Menu

Een droom die werkelijkheid wordt

Met de productie van de Belgische reeks 15 wordt een lang gekoesterde droom van LS Models waar gemaakt. Na de reeksen 13 en 18 is dit het derde Belgisihe model dat door LS Models wordt geproduceerd. Eens trok deze loc alle TEE’s naar Parijs en Amsterdam. In 2008 leverde hij zijn laatste prestaties tussen Luik en Gouvy. Met het model van de reeks 15 wenst LS Models hulde te brengen aan deze schitterende loopbaan van meer dan 45 jaar waarmee liefst vier tijdperken van 1963 tot 2009 overbrugd worden.

Na de reeksen 13 en 18 heeft LS Models bewust gekozen voor de meerspanningen locomotief reeks 15 die gebruik kan maken van de internationale rijtuigen uit het gamma van LS Models voor zowel Frankrijk, Nederland en België. Van de reeks 15 worden 16 verschillende versies geproduceerd voor het twee- en drierailsysteem (DC en AC). Hiermee worden alle bestaande varianten uit periode III tot en met de huidige situatie met het Magelan-logo in tijdperk VI aangeboden. LS Models heeft zich niet alleen beperkt tot kleur- en nummervarianten, maar bij elke uitvoering wordt rekening gehouden met alle mogelijke details zoals de loc gereden heeft. Alleen de meest oorspronkelijke versie van het type 150.001 waarbij de dakrand boven het derde frontlicht loopt, zal niet gemaakt worden.

Details maken het verschil

Wanneer we geen rekening houden met nummervarianten, heeft LS Models in het totaal acht verschillende uitvoeringen aangeboden zodat de realiteit van het echte voorbeeld perfect benaderd wordt. We beschrijven de belangrijkste en meest opvallende verschillen.

Bij de realisatie van de 150.004 (ref 12 021) in het oorspronkelijke blauw in tijdperk IIIb tot 1964 is het locnummer nog in chamois-geel en zien we op de loc geen B-logo. De bundel met vier hoogspanningskabels op het dak (die men ook zwanenhals noemt), zijn in deze uitvoering opvallend rood geschilderd en het model heeft twee identieke stroomafnemers met een sleepstuk voor het Belgische net (3000 Volt). Bovendien is de derde frontlamp rood en niet wit zoals later het geval zal zijn. Later is dit model eveneens uitgebracht met het nummer 150.003 (ref 12 024) maar nu met twee verschillende sleepstukken en een wit gekleurde derde lamp.

Bij het voorbeeld van de 150.012 in periode IIIc van 1965 - 1970 (ref  12 023) is het locnummer nog steeds in chamois geschilderd maar krijgen we het B-Logo op het front in inox. Op het model zijn de kabels op het dak zwart geschilderd en de loc heeft een aangepast sleepstuk voor het Franse spoorwegnet (25 kVolt). Verder is de loc identiek als de 150.004. Dezelfde loc met B-Logo zal later ook als 150.011 (ref 12 025) beschikbaar zijn.

In tijdperk IV wordt vanaf 1971 het nieuwe vierdelige locnummer toegepast. Vanaf deze uitvoering zijn de kleppen voor het vullen van de zandkisten vervangen door een ronde dop en worden in het zijramen van het machinistenhuis windstoppers geplaatst. Aanvankelijk wordt het oorspronkelijk elektrisch blauw behouden zoals we zien bij de 1505 (ref 12 022). Later heeft LS Models ook 1502 (ref 12 026) en 1503 (ref 12 032) in dezelfde blauwe schildering uitgebracht. Deze laatste wordt aangeboden als verzamelobject en is uitgerust met de naamborden van de vakantietrein 'Camino Azul' die op het front worden bevestigd.

Ook de 1505 in blauwe uitvoering (ref 12 035) maar met een kleine 'Camino Azul' plaat en met het 'Railtour'-logo wordt als collectoritem uitgebracht.

Bij de eerste grondige revisie vanaf 1976 krijgt de reeks 15 een gele schildering met een brede blauwe band en een gewijzigd lichtgrijs dak. Hiervan worden twee kleurvarianten 1501 en de 1502 geproduceerd door Modern Gala in China. Hierbij worden de nieuwe kleuren op de kast gespoten en niet in de massa gekleurd.

De 1501 (ref 12 027) heeft naast het geel nog het oorspronkelijk elektrisch blauw en zijn oude buffers behouden.

Bij de 1502 (ref 12 028) is het blauw vervangen door het nieuwe hedendaagse staalblauw en heeft het model moderne buffers gekregen. Bij deze loc staat de aanduiding van de stelplaats of depot links in plaats van rechts, en vinden we naast de fabrieksplaat eveneens het locnummer terug.

Vanaf 1980 wordt de blauwe schildering met smalle gele band toegepast. Alle locomotieven zijn nu uitgerust met nieuwe buffers. We maken een onderscheid tussen vier versies die afzonderlijk zijn uitgebracht.

De eerste versie is het model van de 1504 (ref 12 029). Deze heeft nog een sonorisatieverbinding tegen de dakrand en de oude frontlampen.

De tweede variant komt als 1502 (ref 12 030) en heeft een UIC-connector voor de telecomverbinding met de treinbegeleider onder het rechtse raam en de frontlampen zijn vernieuwd met een aangepaste sluiting. Op het dak vinden we een korte antenne.

Daarna volgt dezelfde uitvoering als 1503 (ref 12 031).

De speciale 1505 (ref 12 033) zal in dezelfde uitvoering met een Franse en Belgische vlag op het front als collectoritem uitgebracht worden..

In periode VI brengt LS Models de 1501 met Magelan sticker op de deuren (ref 12 034) en met een versteviging van de kast ter hoogte van de draaistellen. Op het dak staat nu een lange antenne.

Tot slot is een extra uitvoering aangeboden van de 1505 (ref 12 036) in tijdperk V die ingezet wordt voor het slepen van het I11 meetrijtuig. Deze loc is voor verzamelaars en heeft een kist op het dak naast een speciale stroomafnemer die veel gelijkenis vertoont met de stroomafnemers van de reeks 13.

 

Geen toegevingen op de afwerking

Om al de versies van de reeks 15 te makenis LS Models steeds vertrokken van dezelfde kast. Voor het plaatsen van de tractielampen werd een gaatje geboord. Hetzelfde is gedaan voor de windstoppers in de zijramen en voor de antenne op het dak. De deksels voor het vullen van de zandkisten in de oorspronkelijke uitvoering werden aangepast met aangepaste inzetstukken in de matrijzen. Voor de versteviging van de kast boven de draaistellen wordt een gelijkaardige oplossing uitgewerkt. Veel aandacht is besteed aan de juiste kleuren en de perfecte tampondruk. Voor de sierbanden, het locnummer en het B-logo in inox gebruikt LS Models speciale chroominkt en geen zilvergrijs. Let ook op de nieten die in de chroominkt zijn gedrukt. Hetzelfde doet LS Models met de fabrieksplaat waarin je met een loep de naam van de constructeur kunt lezen.

Ondanks alle zorg voor elk detail worden toch nog kleine fouten gemaakt of moest een commerciële beslissing genomen worden. Zo mogen op het model in tijdperk III geen sproeiers op het front staan. Deze zijn pas later toegevoegd.

Alle onderdelen zijn in de fabriek bij Modern Gala vakkundig gemonteerd. Niet tegenstaande ze in stevige kunststof zijn gemaakt, kan het toch gebeuren dat een onderdeel afbreekt. Daarom worden in een afzonderlijk setje reserve stukken meegeleverd. Met deze onderdelen kun je een statisch vitrinemodel maken. Speciaal voor de 150.004 in de oorspronkelijke uitvoering krijg je nog extra twee witte lichtgeleiders voor de vervanging van het rode frontsein. Tot slot kun je de sleepstukken op de stroomafnemers van Sommerfeldt vervangen door finescale exemplaren.

De reeks 15 kan perfect ingezet worden met de TEE Mistral 69 en PBA rijtuigen in periode III en IV tussen Parijs-Brussel en Amsterdam en gedeeltelijk op de verbinding Keulen-Parijs. Daarnaast kan de reeks 15 gebruikt worden voor de autoslaaptreinen naar Frankrijk of voor een sleep Belgische I10 rijtuigen. Ook het I11 meetrijtuig behoort tot de mogelijkheden. Tevens kun je het model een zeldzame keer plaatsen voor een stam M6 dubbeldeksrijtuigen. Voldoende mogelijkheden om uren lang van de prestaties van de reeks 15 te kunnen genieten.

De 1503 (ref 12 032) wordt uitgebracht met het plaatje van de vakantietrein Camino Azul. Het is een collectoritem dat slechts in een zeer beperkte oplage wordt geproduceerd. Het plaatje in messing wordt over de handgreep op het front gehangen. 

In een afzonderlijk zakje krijg je extra onderdelen waarmee je en statisch vitrinemodel kunt maken. De schort kun je voor de koppeling van deze 150 012 (ref 12 023) plaatsen. Hiervoor moet je eerst het verlengstuk van de koppelingshouder verwijderen.

 

Decoder

Het model wordt in DC uitvoering geleverd met een 21-polige interface en een  brugverbinding die onder de printplaat contact maakt. Om een decoder te plaatsen wordt eerst het dummyplaatje verwijderd. Modellen voor AC drierail zijn standaard uitgerust met een LocPilot.

Je kunt een voorgeprogrammeerde LokPilot (ref 52614-LS) of LokSound V3.5 21MTC (ref 53423) of LokSound mfx 21MTC (ref 63423) aanschaffen die geschikt is voor het model van de reeks 15. Vraag hiernaar bij uw verkoper. Opgelet, intussen is de locpilot 3 vervangen door een nieuwe versie LocPilot 4. Hierdoor kunnen sommige cv-waarden niet meer correct zijn.

Om optimaal gebruik te maken van alle lichtfuncties raden wij aan om een voorgeprogrammeerde LokPilot (ref 52614) te gebruiken. In de AC versie voor drierail is standaard een 21-polige LokPilot ingebouwd.

Wanneer je een standaard LokPilot V3.0 (ref 52614) of LokSound V3.5 (ref 52400) gebruikt, moet je de cv instellingen van de decoder aanpassen om alle lichtfuncties van de reeks 15 te kunnen gebruiken. Deze instellingen vindt u in onderstaande tabel.

Het monteren van een LokSound is simpel. Leg de luidspreker in het kuipje, verbind de twee draadjes van de luidspreker met de printplaat en druk de decoder in de 21-polige verbinding.

Voor het activeren van het derde frontlicht moet je op de printplaat een overbrugging verplaatsen. Dit wordt aangegeven met de letters 2L en 3L. Aan de andere kant van de printplaat doe je hetzelfde wanneer je analoog via de bovenleiding wilt rijden.

In elke loc zit cabineverlichting die je digitaal kun schakelen. Ook de noodverlichting waarbij de witte frontlichten afwisselend knipperen, kan je digitaal met een afzonderlijke functie bedienen.

CV-waarden

CV13 = 8

CV112 = 10

CV115 = 31

CV116 = 47

CV129 = 2

CV135 = 2

CV141 = 16

CV144 = 16

CV147 = 0

CV150 = 0

CV153 = 0

CV156 = 0

CV159 = 12

CV160 = 0

CV162 = 12

CV163 = 0

CV165 = 32

CV166 = 0

CV168 = 32

CV169 = 0

CV171 = 1

CV174 = 1

 

Uitgebrachte versies

Van de reeks 15 (ex type 150) worden 16 verschillende uitvoeringen voorzien die zowel in AC voor drierail als in DC voor tweerail worden uitgebracht.

Nummer Tijdperk Referentie
DC
Referentie
AC
Omschrijving
150.004

IIIb 12021 12521 Origineel blauw, zwart dak, zonder logo B, gele cijfers, stelplaats Brussel Zuid
150.003

IIIb 12024 12524 Origineel blauw, zwart dak, zonder logo B, witte cijfers, stelplaats Brussel Zuid
150.012

IIIc 12023 12523 Origineel blauw, zwart dak, met B-logo, gele cijfers, stelplaats Brussel Zuid
150.011

IIIc 12025 12525 Origineel blauw, zwart dak, met B-logo, witte cijfers, stelplaats Brussel Zuid
1505

IVa 12035 12535 Origineel blauw, zwart dak, met B-logo, kleine Camino Azul plaat en Railtour logo, stelplaats Brussel Zuid
1505

IVa 12022 12522 Origineel blauw, zwart dak, met B-logo, stelplaats Brussel Zuid
1502

IVa 12026 12526 Origineel blauw, zwart dak, met B-logo, stelplaats Brussel Zuid
1503

IVa 12032 12532 Origineel blauw, zwart dak, met B-logo, Camino Azul platen, stelplaats Brussel Zuid
1501

IVb 12027 12527 Geel met blauwe band, lichtgrijs dak, stelplaats Brussel Zuid
1502

IVb 12028 12528 Geel met blauwe band, lichtgrijs dak, stelplaats Brussel Zuid
1504

IVb 12029 12529 Blauw met gele lijn, grijs dak, zonder UIC-connector, stelplaats Brussel Zuid
1502

IVb 12030 12530 Blauw met gele lijn, grijs dak, met UIC-connector, stelplaats Brussel Zuid
1503

V 12031 12531 Blauw met gele lijn, grijs dak, met UIC-connector, stelplaats Oostende
1505

V 12033 12533 Blauw met gele lijn, grijs dak, met UIC-connector, met vlaggen, stelplaats Oostende
1501

VI 12034 12534 Blauw met gele lijn, grijs dak, met UIC-connector, Magelan logo, stelplaats Kinkempois
1503

V 12036 1236 Blauw met gele lijn, grijs dak, met UIC-connector, meettrein uitrusting, aangepaste stroomafnemer, stelplaats Kinkempois