Menu

I2 ex c11 nr 13132 Ragheno (24 05 52) als b11 nr 12112 UIC 51 88 21 80 212 2 14 06 1981 IMG6703b

Als gevolg van de vernietiging van een groot deel van het Belgische wagenpark tijdens de tweede wereldoorlog had de NMBS een tekort aan internationale rijtuigen. Daarom bestelde de NMBS bij Ragheno (Mechelen) een nieuwe reeks rijtuigen die in 1951 geleverd werden. Zij kregen de aanduiding I2. In het totaal werden 50 rijtuigen geleverd door de Ragheno fabrieken in Mechelen: twaalf derde klasse met 11 compartimenten en 38 met twee compartimenten eerste klasse en zes tweede klasse.

Voor de bouw van de I2 rijtuigen werden nieuwe en lichtere materialen gebruikt. Hierdoor was hun gewicht beperkt tot 30 ton in plaats van 45 ton voor de nog bestaande I1 rijtuigen waarmee ze uiterlijk veel gelijkenis vertonen. Het meest opvallende uiterlijke verschil met hun voorgangers is het naar binnen openen van de deuren. Later zien we bij de gemoderniseerde I2 rijtuigen een aluminium kader rond de ramen.

In het totaal werden 50 rijtuigen geleverd door de Ragheno fabrieken in Mechelen: twaalf derde klasse rijtuigen C11 met 11 compartimenten (nr. 13121 tot 13132 ) en 38 A2B6 met twee compartimenten eerste klasse en zes tweede klasse (nr. 10121 tot 10158). Aanvankelijk werden de rijtuigen geschilderd in tweekleurengroen gescheiden door een zwarte band in het midden en donkergroene deuren. Vanaf 1955 kregen zij een donkergroene livrei met een gele band tegen de dakrand voor de eerste klasse.



In 1956 werden de A2B6 rijtuigen omgevormd tot volledig eerste klasse A8 (nr. 11101 tot 11138) en werden de C11 gewijzigd in B11 (nr. 12101 en 12112). Naast kleine aanpassingen aan het interieur de draaistellen type Pennsylvania geleidelijk vervangen door moderne type Schlieren waarmee een snelheid tot 150 km/u mogelijk was. Vanaf 1964 kregen alle wagens aluminium ramen in in twee delen waarvan het bovenste deel kon neergelaten worden. In 1969 werd het UIC nummer aangebracht. Het oude nummer bleef behouden maar werd doorstreept weergegeven. Vanaf 1977 werden de eerste klasse rijtuigen gedeclasseerd tot tweede klasse B8.

 

Het I2 Buffet rijtuig

In 1963 werden twaalf eerste klasse rijtuigen omgebouwd naar A4R met vier eerste klasse compartimenten en een buffet met keuken (nrs. 11901 tot 11912). Kort daarna werden bij deze rijtuigen één of twee eerste klasse compartimenten gebruikt als voorraadruimte en kregen zij de aanduiding A3R of A2R. De buffetrijtuigen behielden aanvankelijk de bestaande donkergroene schildering met de aanduiding 'BUFFET' in gele letters op de zijkanten. Later werd deze aanduiding op sommige rijtuigen omlijnd met een geel kader. Eind jaren '70 verscheen het buffetrijtuig in oranje uitvoering met witte band en een pictogram als enige aanduiding.

Ook de reisorganisator Railtour had haar I2 buffetrijtuig dat zij huurde bij de NMBS. Aanvankelijk was dit een groen A4R rijtuig met de toevoeging van het grote logo Railtour in witte letters. In 1974 werden de eerste klasse compartimenten vervangen door een dienstruimte en een douche voor het personeel en werd het buffet veranderd in een restaurant. Uiterlijk werd de kast geschilderd in baksteenrood met drie horizontale oranje strepen zoals het I1 Bar-Dancing rijtuig van hetzelfde reisbureau.

In 1991 werd het laatste I2 rijtuig uit dienst genomen. Vijf buffetrijtuigen overleefden de sloophamer. Twee ervan zijn overgenomen door het TSP. Zij werden grondig gerestaureerd en gehomologeerd voor het NMBS net. Eén rijtuig is overgenomen van de CFV3V (nr. 11908) en doet dienst als begeleidingswagen bij het uitrijden van de stoomlocomotieven. Het andere (nr.11901) neemt regelmatig deel aan de TSP uitstappen.

Een derde buffetrijtuig staat afgesteld bij het Stoomcentrum Maldegem en wacht momenteel op een grondige revisie. Ook het CFV3V bezat twee I2 buffetrijtuigen. Eén A2R doet dienst bij de CFV3V in Mariembourg als dienstrijtuig en was eerst geschilderd in bordeaux met brede witte band. Momenteel staat het te pronken in tweekleurengroen. Tot slot stond het ex Railtour restauratierijtuig afgesteld in Raeren op de toenmalige Vennbahn. Dit rijtuig bevindt zich momenteel ergens bij een vereniging in Duitsland.

De I2-rijtuigen staan al geruime tijd op het verlanglijstje van veel modelliefhebbers. LS Models is in 2011 gestart met de ontwikkeling van het model in HO. In 2012 waren der eerste versies te koop. Wij stellen het model voor in een ander artikel: De I2-rijtuigen van LS Model