Menu

De montage van een bouwpakket van het M1-rijtuig van OVB-Models

OVB ontstond in 1993 als een samenwerking tussen Treinshop Olaerts, Hobby Verborgh uit Gent en Balien in Antwerpen. Zij brachtten samen de K1 en M1 rijtuigen uit in model. Intussen is er nog steeds vraag naar deze rijtuigen. Treinshop Olaerts heeft als enige overblijvende van de drie oorspronkelijke initiatiefnemers het idee opgevat om beide wagens nu ook in bouwkit aan te bieden.

 

De productie van de M1 rijtuigen in 1997 was nagenoeg identiek aan de werkwijze die gevolgd werd voor de K1-rijtuigen. Het concept was eenvoudig. Het werd een betaalbaar model dat voldoende rekening hield met de beperkte afzetmarkt. Tegelijk konden verschillende varianten aangeboden worden. De aanvankelijke ontwikkeling gebeurde door de Deense fabriek Heljan. Er werden ontzettend veel rijtuigen verkocht. Omdat er nog steeds vraag is naar beide wagens heeft Treinshop Olaerts besloten om de verschillende varianten van de K1- en de M1 in kit aan te bieden. Hierdoor kan de prijs voor de klant aanzienlijk beperkt blijven.

Niet tegenstaande veel treinverzamelaars vaak nog bang zijn om zelf aan de modellen te werken, is de montage vrij eenvoudig. We  tonen aan de hand van foto's de verschillende stappen die moeten gevolgd worden. Het materiaal dat je hiervoor nodig hebt, is beperkt en maakt zeker deel uit van uw werkkoffer. Het risico om brokken te maken is miniem.

De rijtuigen in de bouwkit worden geleverd in de juiste groene kleuren en zijn voorzien van opschriften. Het onderstel, het interieur en het dak zijn in gekleurd spuitgietwerk. De draaistellen zijn compleet met geïsoleerde wielen voor het tweerailsysteem. Verder vind je onderdelen om het rijtuig van details te voorzien. Van elk type rijtuig zijn verschillende varianten beschikbaar in een eerste en tweede klasse uitvoering. Afhankelijk van de periode zijn ook enkele wagens bedrukt met de derde klasse indeling en kun je rijtuigen uit de twee kleurenperiode bekomen.

Het B10 M1-rijtuig

De bouw van het M1 rijtuig wijkt niet veel af van het K-rijtuig. we gaan dan ook niet alles opnieuw in detail bespreken. Deze sets zijn eveneens voorzien van opschriften en de juiste kleuren. Het rijtuig dat wij ter beschikking kregen is een B10 tweede klasse rijtuig in volledig groene uitvoering.

Controleer eerst of alle onderdelen in de set zitten. Naast de grote stukken is het handig dat je nagaat of ook de twee veertjes voor het kortkoppelingsmechanisme en alle ruitjes aanwezig zijn. Normaal is de inhoud van de set vooraf gecontroleerd en mag je gerust zijn. Maar het is toch gemakkelijk wanneer je achteraf niet voor verrassingen staat en opnieuw naar je handelaar moet. Controleer eveneens of alle gietstukken op de gietboom zitten en of je de juiste wielen voor het twee- of drierail systeem hebt gevraagd. Overweeg bij de aanschaaf ook andere koppelingen.

Het materiaal dat je nodig hebt is beperkt tot extra vloeibare plasticlijm, secondelijm, twee hobbymesjes en een vijl. Daarnaast is het handig als je kunt beschikken over een fijne kniptang en een tang met gripvaste bekken. Ook een handboortje en enkele boortjes hou je best bij de hand. De witte verf van Tamiya dient voor het toiletruitje.

Eerst starten we met het onderstel. Deze is voorzien van een ingelijmde bodemplaat die voor het nodige gewicht van een afgewerkt rijtuig zorgt.

Eerst gaan we na of de bodemplaat vlot in de kast schuift en passen we de randen aan met een vijl. Vergeet de scherpe hoeken niet af te ronden. Het chassis mag echter niet uit de kast vallen. Een zekere klemming is noodzakelijk.

Wanneer we geen problemen ondervinden met het chassis, gaan we de kortkoppelingshouder bevestigen. Eén veertje wordt over het meegegoten haakje in de koppelingshouder geschoven. Daarna wordt de houder geplaatst in de voorziene opening en wordt het andere uiteinde van het veertje in het haakje op het chassis getrokken. Gebruik hiervoor een fijne tang of een pincet. Hou tevens één hand over het veertje, want dat durf wel eens onverwacht wegspringen.

De meegeleverde assen worden voorlopig in de draaistellen geduwd. Dit gaat zonder problemen. Wie wil kan vooraf in de puntlagers in kunststof een beetje vet of een druppeltje olie aanbrengen. Bijvoorbeeld met Molybdeenvet of Roco klübervet nr 10905.

Omdat de buffers heel kwetsbaar zijn, houden we deze tot het laatste tot het rijtuig volledig is gemonteerd. Let ook op het draaistel. Net als bij het K-ruiting staat het ophangpunt uit het center, maar nu wordt het kortste deel van het draaistel aan de binnenzijde tegen de trapjes gezet.

De ventilatoren worden op het dak geplaatst. Let op de juiste richting. Op beide koppen komt een andere ventilator voor de toiletten. Lijm ze daarna vast aan de binnenzijde.

Verwijder de aanhechtingspunten van de gietboom aan de zijkanten van het interieur. Dit kan je doen met een hobbymes of vijl. Plaats het interieur bij wijze van test in de kast. Eventueel moet je de kast voorzichtig opentrekken om het interieur er in te schuiven.

Bij het M1-rijtuig moet het interieur voorzien worden van bijkomende wanden voor de compartimentering van de verschillende afdelingen, het toilet en de bagageruimte. De stukjes passen normaal mooi in de voorziene openingen in de bodem van het interieur. Bij de toiletruimte is wat meer puzzelwerk nodig. Zet nadien alles goed vast met plasticlijm.

 

Het moeilijkste bij de montage van het M1 rijtuig is het aanbrengen van de handgrepen aan de deuren. Om dit probleem te omzeilen moet je vooraf alle gaatjes voor de handgrepen uitboren met een boortje van 1,1 mm. 1,1 mm is net iets de groot. Dit heeft echter het voordeel dat je de handgrepen vlot kunt aanbrengen. Zelfs zonder tang te gebruiken. Daarna worden ze vastgelijmd aan de binnenzijde.

De gaatjes voor de trapjes moet je niet uitboren. Deze trapjes kun je gemakkelijk plaatsen door wat druk uit te oefenen met de griptang.

Ook op beide koppen worden de gaatjes breder gemaakt met dezelfde boor op uitzonderling van de gaatjes voor de vouwbalgen. Plaats daarna de details.

Na de handgrepen is het de beurt aan de ruitjes. Opnieuw worden de ruitjes in de gleuf tegen de rand van het dak geschoven en vervolgens in de raamopeningen gedrukt. Vergeet de twee ruitjes van de toiletten niet wit te schilderen langs de binnenkant. 

Na de montage van het dak en het onderstel is het rijtuig bijna klaar. Nu worden de buffers en de draaistellen geplaatst. Let daarbij op de juiste positie zodat de bogies voldoende bewegingsruimte hebben in krappe bogen.

 

Wat heb je nodig?

Het materiaal dat je nodig hebt is beperkt tot extra vloeibare plasticlijm, secondelijm, twee hobbymesjes en een vijl. Daarnaast is het handig als je kunt beschikken over een fijne kniptang en een tang met gripvaste bekken. Ook een handboortje en enkele boortjes hou je best bij de hand. De witte verf van Tamiya dient voor het toiletruitje.

Voor het lijmen raden extra vloeibare plasticlijm aan. Deze lijm lost snel op en laat nauwelijks zichtbare lijmsporen aan. Lijmen zoals Humbrol Liquid Poly of gelijkaardige producten van Kibri, Revell en UHU zijn ook geschik. Andere plasticlijmen zijn vaak te stroperig waardoor ze meer tijd nodig hebben om op te lossen. Hierdoor kunnen ze ook meer schade aanrichten en het kunststofoppervlak aantasten. Doe vooraf een test om na te gaan of het oppervlak niet verkleurd. Doe dit op een plaats die niet zichtbaar is voor het oog, bijvoorbeeld aan de binnenzijde van het dak of de onderkant van het interieur. De lijm wordt steeds met een penseel aangebracht en niet met het meegeleverde borsteltje. Plasticlijm met een doseernaald kun je eventueel ook gebruiken, maar onze voorkeur gaat toch uit naar de extra vloeibare plasticlijmen. 

 

Daarnaast heb je af en toe secondelijm en soms ook tweecomponentenlijm nodig. 

En verder 
- een hobbymes type X-Acto met een recht (nr. 11) en een rond (nr. 15) snijvlak.
- Een boorhouder en een boortje van 1,0 en 1,1 mm.
- Witte verf, bijvoorbeeld Tamiya XF-2 mat wit.
- Een platte halfzoete vijl (15 tot 20 cm)
- Een tang met degelijke grip en een kniptang.