Menu

11 am 970 Post Mechelen 'L27'23.7  13.07.90 17h23 (avF173.024SNNr)2

Het eerste spoorwegpostkantoor rijdt op 15 september 1840 op de lijn Brussel-Antwerpen. Het duurde echter tot 5 maart 1968 waarop het eerste autonome posttreinstel APT AM35 aan de pers werd voorgesteld. Op 16 maart 1988 werd de APT AM54 voorgesteld.  In 2003 werd het vervoer overgenomen door vrachtwagens.

Lees meer...

Begin jaren 1960 besliste de NMBS om de middelgrote stations te voorzien van een locomotief om de rangeerbewegingen uit te voeren. Deze rangeermachines van de reeks 90 en 91 moesten de tijdrovende maneuvers van de stoomlocomotieven overnemen.

Lees meer...

1303 en 1330 Ekeren 11 10 2008 IMG 2870

In december 1995 bestelde de NMBS samen met de CFL, 80 locomotieven bij GEC-Alsthom. De eerste loc werd op 2 februari 1998 aan Salzinnes geleverd. De eerste vijf locomotieven werden gebouwd door Alslhom. De overige machines werden tot in 2001 gemonteerd bij de Bombardier in Brugge.                                                                                   .

Lees meer...

6077 TSP St Ghislain  27.06.10 (avD270610092r)   Copyb

Begin jaren 1960 hadden de Belgische spoorwegen nood aan lichte lijndiesellocomotiven die de laatste stoomlocomotieven definitief van het toneel zouden verbannen. Aanvankelijk werden zes prototypes gebouwd en aan uitvoeringe testen onderworpen. Na de  zes prototypes werden 85 machines besteld  als type 210 (later reeks 60).

Lees meer...