Menu

Na de reeks 45 nu ook de reeks 44 bij Treinshop Olaerts

 

In 2004 bracht Treinshop Olaerts een model uit van de reeks 45 in HO. Toen al werd aangekondigd dat deze uitvoering zou gevolgd worden door de motorwagen van de reeks 44. Eind 2012 was het zover en lag een compleet nieuwe ontwikkeling in de winkel. Niet tegenstaande beide reeksen sterke gelijkenis vertonen zien we toch enkele opvallende verschillen. Voldoende om hierbij stil te staan.

 

Geschiedenis

De geschiedenis van de motorwagens 44 en 45 is reeds uitvoerig aan bod gekomen in Modelspoormagazine nummer 32. Wij beperken ons daarom tot de meest markante feiten die belangrijk zijn voor de reeks 44.

Om aan de behoefte voor nieuwe en lichte motorwagens voor de lokale lijnen te voldoen, werden in 1954 en 1955 verschillende reeksen gebouwd. De Ateliers Germain te Monceau-Sur-Sambre bouwde tien exemplaren van het type 604 en 605. In 1971 werden ze ondergebracht in de reeksen 44 en 45. Uiterlijk zijn beide motorwagens nagenoeg identiek. Ze leveren hetzelfde vermogen. De reeks 44 doet dit met één motor terwijl bij de reeks 45 op elk draaistel een motor is ingebouwd. Dit laatste heeft als voordeel dat bij het uitvallen van één motor de motorwagen nog steeds op halve kracht zijn eindbestemming kan bereiken.

De reeks 44 werd geleverd in tweekleurengroen. Ze hadden aanvankelijk één frontlicht met gele zichtbaarheidsstrepen. Kort daarna kregen ze twee koplampen en werden ze donkergroen geschilderd. De dubbele frontlampen werden in de jaren 1970 aangebracht. Naar aanleiding van deze revisie werd het toilet verplaatst naar het midden en werden de verluchtingsroosters boven de fronten verwijderd en vervangen door een nieuwe ventilatie op het dak. In deze periode kregen de wagens hun roodgele livrei. Begin jaren 1990 werd het technisch onderhoud toevertrouwd aan de Centrale Werkplaats in Salzinnes. De motorwagens kregen daar hun blauwgele livrei. Alleen de 4408 en 4409 hebben hun roodgele kleuren tot het einde behouden.

In Vlaanderen was de reeks 44 actief op lokale lijnen rond Gent met standplaats Merelbeke en rond Kortrijk. Enkele diensten werden in de jaren 1980 gereden vanuit Landen. In deze periode werden ze eveneens ingezet vanaf Betrix naar Dinant, Virton, Libramont  en Bastogne. Hun standplaats werd Latour en daarna Stockem.

De voortschrijdende elektrificatie en de afschaffing van talrijke kleine lijnen zorgde ervoor dat er in de jaren 1990 steeds minder plaats was voor de motorwagens. Op het einde waren de reeksen 44 alleen nog te zien op een paar lijnen in de buurt van Gent en rond Bertrix. De komst van de nieuwe reeks 41 in 2001 betekende het einde voor de 44. Eerst was het de beurt aan de lijn Aalst - Burst (2001), daarna volgde de verbindingen rond Bertrix. De twee laatste dieselmotorwagens van de reeks 44 (4407 en 4410) werden op 15 augustus 2002 opzij gezet in Stockem. Daarna hebben alleen de 4501 en de 4505 nog enkele diensten gereden ter vervanging van een defecte 41. Op 15 december 2002 viel definitief het doek en werden alle resterende motorwagens geschrapt.

Enkele buitenlandse operatoren in Roemenië en Polen toonden belangstelling in de overname van een aantal motorwagens. Ook  de Chemin de Fer Touristique du Sud des Ardennes in Frankrijk toonde in 2006 interesse in de 4406. Tot een verkoop is het echter nooit gekomen. Uiteindelijk werden drie motorwagens van de reeks 44 bewaard. De 4403 is verhuisd naar het Stoom Centrum Maldegem. De 4407 wordt ingezet door de CFV3V in Mariembourg. Eind 2012 heeft de 4402 een nieuwe bestemming gekregen in het jeugdontmoetingscentrum in de oude goederenloods in Kortrijk-Weide.

 

Type

Reeks In dienst Schrapping Laatste livrei
604.01 4401 08-11-1954 01-09-1997 blauwgeel
604.02 4402 08-11-1954 01-03-2002 blauwgeel
604.03 4403 24-11-1954 01-03-2002 blauwgeel
604.04 4404 22-12-1954 01-03-2002 blauwgeel
604.05 4405 30-11-1954 01-03-2002 blauwgeel
604.06 4406 30-11-1954 01-03-2002 blauwgeel
604.07 4407 08-12-1954 15-08-2002 blauwgeel
604.08 4408 08-12-1954 01-03-2002 roodgeel
604.09 4409 16-12-1954 14-01-1985 roodgeel
604.10 4410 16-12-1954 15-08-2002 blauwgeel

 

Het model

Reeds in 2004 kondigde Treinshop Olaerts de reeks 44 aan als opvolger van de reeks 45. Wegens problemen met de tandwielen bij de reeks 45 werd de productie van de 44 uitgesteld. Tevens moest Guido Olaerts op zoek naar een nieuwe fabrikant omdat de samenwerking met de producent van de reeks 45 werd stopgezet. Hiervoor werd in China gezocht naar een geschikte partner die zowel de ontwikkeling van de kap en het chassis, als de montage voor zijn rekening kon nemen.

 

De kap en het van het model is gemaakt in ABS. Alle noodzakelijke details vinden we terug op het model. Op het dak staan negen ventilatoren en één uitlaat van de motor. De schildering is uitstekend uitgevoerd. De belijning is strak, zonder overlapping met de andere kleuren. De twee fijne biesjes onder de ramen van de roodgele uitvoering zijn perfect weergegeven. De opschriften zijn loepzuiver. De allerkleinste details kan je alleen met een vergrootglas lezen. Het nummer van de motorwagen op het front is klein uitgevoerd. Zeker bij de blauwgele versie moet het nummer op de kop even groot zijn als het nummer op de zijkanten. Ook moet het nummer op de vier hoeken aanwezig zijn. Dit laatste was op ons model niet het geval. Het interieur is eenvoudig en gespoten in de donkergroene kleur van de zitbanken. Een deel van het interieur wordt ingenomen door de kap over de motor. Hiervoor werden een aantal zitplaatsen gedeeltelijk opgeofferd. Op het tussenplatform is een blokje in metaal geplaatst om het model extra gewicht te geven.

 

Chasis en motor

Het chassis is volledig in metaal. Hierdoor voelt het model zwaar aan. Dit gewicht is nodig om het model stevig op het spoor te drukken. Hierdoor maken de vier assen, waarvan twee met anti-slip-bandjes, beter contact met het spoor en wordt ook de stroomafname gegarandeerd. Voor de aandrijving heeft Olaerts gekozen voor een vijfpolige motor en geen Faulhaber zoals dit nog he geval was bij de reeks 45. De motor zit in het midden geplaatst en is met een cardan met een één draaistel verbonden. De tandwielkast is nieuw ontworpen. Het draaistel is soepel opgehangen zodat de motorwagen zonder problemen door korte bogen van 360 mm kan rijden. Hiervoor zijn trapjes onder de deur van de bagageafdeling weggelaten. Onder het chassis vinden we een uitsparing voor de motor. Hiertegen zijn alle onderdelen zoals de batterijkasten en de dieseltank geplaatst. Op beide uiteinden vinden we een kortkoppelmechanisme en NEM-schacht zodat later in treinschakeling kan gereden worden.

Elk model wordt standaard geleverd met een ESU 21-pins decoder voor twee- en drierail. Digitaal zijn de rijeigenschappen uitstekend. Hiermee zijn de problemen die Treinshop Olaerts had met de reeks 45 volledig van de baan. Het model haalt permanent een minimum snelheid van omgerekend 5 km/uur. De maximumsnelheid ligt naar ons gevoel iets te hoog. Dit kan je digitaal aanpassen. Het verbruik van de motor is beperkt tot 120 mA. Met de binnenverlichting en de frontlichten samen ligt het verbruik op minder dan 200mA.

De frontverlichting gebeurt met goed geplaatste SMD led's. Het rood is goed gescheiden van het wit. De frontlichten geven een fel wit licht. Zowel de rode als de witte lichten staan op hun maximum ingesteld. Dit is perfect om in het donker te rijden. De intensiteit kan je met een digitale centrale aanpassen.

Met de ingebouwde decoder kan je ook analoog rijden. In dit geval ga je de rijregelaar verder moeten opendraaien om de nodige startspanning te leveren. Rijd je uitsluitend analoog, vraag dan aan Treinshop Olaerts om een model zonder decoder klaar te maken.

 

Verlichting

De ruitjes zijn in degelijke transparante kunststof met een zwarte omlijsting. Hierop zijn de klapraampjes in reliëf aanwezig en voorzien van een zilvergrijze rand. Elk model is standaard uitgevoerd met binnenverlichting. Hiervoor is aan de binnenkant een printplaat geplaatst met twaalf led's. Op deze printplaat zit ook de decoder. Wanneer je van plan bent om deze binnenverlichting actief te gebruiken, dan zou je enkele figuurtjes moeten plaatsen. Veel ruimte is er niet, maar het loont wel de moeite. De binnenverlichting kan digitaal geschakeld worden met de F1-toests.

Ook wanneer je analoog rijdt met decoder zal de binnenverlichting constant branden. In dit geval kan je de  verlichting niet uitschakelen.  Rijd je analoog zonder decoder, dan zal de intensiteit van de binnenverlichting samengaan met de bediening van de rijregelaar.

Besluit

Treinshop Oalerts gaat alle bestaande nummers van de reeks 44 uitbrengen in tijdperk IV en V zodat iedereen aan zijn trekken kan komen. De originele versie in tijdperk III in twee kleurengroen en donkergroen worden niet gemaakt. De versie in de originele roodgele kleuren kost € 298,00 inclusief decoder. Voor de blauwgele uitvoering betaal je € 315,00. Daarnaast kan je het model voor drierail bestellen zonder meerprijs te moeten betalen. Hiervoor wordt onder één draaistel een puntcontactsleper geplaatst.

Anno 2015 is bij Treinshop Olaerts nog steeds de reeks 44 verkrijgbaar. Niet alle nummers zijn nog beschikbaar, maar er zijn nog voldoende exemplaren ebschikbaar in beide kleuren. Ongetwijfeld ga je hiertussen zeker het model vinden dat bij je past.

 

Afmetingen

  1/1 1:87 mm Model
Lengte van de kast 22.500 mm 258,6 mm 255,0 mm
Lengte over de buffers 23.800 mm 273,6 mm 265,0 mm
Breedte van de kast 2.978 mm 34,2 mm 35,2 mm
Totale hoogte 3.806 mm 43,7 mm 44,1 mm
Totale radstand 15.500 mm 172,4 mm 176,0 mm
Radstand draaistel 1 2.500 mm 28,7 mm 27,9 mm