Van Biervliet neemt opnieuw het initiatief met de reeks 65

Het verschil russen de reeks 65 met de reeks 62 in model is zeer klein. Zo klein dat wij ons terecht afvragen waarom nog nooit iemand op het idee is gekomen om op basis van de reeks 62 van Roco een model van de reeks 65 te maken. Voor zover wij weten heeft Roco dit plan nooit opgevat. Gelukkig heeft Van Biervliet dit wel ingezien. Drie jaar na de lancering van de reeks 62 kondigde hij begin 2016 de productie aan van de reeks 65. Exact één jaar later kunnen wij het model aan de lezers voorstellen.
 
VBV 6506 15

 

Als eerste model van de reeks 65 brengt Van Biervliet een gele versie van de 6506. In deze uitvoering heeft de loc slechts een korte periode gereden. Meer bepaald van van 26 januari 1981 tot 1 juni 1982. Op 1 juni 1982 werd zij aan Antwerpen-Dam overgedragen en kreeg zij het nummer 7506. 

Voor de realisatie van de reeks 65 en 75 heeft Van Biervliet een groot deel van de tekeningen van de reeks 62 kunnen overnemen. Op basis hiervan heeft hij een nieuwe matrijs laten maken waarop een nieuw dak en nieuwe zijroosters werden geplaatst. 

  • De belangrijkste aanpassingen in vergelijking met de reeks 62 zien we aan het dak. Hier is maar één ventilator aanwezig in plaats van twee. De rooster is gemaakt uit nikkelzilver. 
  • De indeling van de zijroosters is eveneens aangepast aan de plaats van de ventilator op het dak. Vooraan zijn de schorten verwijderd en werden vier zandkisten geplaatst.
  • In het midden werd de batterijkast vervangen door een nieuw exemplaar. In het midden werd een nieuwe batterijkast ontwikkeld. Hierin zit standaard een luidspreker.
  • Op de zijkant van de kast zien we geen vulopening voor de brandstof. Dit laatste was technisch niet mogelijk volgens Van Biervliet. Daarom vind je in de doos verschillende decals die je op de plaats van de vulopening kunt aanbrengen. 
  • De trapjes onder de deuren en naast de buffers zijn fijner in vergelijking met de reeks 62.
  • De reling en de trapjes zijn ongewijzigd overgenomen. Let ook op het nieuwe luik naast de deur die we bij de reeks 62 niet terugvinden.
  • De handgrepen op de neus staan te ver van de kast. Op de zijkant zien we het vaak andersom en zijn de handgrepen (in metaal) tegen de kast gedrukt.
  • Op het dak staan geen antennes. Die waren immers nog niet aanwezig op de reeks 65. Later bij de reeks 75 was dit wel het geval.

 

  • Naast de deur aan de rechterzijde is een extra luik geplaatst dat we niet terugvinden op de reeks 62. 
  • De draaistellen kregen nieuwe flanken. De bogieflanken zijn dezelfde als bij de reeks 60. Op ons model ontbreken echter de wiegbalken in het midden en de steunen waarmee de kast op de wiegen rust. De radstand tussen de draaistellen werd voor de reeks 65 niet aangepast. 
  • De schildering en opschriften zijn goed. Op het front zien we dat de scheiding tussen het groen en het geel niet perfect is. Verder is de belijning uitstekend uitgevoerd. 
  • Het nummer op de zijkant is naar onze mening te dun. Visueel zou deze dezelfde dikte moeten hebben zoals we zien op het model van de reeks 6206
  • De verlichting van de frontlampen gebeurt met SMD-leds. In beide cabines zit een ledje voor de verlichting van het interieur dat ook brandt tijdens analoog rijden. De stuurpost is zwart en kan opgewaardeerd worden met een likje grijze verf. 

Een kleurtje voor de leidingen

  • Aan één zijde heeft Van Biervliet drie paar leidingen gemonteerd waarvan de binnenste twee in een verkorte uitvoering. Aan de andere kant vinden we alleen ingekorte remleidingen. De kranen van deze leidingen zou je kunnen aanstippen met een beetje verf. De buitenste leidingen mogen zwart blijven en dienen voor de automatische remming. De twee aansluitingen in het midden moeten wit zijn en worden gebruikt voor de pneumatische bediening van de deuren. De ingekorte leiding rechts naast de trekhaak wordt paars geschilderd en wordt gebruikt voor de directe remming. Links naast de haak komt de aansluiting voor de stoomverwarming en is rood De rode stippen onder de buffers zijn de stekkers voor het rijden in treinschakeling en voor de bediening van de locomotief vanuit een stuurstandrijtuig. Aan de kant van de begeleider (links) is dit een kabel met een stekker in een rustdoos en aan de bestuurderskant een stopcontact zonder kabel. Bij het model is geen kabel met stekker aanwezig. Wanneer je toch aan het schilderen bent, kan je de rand van de trapjes aan de buitenkant in het geel kleuren (ral 1021). Tegelijk kan je de zilver gekleurde ringen van de frontlampen met groen overschilderen zoals op het echte voorbeeld (ral 6005). Voor je deze aanpassingen uitvoert, raden we aan om eerst enkele foto's van het grote voorbeeld te bekijken zoals we die terugvinden in het fotoboek over de reeks 65 en 75 in de reeks Nicolas Collection.

 

VBV 6506 02

 

  • Het model wordt kant-en-klaar geleverd en kan direct de baan op om aan zijn testrondjes te beginnen. De rijeigenschappen zijn identiek met het model van de reeks 62. Logisch want het chassis werd integraal overgenomen. Om goed te zijn zou de radafstand tussen de draaistellen met ongeveer 9 mm ingekort moeten worden. Van Biervliet heeft om de gekozen om dit niet te doen om de kostprijs van het model aanvaardbaar te houden. Traag rijden voor het uitvoeren van een rangeerbeweging en voor het koppelen van een stam rijtuigen is mogelijk in analoge modus. Wanneer je een 21-polige decoder plaatst, kan je de rijeigenschappen aanpassen via de cv-instellingen. Dit is niet nodig wanneer je een model koopt met een voorgeprogrammeerde ESU-decoder. Kies je voor geluid, dan krijg je een ESU M4 decoder met de sound van een reeks 62.

Buget-model of niet?

De 6506 wordt uitgebracht als model in de reeks 'Budget-Line'. De prijs bedraagt € 169,00 voor de analoge basisuitvoering. Dit kunnen we geen budget-model meer noemen, maar eerder een goede middenklasse. Deze prijs zweeft ergens tussen de goedkope budget modellen van sommige merken zoals Piko en de duurdere prijsklasse van LS Models. Naast een analoge versie kan je kiezen voor een digitale uitvoering met of zonder geluid. Hiervoor betaal je extra. De uitvoering voor drierail wordt uitsluitend verkocht met een decoder (met of zonder geluid) die compatibel is met het mfx-systeem van Märklin. 

Blijkbaar zat iedereen te wachten op het eerste model van de reeks 65, want alle exemplaren van de 6506 waren reeds bij de voorintekening uitverkocht. Dit is natuurlijk jammer voor wie het model nu nog wil kopen want er worden geen exemplaren bijgemaakt. In de toekomst voorziet Van Biervliet wel nieuwe kleur- en nummervarianten. Het eerst volgende model is een versie van de reeks 75 in groene schildering met het nummer 7503 zoals hij in de haven van Antwerpen heeft gereden. Wat daarna volgt zullen we pas volgende maand na Nürenberg vernemen.

Afmetingen

  Voorbeeld 1:87 Van Biervliet
Lengte over de buffers 16.790 mm 193,0 mm 193,0 mm
Breedte 2.900 mm 33,3 mm 33,7 mm
Hoogte 4.250 mm 48,9 mm 48,5 mm
Radstand 8.500 mm 97,7 mm 106,7 mm
Radstand draaistel 2.800 mm 32,2 mm 32,2 mm
Diameter wielen 1.010 mm 11,6 mm 11,5 mm

 

VBV 6506 04

De 6506 en de 6206 broederlijk naast elkaar. Zoek de verschillen. De oplossing vind je in de tekst.