Menu

De 2006 en 2016 met slabbetje

 

In de reeks 20 van de NMBS heeft in zijn huidige carrière reeds verschillende schilderingen ondergaan. Praktisch al deze kleurvarianten zijn door Roco in model uitgebracht. Als laatste in de rij was het voorbeeld van de reeks 20 met slabbetje. Slechts twee locomotieven hebben met deze opvallende schildering gereden: de 2006 en 2016. Wij bespreken hier de korte periode waarin zij deze livrei met trapezium op het front hebben gedragen.

De reeks 20 van de NMBS dateert van 1975. In het totaal werden 25 machines gebouwd door BN (Brugoise et Nivelles) in samenwerking met ACEC. ACEC tekende voor het elektrisch gedeelte. De laatste loc werd in 1977 opgeleverd. De reeks 20 is een krachtige loc die gebouwd werd voor de lijnen met een sterk wisselende hellingsgraad zoals lijn 162 naar Luxemburg. De reeks 20 wordt gebruikt voor het slepen van goederentreinen, maar ook voor internationale treinen op de as Brussel-Luxemburg.

Aanvankelijk werd de reeks 20 geleverd in een donkergroene livrei met drie witgrijze banden in het midden, boven tegen de dakrand en onderaan. Alleen de onderste en de middelste band lopen door op het front. Het locnummer en het B-logo zijn wit.

De levering van de reeks 20 gebeurde in de periode dat de gele schildering haar opwachting maakte. Slechts twee locomotieven, de 2024 en 2025 kregen daardoor reeds bij hun levering een opvallende gele schildering. De 2024 heeft deze gele livrei gedragen tot in juni 1991. De 2025 overleefde de gele uitvoering tot augustus 1991. De locomotieven geleverd in het groen hebben nooit een gele outfit gekregen.

Het slabbetje

In 1979 besliste de NMBS om alle elektrische locomotieven een blauwe schildering met gele zichtbaarheidsbanden te geven. De eerste locomotieven die deze nieuwe livrei aangemeten kregen, hebben op het front nog een extra omgekeerde trapezium of slabbetje onder de ramen van de stuurpost. Het zogenoemde elektrisch blauw met slabbetje werd voor het eerst toegepast op de 2629 tijdens zijn grondige revisie in 1980 (rev: 7 juli 1980). Dit was ook de eerste loc in het blauw nadat de gele schildering de hoofdkleur op de Belgische locomotieven was. De nieuwe schildering werd toegepast in de volgorde waarin de locomotieven in revisie werden behandeld. De blauwe schildering week nauwelijks af van de gele schildering. Eigenlijk was het ontwerp het zelfde als bij de overwegend gele schildering die nog het laatst toegepast werd op de 2627 (rev: 28 mei 1980). Alleen was de toepassing van de kleuren omgekeerd en was de loc voorzien van een blauwe trapezium met geel locnummer op het front.

De 2006 werd op 21 november 1975 in dienst genomen in de oorspronkelijke groene schildering. Zij werd vroegtijdig in revisie aangeboden na een ongeval in juli 1980. Dit was de gelegenheid om deze locomotief de nieuwe blauwe schildering te geven. Consequent werd het front voorzien van een geel trapezium met een blauw locnummer onder de ramen. In augustus 1981 volgde de 2016. Eveneens na een ongeval. De 2006 heeft de speciale schildering met slabbetje slechts een beperkte periode behouden. In december 1981 werd de schildering aangepast met een doorlopende gele band op het front en de deuren.

In juli 2012 werd de 2006 tijdelijk buiten dienst gesteld (in park). Eind september 2012 werd de loc opnieuw in dienst genomen. Sinds maart 2013 staat zij in park met het oog op haar definitieve schrapping. (info: BFOTO).

Wij vonden in ons archief een foto van de 2006 genomen op 5 augustus 1982 in Ronet. Het gele slabbetje werd toen verwijderd. De reden hiervoor is ons niet bekend. Deze aangepaste schildering was nog een uitzondering, want de blauwe schildering met doorlopende gele band werd pas vanaf het midden van 1983 algemeen toegepast op alle locomotieven die vanaf dan in groot onderhoud gingen.

De 2016 verging het beter. Deze loc werd in dienst gesteld op 7 juli 1977. Haar groene livrei werd vervangen door de blauwe schildering met slabbetje in augustus 1981. Zij heeft deze uitvoering behouden tot haar volgende grote revisie op 06-06-1989. Toen kreeg ook deze loc de klassieke blauwe livrei met doorlopende gele band. Ondanks de 2006 en 2016 tijdelijk een aparte schildering hebben gekregen was er tussen beide locomotieven uiterlijk toch nog een klein verschil. De gele band in het midden loopt bij de 2006 door op de deuren. Bij de 2016 is de gele band echter onderbroken.

De 2016 is uitgerust met TBL1+. Sinds juni 2012 staat zij in park met het oog op haar definitieve schrapping. (info: BFOTO).

Uiteindelijk is de blauwe schildering met slabbetje na 5 februari 2002 van het Belgische spoornet verdwenen. De laatste loc met deze schildering was de 2633 die het meer dan een jaar (13 maanden) langer heeft volgehouden dan 2621 (november 2000).

Het model van Roco

Het eerste model van de reeks 20 van Roco dateert van 1992 met de blauwe uitvoering van de 2018 (43.670).  De jaren daarop werden alle mogelijke kleur- en nummervarianten aangeboden. Tussen 1992 en 1998 werden ongeveer 20 kleur- en nummervarianten verkocht. Sommige modellen werden exclusief voor een specifieke handelaar geproduceerd, zoals de 2024 en 2025 in gele uitvoering voor Jocadis (1996), de groene 2001 voor Hobby Verborgh (jaar onbekend), en de blauwe versie van de 2005 en 2006 zonder slabbetje voor Treinshop Olaerts (2009). Aanvankelijk werd de loc alleen aangeboden als analoog model met een eenvoudige printplaat zonder decoderinterface. Pas in 2005 nadat het model zes jaar na elkaar niet meer te koop was, kregen de modellen een nieuwe motor en een printplaat met een achtpolige decoder stekker.

Een overzicht van alle uitgebrachte modellen tot 1995 vind je in 'De Belgische spoorwegen in model' van Philippe Callaert (2000) uitgegeven door Metamedia. Een tweede overzicht vind je op de website Traintamarre van Patrick Tassignon.

2006 van Roco

Begin 2013 verrastte Roco de Belgische modelliefhebbers met een niet vooraf aangekondigde uitvoering van de 2006 met slabbetje. Het initiatief hiertoe werd genomen door de T2M, de Belgische vertegenwoordiger van Roco met zetel in Frankrijk. Het model werd in een beperkte oplage aangeboden van 150 stuks in tweerail (R72380) en een kleine bijkomende serie voor drierail (R78380). Deze uitvoering was exclusief bestemd voor de Belgische markt en is niet terug te vinden in de Roco-cataloog of Roco-website.

De nieuwe uitvoering van de reeks 20 van Roco verschilt op enkele details van de voorgaande versies die tot dan op de markt werden gebracht. Roco heeft immers een extra inspanning geleverd om ook enkele details aan te passen. Zo zijn de pantografen op het dak voorzien van twee verschillende sleepstukken en werd ledverlichting ingebouwd. Tot voordien was het model steeds uitgerust met lampjes.  Alle andere details zijn behouden.

Onder de kap vinden we een centrale motor. Een cardanverbinding met de draaistellen zorgt voor de nodige trekkracht op de wielen. De printplaat is voorzien van een acht-polige decoderinterface.

Het model is geschikt voor tijdperk IV. Omdat op deze loc het slabbetje heeft gedragen van juli 1980 tot december 1981 is de loc in deze uitvoering slechts beperkt inzetbaar. Maar niets belet je natuurlijk om op je modelbaan deze tijdsindeling te negeren.

2006 van Treinshop Olaerts

In het verleden heeft Roco reeds  de 2006 uitgebracht. Dit gebeurde toen in Opdracht van Treinshop Olaerts. De loc was eveneens in het blauw met gele band maar zonder slabbetje. Op de zijkant vinden we het Magelan-logo en 'Memor2+'-markering. Hiermee hoort dit model thuis in tijdperk V en VI. De 2006 van Treinshop Olaerts zonder slabbetje is geschikt voor tijdperk V en VI.

2016 van Roco

Na de 2006 begin 2013 volgde in de zomer 2013 het model van de 2016 in dezelfde uitvoering met slabbetje. Alleen wordt de gele band in het midden op de deuren onderbroken. De deuren zijn blauw geschilderd.
Bij dit model worden twee extra plaatjes geleverd waarop een decal met het opschrift van de internationale nachttrein Camino Azul kan geplaatst worden. Dit plaatje wordt op het front worden aangebracht met de hulp van een kliksysteem. Dit is een mooi extraatje waarvoor de Belgische vertegenwoordiger van Roco (het Franse T2M) heeft gezorgd. Van de 2016 worden slechts 166 exemplaren aangeboden. 130 voor tweerail (nr. R72381) en 36 voor drierail (R78381). De prijs van het model bedraagt.

Het is echter niet de eerste keer dat Roco de 2016 met slabbetje uitbrengt. Reeds in 1995 lag de 2016 met geel trapezium in de winkel (43.670.16). Toen was het model nog voorzien van lampjes, eenvoudige koper gekleurde sleepstukken en geen voorziening voor het plaatsen van een decoder.

Opnieuw werden de drierail gebruikers minder bedeeld. Het is voor ons een raadsel waarom T2M slechts 36 stuks voor drierail heeft laten maken. De Märklinrijders (drierail systeem) komen hiermee duidelijk in de kou staan. Zij vertegenwoordigen immers 40 % van de Belgische trein modelliefhebbers. Een niet te onderschatten groep. Niet tegenstaande de 2016 ondermeer gebrruikt wordt voor het slepen van internationale treinen, kan de loc eveneens ingezet worden voor goederentreinen.

Treinsamenstelling: Camino Azul

Op de website http://www.bas-affretons.be van Dams K. vonden we een voorbeeld van een treinsamenstelling van de internationale nachttrein 1270 Camino Azul die van Brussel naar Cerbère reed. Naast de Belgische rijtuigen bevatte deze trein eveneens Franse ligrijtuigen. In 2001 reed deze nachttrein voor het laatst. Nadien werd ze vervangen door een autotrein met dezelfde naam.

Om deze samenstelling na te bootsen heb je nodig:
- HLE reeks 20. Bvb 2013 (Roco 43670) of 2018 (Roco 43670) of 2016 (72381)
- SNCF UIC Y ligrijtuig (Roco 44602)
- Bar/Dancing SR2 (LSM 42015)
- I5Bc (LSM Set 12006)
- I5Bc (LSM 42025)
- I6A NewLook (Roco 44657.1)
- DMS C1 (LSM 42001)

Extra details van het model

  • Op de 2006 loopt de gele band door op de deuren. Bij de 2016 is dit niet het geval. De handgrepen onder de ramen worden afzonderlijk meegeleverd en moeten nog geplaatst worden. De baanruimer kan vervangen worden door een meer gedetailleerd exemplaar.
  • De loc is voortreffelijk geschilderd. De opschriften zijn zuiver weergegeven.
  • Het model van de 2006 en 2016 heeft twee verschillende sleepstukken.
  • Het nieuwste model van Roco is uitgerust met een acht-polige decoderinterface
  • Aan één zijde is plaats voorzien voor een luidspreker.
  • Het model heeft nu led-verlichting in plaats van de oude lampjes.
  • Bij elk model krijg je nog een reeks onderdelen die je naar eigen voorkeur kunt monteren.
  • De kap is nagenoeg ongewijzigd. Alles is netjes verzorgd.

Het oorspronkelijke model van de 2024 van Roco in gele uitvoering. Dit model werd samen met de 2025 door Jocadis in een eenmalige serie uitgebracht. Let op de printplaat zonder decoderinterface. Let ook op de paletten in koperkleur. Dit model is standaard uitgerust met lampjes en nog niet met leds. Later in 2005 zal hetzefde model nogmaals door Roco aangeboden worden met aansluiting voor een achtpolige decoder met of zonder geluid.

Bronnen

TSP - Op de Baan nr. 45
http://www.bfoto.be (BFOTO)
http://traintamarre.tassignon.be (Traintamarre)
De Belgische spoorwegen in model - Deel 1', Philippe Callaert (Metamedia, 2000)