Menu

Aangepaste frontverlichting van Brelec voor de reeks 51 van Mehano

Tijdens de persvoorstelling van het model van de 5001 van Mehano werd in Kinkempois ook de 5001 van het TSP tentoon gesteld. Een unieke gebeurtenis. Het blauw van de 5001 is echter te licht. In werkelijkheid was het blauw iets donkerder. Op het model wordt de kleur goed weergegeven.

 

Brelec

De witte led’s die Mehano voor de frontverlichting van zijn reeks 51 gebruikt, geven een fel blauwwit licht. Dit komt onnatuurlijk over. In werkelijkheid zou dit goudgeel moeten zijn. Na het uitbrengen van het nieuwe model Brelec een aangepaste frontverlichting uitgebracht met reële kleuren om tegemoet te komen aan de kritische hobbyisten.

Brelec heeft de voorbije jaren zijn sporen reeds verdiend bij de realisatie van binnenverlichting van rijtuigen op basis van energiezuinige lichttubes en witte led’s. Daarnaast heeft dit Limburgs bedrijf oplossingen bedacht voor de gebrekkige frontverlichting in de reeks 59 en 62 van Roco en de reeks 57 van Mehano.

Brelec heeft naar aanleiding van de opmerkingen over de onrealistische frontverlichting van de reeks 51 van Mehano een aangepast setje uitgebracht. In beide gevallen wordt het bestaande printplaatje vervangen door een nieuw exemplaar. Deze printplaat zit vooraan op het chassis van de loc en regelt met zeer mini-led’s of zogenoemde SMD led’s de frontverlichting. Op het nieuwe printplaatje zitten in tegenstelling met Mehano geen led’s met een blauwe schijn, maar SMD led’s die een goudgele kleur afgeven. Bovendien heeft Brelec een antwoord gevonden om het strooilicht af te dekken met een buisje van krimpkous.

De producten van Brelec zijn alleen via zijn website te bestellen. Brelec voorziet voor de toekomst tevens een oplossing om het derde frontsein functioneel te maken door gebruikt te maken van een flexprint. Meer informatie vind je op ilightshop.com. Op deze pagina’s vind je ook de contactgegevens.

De setjes van Brelec zijn een tijd niet verkrijgbaar geweest. Intussen kan je ze opnieuw bestellen. Zo is ook het setje voor de reeks 77 van Mehano vlot te bestellen via ilightshop.com en niet via de oude site van Brelec.

Ook Train Technology heeft ooit een setje uitgebracht voor het vervangen van de frontverlichting van de reeks 51 van Mehano. Intussen heeft TrainTechnology zijn activiteiten stilgelegd en is dit setje nergens meer verkrijgbaar. Het aanbod van Train Technology was tot stand gekomen in samenspraak met de Belgische invoerder van Mehano en was voorzien van een professionele ogende handleiding. Het setje was uitsluitend via de detailhandel te koop. Het verschil met de set van Brelec is miniem. 

 

Mehano reeks 5001

Voor het inbouwen van de frontverlichting maken we gebruik van de blauwe speciale uitvoering van de reeks 5001 die in 2006 door Mehano werd uitgebracht. Het gaat hier om een variant van de reeks 51 die in werkelijkheid tijdelijk werd uitgerust met een motor van 4000 pk. Mehano gaf het bestaande model niet alleen een aangepaste blauwe schildering, maar heeft eveneens enkele opvallende wijzigingen aan het dak aangebracht. Naast een tweede uitlaat is ook de dakplaat op de plaats van de ventilatoren aangepast. De blauwe schildering oogt realistisch en komt op basis van foto’s overeen met de schildering die de NMBS begin jaren ‘70 heeft gebruikt. Tijdens de presentatie van het model in Kinkempois konden we eveneens het de versie van het TSP bewonderen. De kleur die het TSP heeft gebruikt, blijkt jammer genoeg verkeerd te zijn. Zij hebben zich gebaseerd op de lichtblauwe kleur die gebruikt werd voor de schildering van een generatorwagen van de NMBS. Deze kleur is echter lichter dan het originele blauw dat gebruikt werd voor toenmalige reeks 5001.

 

 

Stap voor stap

  • Voor het inbouwen moet eerst moet de kap verwijderd worden. Gebruik kaasprikjes wanneer de kap niet gemakkelijk kan verwijderd worden . De kaasprikjes worden op vier plaatsen tussen het chassis en de kap gestoken.
  • Het vijsje op de fronten wordt met en kruisschroevendraaier losgemaakt. Hiervoor wordt eerst imitatie-koppelhaak vooraan op de bufferbalk met een tang uitgetrokken. Daarna wordt de bufferbalk verwijderd.
  • Trek de kap onderaan voorzichtig open en verwijder hem van het onderstel. Forceer in geen geval door de zijwanden te veel open te trekken. Hierdoor zou je het model kunnen beschadigen.
  • In het model van de 5001 hebben wij vooraf een Zimo-decoder ingebouwd. Onder de decoder is een plaatje in polystyreen geplaatst om contact met de onderliggende delen te vermijden. Het plaatsen van een decoder is niet noodzakelijk voor het vervangen van de frontverlichting
  • Het setje van Brelec wordt aangevuld met een stukje krimpkous. De uitleg is beperkt tot de aanduidingen waar de nieuwe verbindingen moeten gemaakt worden.
  • Op de kop van het chassis wordt het originele printplaatje met een kruisschroevendraaier losgemaakt.
  • Daarna wordt het plaatje opzij gedrukt zonder de draadverbindingen los te maken.
  • Wanneer je het setje van Brelec gebruikt, moet je vooraf de lichtbuisjes in krimpkous plaatsen. De juiste lengte wordt bepaald door de afstand tussen de printplaat en de binnenkant van de koplampen. Dit kun je met en schuifmaat controleren en ligt tussen 2 en 2,5 mm. Met deze buisjes uit krimpkous vermijd je strooilicht dat zichtbaar wordt wanneer de loc in het donker staat.
  • De stukjes krimpkuis worden met een lijmpistool (Bison, Pattex) op het printplaatje gemonteerd. Deze lijmpistolen maken gebruik van een lijmstift die in het pistool wordt opgewarmd. Het plaatsen van de lichtbuisjes gaat snel en eenvoudig. Gebruik zo weinig mogelijk lijm. Verwijder daarna de lijmresten en lijmdraden. De lijm heeft nauwelijks invloed op de lichtkwaliteit.
  • Het printplaatje komt op dezelfde plaats van het oude plaatje en worden met het originele schroefje vastgezet. 
  • Daarna worden de nieuwe draadverbindingen gesoldeerd. Soldeer de draadjes één voor één op de nieuwe printplaat om te vermijden dat je de draadjes toevallig zou verwisselen.
  • Voor de nieuwe verbindingen heb je normaal geen extra soldeer nodig. Verwarm de contactpunten met een fijne soldeerbout en druk de draadjes onmiddellijk in de gesmolten tin. Lukt dit niet, dan voeg je een beetje nieuwe soldeer toe.
  • Controleer de werking van de aangepaste frontverlichting voor de kap opnieuw gemonteerd wordt. Zowel de rode als het goudgele led’s moeten overeenkomen met de rijrichting. Is dit niet het geval, dan heb je waarschijnlijk de draadverbindingen verkeerd overgebracht.
  • Wanneer je het setje van Brelec gebruikt, moet je bij de montage van de kap de koplampen eerst enkele millimeters naar buiten duwen.  Deze koplampen moeten bij Brelec naar buiten gedrukt worden om te vermijden dat de buisjes in krimpkous bij de montage van het chassis door de lampenhouders naar beneden worden gedrukt. Wanneer het chassis op zijn plaats zit, kunnen de lampenhouders opnieuw op hun plaats worden geschoven. Daarna kan de bufferbalk geplaatst worden.
  • De operatie is geslaagd. Hetzelfde setje werd eveneens gebruikt voor de 5172 te voorzien van nieuwe verlichting. 

 

Derde frontsein

Brelec heeft ook een oplossing bedacht voor het derde frontsein. Hiervoor moet het derde frontsein losgemaakt worden zodat het ledje kan geplaatst worden.

Voor het derde frontsein maakt Brelec gebruik van flexprint die tegen de binnenkant van de kap gelijmd wordt. Het frontsein kan afzonderlijk bediend worden wanneer het aangesloten wordt op een decoder.

 

Alternatief

Een alternatief is het gebruik van een rond okergeel transparant plastic plaatje dat je met een tang, waarmee een schoenmaker gaatjes maakt, uitknipt en dat je voor de koudwitte led’s plaats. Dit laatste is minder eenvoudig dan het lijkt, maar het werkt. Alleen moet je de plaatjes voor de koplampen kunnen houden. Misschien dat ook hier de warme lijm uitkomst biedt. Wij hebben het gezien, maar nog niet zelf uitgevoerd.