Begin jaren 1960 besliste de NMBS om de middelgrote stations te voorzien van een locomotief om de rangeerbewegingen uit te voeren. Deze rangeermachines van de reeks 90 en 91 moesten de tijdrovende maneuvers van de stoomlocomotieven overnemen.

I2 ex c11 nr 13132 Ragheno (24 05 52) als b11 nr 12112 UIC 51 88 21 80 212 2 14 06 1981 IMG6703b

Als gevolg van de vernietiging van een groot deel van het Belgische wagenpark tijdens de tweede wereldoorlog had de NMBS een tekort aan internationale rijtuigen. Daarom bestelde de NMBS bij Ragheno (Mechelen) een nieuwe reeks rijtuigen die in 1951 geleverd werden. Zij kregen de aanduiding I2.

E Type 9586B6 40 88 958 6 919 1 ex 1215A0IMG0789 04 09 82   Copy

In 1953 trad de NMBS toe tot de EUROPpool die in 1951 werd opgericht. Eén van de belangrijkste initiatieven  was de aanzet voor het ontwerp van een verschillende types internationale UIC wagens. De stortwagens type 1215 A van de NMBS behoorde tot het UIC type 1 van deze EUROP-pool.                                 .                                                                  

1303 en 1330 Ekeren 11 10 2008 IMG 2870

In december 1995 bestelde de NMBS samen met de CFL, 80 locomotieven bij GEC-Alsthom. De eerste loc werd op 2 februari 1998 aan Salzinnes geleverd. De eerste vijf locomotieven werden gebouwd door Alslhom. De overige machines werden tot in 2001 gemonteerd bij de Bombardier in Brugge.                                                                                   .