digitaal rijden. Het optrekken en afremmen verlopen prima terwijl een sleep rijtuigen of goederenwagens zonder probemen door elke boog gaat.
Digitaal gaat het net iets beter. Digitale gebruikers kunnen de rijeigenschappen aanpassen via de cv-instellingen van de decoder.

Boven de motor zit een printplaat die door ESU is ontwikkeld. Op deze printplaat zit een klassieke 21-polige interface (geen PluX). Gebruikers van het drierail systeem (zoals Märklin) krijgen standaard een LokPilot die geschikt is voor het Motorola- en mfx-protocol. Deze decoder zorgt bij analoog rijden voor het wisselen van de rijrichting. In het model voor tweerail zit geen decoder. Wie maximaal gebruik wil maken van de aanwezige digitale functies is (voorlopig) aangewezen op een voorgeprogrammeerde LokPilot die voor dit model aanvankelijk alleen bij Van Biervliet te koop was. Hiermee ben je niet alleen verzekerd van wisselende witte en rode frontverlichting met warm-witte en rode led's, maar kun je eveneens de knipperende noodverlichting bedienen, de rode sluitlichten aan- en uitzetten of de cabineverlichting activeren.

Het model wordt standaard uitgerust met een rechthoekige 20 x 40 mm luidspreker die verborgen zit in de batterijkast onder de loc. Deze luidspreker is verbonden met de printplaat. Het plaatsen van een geluidsdecoder blijft daarmee beperkt tot het inpluggen van een 21 polige decoder. Voor het geluid van de reeks 60 zijn speciale geluidsopnamen gemaakt die door ESU omgezet zijn in een aangepaste LokSound. Deze decoder is alleen te koop bij Van Biervliet.

Varianten

Van Biervliet voorziet verschillende kleur- en nummervarianten. Deze zullen in de tijd gespreid aangeboden worden. Zie ook in de tabel voor de reeds geleverde en aangekondigde varianten. Elke versie is beschikbaar voor het twee- en drierail (Märklin) en voor tweerail optioneel verkrijgbaar met of zonder decoder. Mits bijbetalen kan  je een uitvoering met LokSound verkrijgen.
Na de eerste levering volgde in 2010 de groengele uitvoering met de nummers 6010 (Hasselt) en 6053X (St-Ghislain). De X duidt hier op de beperkte inzetbaarheid van de loc voor het slepen van lichte goederentreinen. Daarna volgt de gele kleurvariant met gele neus als 6072 (Ronet) en de 6101 (Merelbeke)

Later volgen de museumversies van het TSP (6077 en 6106) en de NMBS (6041). Tevens wordt onderzocht over er voldoende interesse bestaat voor de versie van de Carrière de Wallers in Noord Frankrijk en de Italiaanse variant in gele uitvoering. Voor een aantal toekomstige modellen wordt een nieuwe kast ontworpen zonder plaatje van de tractielampen, een aangepast luik op het front en gewijzigde vulopeningen.

Modellen van de Reeks 60 (6007 - 6115) uitgebracht door Van Biervliet



Nr.

Tp

Prijs

datum

Reeks 60/61 (ex type 210) 210.019 groen/geel depot Schaarbeek

VB-1001

III

169.00

12/2008

Reeks 60/61 (ex type 210) 6020 groen/geel depot St Ghislain

VB-1002

IV

169.00

12/2008

Reeks 60/61 (ex type 210) 6010 groen/geel depot Hasselt

VB-1003

IV

169.00

04/2009

Reeks 60/61 (ex type 210) 6053X groen/geel depot St Ghislain

VB-1004

IV

169.00

04/2009

Reeks 60/61 (ex type 210) 6072 geel/groen depot Ronet

VB-1005

IV

169.00

04/2009

Reeks 60/61 (ex type 210) 6101 geel/groen depot Merelbeke

VB-1006

IV

169.00

04/2009

Reeks 60/61 (ex type 210) 6015 groen/geel, schildering jaren '70, Merelbeke

VB-1008

IV

179.00

03/2010

Reeks 60/61 (ex type 210) 6115 groen/geel depot Merelbeke

VB-1008

IV

179.00

00/2010

Reeks 60/61 (ex type 210) 6047 geel/groen depot Kinkempois

VB-1009

IV

179.00

03/2010

Reeks 60/61 (ex type 210) 6041 museumloc

VB-1010

IV

199,00

07/2013

Reeks 60/61 (ex type 210) Loc 6102, oude schildering

VB-1011

IV

189,00

?

Reeks 60/61 (ex type 210) Loc 6077, TSP/PFT loc, depot Hasselt.

VB-1012

IV

199,00

07/2013

Reeks 60/61 (ex type 210) Loc 6106, TSP/PFT loc, depot Monceau. Ep IV

VB-1013

IV

199,00

?

Reeks 60 prototype (ex type 210) Loc 6005 blauwe schildering 5 lampen Depot Merelbeke

VB-2001

IV

179.00

08/2010

Reeks 60 prototype (ex type 210) Loc 6003 groene schildering 5 lampen Depot Saint-Ghislain

VB-2002

IV

179.00

12/2011

Reeks 60 prototype (ex type 210) Loc 6004 gele schildering 5 lampen Depot Saint-Ghislain

VB-2003

IV

189.00

00/2011

Reeks 60 prototype (ex type 210) 210.001 groene schildering 2 lampen Special schildering ‘La Pleureuse’

VB-2004

IV

189.00

12/2011

Reeks type 210.114  1° schildering, depot Merelbeke

VB-1006

IV

179.00

?

type 210.214 groen/geel depot Kinkempois

VB-1007

III

179.00

03/2010

 

Besluit

De reeks 60 en 61 in model van treinspeciaalzaak Van Biervliet is een nieuwe aanwinst voor liefhebbers van Belgische materiaal. Het is een compleet nieuw model dat beantwoordt aan alle verwachtingen van de hedendaagse modelbouwer waarbij zowel digitale functies als analoge eigenschappen aan bod komen. Het model getuigt van een perfectie die nog moeilijk kan verbeterd worden.

Afmetingen

  Voorbeeld 1:87 Van Biervliet
Lengte tussen de buffers 17.150 mm 197,13 mm 197,5 mm
Breedte kast 2.905 32,13 32,1
Hoogte 4.252,5 48,9 49,1
Asafstand draaistellen 2.800 32,18 32,2
Radafstand draaistellen 9.300 106,89 106,9
Wieldiameter 1.010 11,6 11,6