Menu
5939 + Tahms Hombeek 23.05.95 13h33 (avF414.002aSNN)
Door de toenemende industrialisatie ontstond in de jaren 1960 een nijpende tekort aan goederenwagens voor het vervoer van rollen plaatstaal. Dit resulteerde in een bestelling van meer dan 1700 nieuwe wagens met de aanduiding Shmms, Shimms en Tahmsdie eind jaren 1960 en begin jaren 1970 werden geleverd.

Lees meer...

Begin jaren 1960 besliste de NMBS om de middelgrote stations te voorzien van een locomotief om de rangeerbewegingen uit te voeren. Deze rangeermachines van de reeks 90 en 91 moesten de tijdrovende maneuvers van de stoomlocomotieven overnemen.

Lees meer...

I2 ex c11 nr 13132 Ragheno (24 05 52) als b11 nr 12112 UIC 51 88 21 80 212 2 14 06 1981 IMG6703b

Als gevolg van de vernietiging van een groot deel van het Belgische wagenpark tijdens de tweede wereldoorlog had de NMBS een tekort aan internationale rijtuigen. Daarom bestelde de NMBS bij Ragheno (Mechelen) een nieuwe reeks rijtuigen die in 1951 geleverd werden. Zij kregen de aanduiding I2.

Lees meer...

E Type 9586B6 40 88 958 6 919 1 ex 1215A0IMG0789 04 09 82   Copy

In 1953 trad de NMBS toe tot de EUROPpool die in 1951 werd opgericht. Eén van de belangrijkste initiatieven  was de aanzet voor het ontwerp van een verschillende types internationale UIC wagens. De stortwagens type 1215 A van de NMBS behoorde tot het UIC type 1 van deze EUROP-pool.                                 .                                                                  

Lees meer...