Het voorbeeld van de nieuwe reeks 18² als perfect model in HO

 

Reeds in 2008 werd de eerste loc door de NMBS aan de pers voorgesteld. LS Models heeft niet geaarzeld om het model aan haar programma toe te voegen nadat de officiële versie in september 2008 aan de pers werd voorgesteld. Pas eind september 2012 heeft LS Models de veelbelovende reeks 18² in schaal HO uitgebracht. Volgens LS Models heeft het zolang geduurd om het model in productie te nemen omdat ook de NMBS zeer laat de locomotief in dienst heeft genomen.

De locomotief is gebouwd door Siemens en heeft het reeksnummer 18 gekregen. Om een onderscheid te maken met de vroegere reeks 18 die uit dienst is genomen, wordt het model vaak aangeduid met een letter S (18S), of met het cijfer 2 (18²). De reeks 18² behoort tot de vierde generatie Eurosprinters van Siemens. Intussen is Siemens gestart met een nieuwe generatie die de naam 'Vectron' heeft gekregen die uiterlijk veel gelijkenis vertoont met onze reeks 18. 

Het model

LS Models brengt tegelijk drie nummervarianten uit. De 1801 is als eerste aan de beurt. Het is een budgetvriendelijk model met beperkte lichtfuncties. Dit model is bestemd voor het personeel van de NMBS die hierop vooraf konden intekenen. De 1801 is de loc die door Siemens uitvoerig is getest op de ring van Velim in Tsjechië. Het is deze loc die samen met de 1803 op 6 juli 2011 de eerste commerciële ritten reed tussen Oostende en Eupen.

De 1860 en de 1802 zijn de twee volgende nummers die in tegenstelling met de 1801 in de reguliere handel te koop zijn. De 1860 is de loc die op Innotrans in Berlijn in 2006 als eerste aan de pers werd voorgesteld. De 1802 is de eerste loc die op 28 februari 2009 door Siemens aan de NMBS werd overgedragen.

Het model is uitgevoerd in de hedendaagse New Look van de NMBS in tijdperk VI. De lichtgrijze verf op de zijkanten heeft een perfecte dekking. Hierop zijn de andere kleuren zeer strak aangebracht. Nergens zie je overlappingen tussen twee kleuren. Voor de afwerking gebruikt Modern Gala dezelfde RAL-kleuren als Siemens. In werkelijkheid schittert de locomotief door het gebruik van verf in hoogglans. LS Models kiest echter voor zijdeglans wat in model veel beter presenteert.

De kap van het model bestaat uit drie delen. De kop zit net zoals bij de reeks 13 met een kliksysteem vast op de zijkanten. Op het dak vinden we alleen onderdelen die met veel zorg gemonteerd zijn. De leidingen met hoogspanning zijn rood geschilderd. De twee stroomafnemers staan in positie 2 (3 kV) en 3 (25 kV) en zijn voorzien van aangepaste sleepstukken die in werkelijkheid 1,95 en 1,45 meter breed zijn. De pantografen zijn in metaal en niet in kunststof. Het mechanisme werkt perfect bij het lichten van de stroomafnemers.

De opschriften zijn van een uitstekende kwaliteit. De eerste modellen dragen de oorspronkelijke opschriften zoals de loc door Siemens is geleverd. De 1860 en e 1801 hebben nog de vermelding BE-SNCB achter het UIC-nummer. De eerste modellen hebben als stelplaats Kinkempois. Later volgen nieuwe versies met stelplaats Oostende en met de huidige opschriften. Let op de uitklapbare spiegel. De ruiten op het front staan rond en passen precies in de zwarte omlijsting. Boven de buffers staat de naam van de fabrikant 'Siemens'.

De looproosters onder de frontlampen zijn in messing. De rand van de roosters en van de treden zijn geel. De handgrepen zijn in kunststof waardoor de vorm correct wordt weergegeven. Op de bufferplaat zijn verkorte imitatieleidingen geplaatst. In apart setje vind je talrijke reserveonderdelen en doorlopende leidingen zodat je de loc kunt ombouwen naar een vitrinemodel. In dit geval kan je de leidingen half rood en half blauw schilderen, of gewoon zwart laten zoals dit vaak ook bij de NMBS het geval is. Ook enkele kleine onderdelen onder het chassis kan je een likje rode verf op de randen geven.

Aan de ontwikkeling van de draaistellen is bijzonder veel aandacht besteed. Geen enkel detail ontbreekt. Alle onderdelen zitten stevig vast. LS Models heeft bovendien met een speciale techniek de kentekens op de draaistellen gedrukt. De uitzonderlijk fraai gedetailleerde draaistellen zijn voorzien van aangepaste opschriften. De schokdempers hebben een rood plaatje met het nummer in goudkleur. De draaistellen rijden zonder moeite door korte bogen. Elk model heeft twee slipbanden voor het verhogen van de trekkracht. Bij de versie voor drierail worden drie assen aangedreven.

Verlichting schakelen met magneet

Om het chassis te verwijderen moet je de kast voorzichtig opentrekken. Eventueel gebruik je hiervoor enkele cocktailprikkers. Onder de kap vinden we de een vijfpolige Canonmotor met dubbel vliegwiel. Dezelfde motor wordt door LS Models ook voor andere modellen gebruikt. Deze constructie met cardanoverbrenging naar beide draaistellen staat garant voor degelijke prestaties.
Boven de motor zit een printplaat met een 21-polige interface. De printplaat is ontworpen door Wekomm, de digitale partner van LS Models. Op deze printplaat vind je twee aansluitingen voor de luidspreker en vier connectoren voor een automatisch koppeling.
Nieuw is de mogelijkheid om ook bij analoog rijden de frontlichten te schakelen. Hiervoor is de printplaat uitgerust met een sensor en een geheugenchip. Met een sterke magneet beweegt men voorzichtig over de sensor. Deze sensor zit onder het rooster bij eerste pantograaf met smal sleepstuk aan kant 1 (zie nummer op de deur) van het model. Na even zoeken naar de juiste positie op het dak en de juiste kant van de magneet is het ons uiteindelijk gelukt. Wel moet de locomotief langzaam rijden met brandende lichten. Bij de eerste beweging gaan de lampen aan kant 1 uit. Bij de tweede keer gaan de lampen aan kant 2 uit. Vervolgens gaan alle lampen uit en bij de vierde keer gaan alle lampen aan beide zijden opnieuw branden. De locomotief onthoudt de laatste stand van de lichten in zijn geheugen. Voor het schakelen van deze functies moet het model onder spanning staan en moeten de lichten zachtjes branden. De andere lichtfuncties zoals de binnenverlichting en de verstralers kunnen analoog niet bediend worden.

Hierboven: Achtereenvolgens het standaard licht (met derde frontsein), de bovenste verstralers (met gewoon derde frontsein) en onderaan de sluitlichten. De standaard lichten en het sluitlicht zitten op dezelfde positie

De onderste lampen worden gebruikt voor de rode en witte dimlichten. De twee bovenste zijn verstralers. Het derde frontlicht brandt samen met de twee dimlichten en kan digitaal geschakeld worden.Voor de twee verstralers worden leds met lagere weerstand gebruikt. Zij hebben een bereik van ongeveer 40 cm. De knipperen van de lichten gebeurt met de verstralers die langzaam aan en uit gaan.

De versie voor drierail is uitgerust met een LokPilot ESU-decoder. Het model voor tweerail wordt zonder decoder aangeboden. Elke 21-polige decoder met een actieve SUSI interface is geschikt. Met dergelijke decoder van elk merk kan je maximaal gebruik maken van alle digitale functies. Hiermee kan je de bovenste verstralers activeren, de rode sluitlichten aan- en uitzetten, de cabineverlichting bedienen en de knipperende noodverlichting schakelen. Op de versie met een Sounddecoder is het nog even wachten. Deze modellen worden later dit jaar verwacht.

Pluspunten

- Perfecte maatvoering en normering
- Super gedetailleerd
- Actief werkende verstralers
- Goede schildering en dekking van alle kleuren

Minpunten

- Analoog schakelen met magneet is niet eenvoudig en biedt eigenlijk weinig meerwaarde, maar het is een leuke gadget.

Kleuren

  • Grijs voor de kast: RAL 7035
  • Zwarte band op de zijkant: RAL 7021
  • Blauwe band: RAL 5013 (ral design 260 40 45)
  • Rode band: RAL 3020
  • Geel: RAL 1021
  • Zwarte lijst rond de voorruit en lampen: RAL 7021
  • Grijs dak en chassis: RAL 7037
  • Diepgrijs voor bufferbalk en buffers: RAL 7016
  • Opschriften: wit, rood en geel

Afmetingen

 


Voorbeeld


1/87 HO

Reeks 18 LSM
 Lengte over de buffers

19.580 mm 225,06 mm 225,90 mm
 Asafstand draaistellen

3.000 mm 34,48 mm 34,33 mm
 Radafstand

9.900 mm 113,79 mm 113,49 mm
 Diameter wielen

1.150 mm 13,22 mm 13,21 mm
 Breedte

3.019 mm 34,70 mm 34,53 mm
 Afstand tussen de buffers  

1750 mm 20,11 mm 19,66 mm

Besluit

LS Models voorziet verschillende nummervarianten van de reeks 18 die de komende jaren worden aangeboden. Ook de reeks 19 met GF-koppeling staat op het programma. Momenteel bestaan nog geen kleurvarianten. Wel zijn er enkele kleine verschillen merkbaar die later ook in model zichtbaar zullen zijn.
Voor de ontwikkeling van het schaalvoorbeeld heeft LS Models opnieuw beroep gedaan op de expertise van Modern Gala in China. Het resultaat van deze jarenlange samenwerking heeft verwachtingen ruimschoots ingelost. De nieuwe reeks 18 is een schitterend model dat al zijn voorgangers overklast. Het model heeft de juiste look met een geslaagde schildering, zeer fijne details en uitstekende rijeigenschappen. Wij kijken uit naar de komende Modelspoor Expo en hopen tijdens deze dagen zeker enkele nieuwe exemplaren te zien rondrijden.

De reeks 18² is niet goedkoop. Het analoog basismodel zonder decoder kost voor het oorspronkelijke model 225 euro. Voor een decoder moet je nog eens 28 euro neertellen. Wil je geluid dan kost het je waarschijnlijk zo'n 130 euro. De reeks 18² is een prachtmodel. Een model dat je niet mag missen wanneer je Belgisch rijdt in het hedendaagse tijdperk VI. 

Reeds uitgebrachte of aangekondigde modellen

Omschrijving tp Cat. Uitgebracht Prijs
Reeks 18² - 1807 wit, gele voorkanten, fabriek uitvoering VI 12210 ? 253,35
Reeks 18² - 1802 wit, gele voorkanten, Kinkempois VI 12211 10/2012 ?
Reeks 18² - 1860 wit, gele voorkanten, Kinkempois VI 12212 10/2012 253,35
Reeks 18² - 1845 wit, gele voorkanten, Oostende VI 12213 07/2013 270,24
Reeks 18² - 1852 wit, gele voorkanten, Oostende VI 12214 07/2013 270,24
Reeks 18² - 1836 wit, gele voorkanten, Oostende VI 12216 ? ?
Reeks 18² - 1801 wit, gele voorkanten, Kinkempois, Budget versie voor NMBS-personeel VI 92008 09/2012 199,00
Reeks 18² - 1813 wit, gele voorkanten, Oostende, speciale uitvoering voor Siemens VI 92010 07/2013 270,24
Reeks 18² - 1815 + 2 x M6 B rijtuigen (200 km/uur) VI 12215 10/2014 445,00